Om dan maar meteen even mijn eigen mening over de stelling te geven. Ik ben het er niet mee eens dat de doodstraf opnieuw ingevoerd moet worden. Dit vooral, omdat ik denk dat het tegen het mensenrecht in gaat, ieder mens heeft namelijk recht om te leven ongeacht wat hij/zij gedaan heeft. Daarbij komt dat er nog al wat voorbeelden zijn waarbij de doodstraf ten onrechte is uitgevoerd en zo'n grote fout valt natuurlijk niet meer terug te draaien. Ook denk ik dat de invoering van de doodstraf niet zal leiden tot minder moorden. Een goed voorbeeld hiervan is de VS, waar moorden nog steeds aan de orde van de dag is.
Edit:
@ IWFH
Ik denk inderdaad dat de meeste mensen die een moord plegen niet 100% zijn of het in een opwelling doen. Zelfs bij de grootste maffiabaas waarvan wordt gezegd dat hij volledig bewust moordde, betwijfel ik of er niet ergens een steekje los zit. Iemand die niet genoeg bij zijn verstand is, kan tenslotte ook niet altijd aangerekend worden dat hij iets doet wat tegen de wet is.
Daarbij komt dat ik er van overtuigd ben dat mensen van hele grote fouten alleen maar kunnen leren (tenzij ze gestoord zijn) en dus ook hun leven kunnen beteren. Iedereen moet naar mijn mening ook een tweede of derde (enz.) kans krijgen om in ieder geval een poging te doen om zijn/haar leven te verbeteren.
Laatst bewerkt: 29 sep 2006