[7e deel]
En als je lijdt onder die belemmering, is het tijd om de macht van de belemmering te relativeren en het ego de juiste plaats te geven die het daadwerkelijk mag bezetten, namelijk die van ondergeschikte in plaats van dat het ego op de troon van jouw leven zit en de lakens wil uitdelen. Hoe raar dit ook klinkt, het is gewoon waar, maar iedereen die al te veel hecht aan zijn ego zal mijn woorden tot het uiterste bestrijden. Maar ook hier geldt weer dat inzicht en bewustzijn nodig zijn om zich bewust te worden hoe het menselijke ego werkt. Ik waarschuw je, het is niet gemakkelijk en zelfs pijnlijk om de dwaalwegen van je eigen ego te leren kennen. Het gaat met vallen en opstaan. Maar ik zal proberen je bij te staan om de pijnlijke angel van het ego uit je getergde geest te verwijderen en het ego zijn rechtmatige plaats in je leven te wijzen. En reken maar dat er verzet komt, het ego IS verzet, je zult me soms vervloeken omwille van mijn rol hierin.” Ik reageerde destijds verbaasd: “Waarom zou ik u niet geloven?” Hij glimlachte: “Het gaat niet om geloven of niet-geloven, dat is iets voor mensen die het zelfonderzoek schuwen en liever zogenaamde heilige geschriften herkauwen als koeien. De waarheid is over het algemeen het tegenovergestelde van het ego, je ego zal zich zeer zeker verzetten als ik in het onderricht en de meditatie tracht je persoonlijkheid van de troon te stoten. Dat komt omdat je ongewild je ware zelf hebt verwisseld door middel van het ego. Als het allemaal een kwestie van geloof zou zijn, kan ik je beter doorverwijzen naar de eerste de beste priester. En ik wil niet geheimzinnig doen over het “ware zelf”, want dit is niets bijzonders. Het is eerder alledaags, net als het drinken van een kop thee. Ik ben wie ik ben, ik maak geen enkele aanspraak op wonderbare krachten. Ik ben zo gewoon als het maar zijn kan. Het ego wil bijzonder zijn, het wil wonderen zien binnen religies, fantastische openbaringen. Allemaal flauwekul en waardeloze troep, geloof me. Het zijn allemaal illusies, het ego spiegelt je voor dat als je maar dit-en-dit doet, dat dan automatisch dat-en-dat wonder of die-en-die "Verlichting" zal moeten volgen. En als er geen wonderen e.d. voorhanden zijn, dan gelooft men wel in de wonderen van bepaalde heiligen van een paar duizend jaar geleden. Maar goed, ik heb het “geloven” op zich al genoeg beledigd, laat die mensen maar hun eigen weg gaan. Als ze zich er goed bij voelen, prima! Ik zal ze niet proberen van hun pad af te brengen, ik heb daar totaal geen belang bij. Jij bent zover dat je lijdt onder het bestaan, je bent er je gewaar van geworden dat er iets niet in de haak is, maar je kunt niet precies aangeven waar het nu aan schort. Je hebt problemen, en behoorlijke ook, zelfs zo erg dat je je leven waardeloos vindt. Probeer in het heden te leven, dat is al bijna dodelijk voor het ego, omdat het ego altijd tracht in het verleden of in de toekomst te leven. Dat is klaarblijkelijk een onmogelijkheid, omdat je uitsluitend in het heden kunt leven, maar het ego probeert het wel! Dit is één van de bewijzen dat de persoonlijkheid nep is in de vorm van een onveranderlijk “ik”. Er bestaat zeer zeker niet zoiets als een onveranderlijk “ik”, weldra zul je begrijpen dat ik gelijk heb.”)
Klik om te vergroten...