[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Je onderstreept mijn "ideeën"... Het blijkt dat ongelovigen en gelovigen (zonder mezelf op de borst te slaan) meer gemeen hebben het elkaar dan uit alle discussies blijkt...

Het is precies zoals Svennies aangeeft: Ik ondersteun mijn gevoel met datgene wat bijvoorbeeld Boeddha heeft aangegeven, dat komt omdat ik me op de één of andere wijze moet uitdrukken... Maar het Boeddhisme mag dan via mijn leermeester ooit een weg zijn geweest om te bewandelen, maar de weg is nu verdwenen... De weg is veranderd in as... Dat klinkt vrij vernietigend, maar het is niet een kwestie van het volgen van de weg van een ander, maar die van jezelf... En ik verzeker je dat hij vlak voor je neus ligt... Er zijn geen plattegronden, er zijn geen redenen, er is niets... Alleen jij bent er... Ik spreek nu namens mezelf... Niet namens welke autoriteit dan ook... Het klinkt misschien zelfs arrogant, maar ik ben mijn eigen autoriteit... Voor een gelovige kan dit shockerend overkomen, dat een mens op de plaats wil gaan staan van god... Maar dat is de interpretatie die een gelovige er aan geeft dat ik niet in god geloof, maar de voorkeur er aan heb gegeven mijn eigen weg te gaan... Ik plaats mezelf niet in de plaats van een hogere macht, omdat er volgens mij geen hogere macht is... Ik kan zijn of haar plaats dus niet innemen...

Het masker van de religie is gevallen, ik kan me nergens aan vastklampen of vasthouden... Het vallen lijkt op vallen in een put zonder bodem... Maar ook dat is weer een kwestie van interpretatie... Er is geen vallen, ik lig gewoon op de grond... De aarde is waar het ophoudt, de opkomende zon, het licht, de duisternis, een gezicht wat emoties verraadt, dat is het... En dat is alles...

De mens is de verkeerde weg in gegaan met godsdiensten, ze hebben hem geketend aan heilige geschriften... Als je een heilige nadoet, zou je god of verlichting kunnen vinden... Maar dit is onmogelijk, je kunt niets nadoen teneinde iets "hogers" te vinden... Elk mens heeft zijn eigen weg, die is niet te kopiëren... De natuur brengt ons individuen, en ze hebben de keuze om zich te laten ketenen door andermans woorden en daden... Je hebt echter ook de keuze om andermans woorden en daden te zien, maar je eigen bewustzijn te volgen... Wees geen grammofoonplaat, die in dezelfde groef blijft steken, dat is geen gehoor! Laat de grammofoon los, breng je eigen tonen voort... Aap geen zogenaamde heiligen na, want dat betekent dat je in de grootste val bent gelopen die "het geloof" wordt genoemd... Ik maak er korte metten mee, ik wil niemand van zijn geloof afhelpen... Begrijp me goed... Denk na, wees bewust, wees authentiek en waarachtig... Bemoei je niet met een ander zijn groei, groei zelf... Hoe meer je met de ander bezig bent, des te vaker mis je de kans om zelfstandig en individueel te zijn, een individu, uniek, natuurlijk en los... Niet gevangen in andermans woorden, het enige wat je hoeft te doen is...

Loslaten... ;)

2. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    je kunt er een andere naam aangeven, maar in weze verschilt het misschien ook nieteens zo ver van elkaar. Als je gelovig bent ben je ook bewuster met anderen en jezelf bezig..de naam schrikt alleen af misschien. En wat sommige mensen ermee doen. Maar in de kern komt beide volgens mij toch uit op het leven van een goed leven.

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Niets kan zover van elkaar liggen dan deze twee punten.
    Enerzijds het geloof in het onzichtbare ,en het belijden van dit geloof voor het eren van deze onzichtbare,de zoektocht naar deze onzichtbare , en dit op straffe van hel en verdoemenis als je ook maar even twijfelt.
    En dit alles georchestreerd door de rijkste sekte ter wereld, en dit alles gebaseerd op een verzameling verhaaltjes uit een ver verleden,waar een toenmalige bisschop een keuze uit maar liefst 30 verschillende evangeliën moest maken en er daarbij 4 min of meer gelijklopende verhalen uitkoos die toen bijzonder populair waren bij hun toehoorders.

Anderzijds Hellspawn ,uit al zijn berichten al spreekt hier een man die alles mooi op een rijtje heeft.
    Die het geloof dat als een molensteen om zijn nek hing als het ware heeft afgeworpen ,om daarna via een lange zoektocht vol twijfels zichzelf als het ware terug te vinden.

Het grote punt is, dat je over de begrippen goed en kwaad,liefde, verdraagzaamheid , begrip, behulpzaamheid en wat respect voor alles wat leeft en anders is ,het goede antwoord niet in dat bijbeltje moet gaan zoeken.
    Nee de antwoorden over alles hier in het leven met alle begrippen en tegenstellingen liggen diep in jezelf verborgen...
    Het is namelijk dat je in jezelf op zoek moet gaan en nooit te beroerd mag zijn om jezelf in vraag te stellen,blijven zoeken naar je eigen ware ik , en deze ook te aanvaarden .
    En zo vind je je evenwicht en kan het goede en pure dat je in jezelf ophaalt ook aanwenden om af te stralen op al diegene in je omgeving die je lief zijn .

Hier kun je een uitspraak van de bijbel bij citeren
    "Zoek...en gij zult vinden"

Laatst bewerkt: 6 okt 2006
  4. NaZ

NaZ X&Y

Leuk Bevonden:
    0
    Als wij nu zouden aannemen dat God bestaat en hiermee in overeenkomstigheid met de bijbel dat God de mens heeft geschapen naar zijn eigen evenbeeld.
    Recente onderzoeken hebben uitgewezen dat de mens oorspronkelijk uit Afrika komt. De enige conclusie dat je hieruit kan trekken is dat God een neger is.
    Wie had dat gedacht.. God Almachtige.. een neger.:)

5. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Het zijn niet alleen maar negers die in Afrika leven :eek:

6. NaZ

NaZ X&Y

Leuk Bevonden:
    0
    Een klein aanvulling dan: oudste skelet van de mens is gevonden in Ethiopië.. dat ligt in "zwart" Afrika.. met andere woorden: God is een neger:)

7. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik hierboven zeg, is mijlenver verwijderd van "het" geloof... Ik ben helaas ook niet van mening dat je over het algemeen genomen "bewuster" met anderen en je zelf bezig bent via een geloofsbelijdenis... Het is meestal nawauwelen van de bedenksels van anderen... Maar ik snap wel wat je bedoelt, als je er op gewezen wordt dat je wat voor een ander over moet hebben via de bijbel of wat dan ook, zou dat je bewuster kunnen maken ja... Dat bestrijd ik ook niet...

De naam van religies schrikt mij niet af hoor, ik heb ze allemaal zo'n beetje bekeken (de grootste religies dan), maar uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het allemaal in hetzelfde rondje ronddraait: gehoorzamen, belijden, heiligen eren, enzovoort... Ik zie niet zo dat dit je kan helpen op je levensweg, maar niets is onmogelijk natuurlijk... Ik heb echter 99% van de gelovigen gezien en hun schijnheiligheid opgemerkt... Dat is geen verdienste, maar ik vind gewoon dat het allemaal veel te veel een machtsspelletje is van de kerk... Maar goed, ik heb al eerder gezegd dat ik er niets mee te maken heb wat iemand "gelooft"... Ik ben er zelf gewoon klaar mee, weg met die rommel...

Wat ik zeg, is dat je moet leren loslaten, niet vastklampen... Dat is erg moeilijk, want we zijn maar al te zeer gehecht aan alles: materialisme, egoïsme, alles... Daar reken ik ook godsdiensten onder, "het" geloof kan een gevaarlijke vorm van gehechtheid veroorzaken: wij (gelovigen) zijn "beter" dan zij (ongelovigen), wij zijn uitverkoren en komen in de hemel... Wat dat dan moge zijn... Die hemel komt op mij zo kinderachtig over, alsof je een snoepje krijgt als je je netjes gedraagt... Al die godsdiensten proberen te lokken met dit soort dingen, maar het hier-en-nu dreigt aan je voorbij te gaan... Ik bedoel: dat je je bewust wordt van wat je veroorzaakt, wie je pijn doet... Daar heb je meer aan dan aan al dat "gehoorzamen" zonder inzicht...

Vandaar dat ik zei dat loslaten belangrijk is, niet krampachtig natuurlijk, dat werkt niet... Als je doorziet via bewustzijn en alertheid dat je je vastklampt aan van alles en nog wat, kun je merken dat al die gehechtheid ook pijnlijk kan zijn... Ik heb daar gewoon geen zin (meer) in... \o/

Laatst bewerkt: 6 okt 2006
  8. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @Hellspawn , zegt het woord ziende blinden je iets....precies waar je hier mee te maken hebt...
    Ze zijn bang kerel, bang om een overroepen eeuwenoud geloof los te laten en de waarheid te gaan zoeken waar hij echt ligt.
    Namelijk bij zichzelf...
    Wil je de wereld echt verbeteren ...begin dan bij jezelf... en dit is er dan ook een onderdeel van.... je moet alleen durven .

9. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Hellspawn, wanneer ik niet zou geloven in een God zou ik jouw manier van leven waarschijnlijk ook omarmd hebben, want je zegt genoeg dingen die mij ook aanspreken. Maar God is er en God blijft er en het minste wat ik kan doen is hem gehoorzamen :)

10. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik begrijp het... Waar ik tegen strijdt is het vastklampen aan allerlei zogenaamde heilige verhalen, waar mensen aan vasthaken uit angst om zichzelf diep in de ogen te kijken... (Ziende blind zijn, inderdaad)... Welke vorm dan ook van "geloof" kan (ik benadruk: kan) je afleiden van jezelf... Als je jezelf gadeslaat, zul je onvermijdelijk registreren dat het toch niet zo erg mooi gesteld is met je persoontje... Het eerste zul je zien, dat je heel wat fouten hebt, mensen uit egoïsme pijn doet of hebt gedaan, gelogen hebt uit angst, aanhaakt aan zelfbehoud ten koste van alles, enzovoort, enzovoort... Het is raar maar waar: zelfkennis geschiedt door loutering, niet door mooie en heilige verhaaltjes... Allemaal mooie literatuur, maar het zegt weinig over jouw zelf... Het leven als individu die zelfbewust is van het lijden van zichzelf en anderen weet hoe hij dit kan verminderen door vooral en allereerst eerlijk te zijn tegen zichzelf... Dat is heel andere koek dan de zoete koekies die godsdiensten vaak bakken met hun gelovigen... 8)

Laatst bewerkt: 7 okt 2006
  11. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Ik kan je best begrijpen,maar jij hebt angst om je geloof los te laten doordat je denkt dat er later niets meer voor jou is , en dat is nu het hele drukpunt van het geloof...
    Ze hameren er voortdurend op dat je in de pas van je geloof moet blijven lopen ...anders wacht er je de hel en verdoemenis...de beste manier dus om de mensen angstig en in het gareel te laten lopen...je kan immers nooit weten aangezien er nog géén mens is teruggekomen om het tegendeel te beweren...namelijk de grote leegte.
    Het kardinale punt in Hellspawns berichten zijn dat hij het boedhisme als een soort hefboom gebruikt heeft om zichzelf na een jarenlange zoektocht vol twijfels terug te vinden.
    Hij heeft het aangedurft om zichzelf,gaandeweg te leren ontdekken , alle plus en minpunten die hij heeft te leren accepteren.
    Daar heeft hij dus aan het boedhisme een mooie steun gehad, maar hij zegt nu zelf dat het voor hem nu nog een pad van asse betreft....
    Je kan het eigenlijk niet mooier omschrijven dan hij doet, lees zijn post maar terug , de hele kern van waarheid van de zin van het leven ligt in die ene post verscholen...enkelen zien het,voor de meesten is te hoog gegrepen...

12. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Ondanks de verschillen tussen gelovigen en ongelovigen geeft Shriko er blijk van dat hij het met een "aantal" zaken eens is, zoals ik ze verwoord... Blijkbaar zit hij minder vast aan het steevaste hel en verdoemenis... Wat dat betreft ben ik het dus niet helemaal met je eens, Svennies... Enne... Ik ben hier echter niet om mensen van hun geloof af te brengen, dat heb ik al eerder geformuleerd...

Ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn, en blijkbaar spreekt dat sommigen toch aan... Ook dat is géén verdienste, ik probeer gewoon mee te doen met de discussie...

Blijkbaar omarmen ongelovigen (zoals ik bijvoorbeeld) toch meer gemeenschappelijke waarden met bepaalde gelovigen dan dat het op het eerste gezicht lijkt... :) Alleen ga ik ervan uit dat ik een aantal zaken heb doorleefd, en niet klakkeloos heb overgenomen uit heilige boekies... Dat was voor mij persoonlijk een bittere noodzaak, dus ook dat is zeer zeker geen persoonlijke verdienste... Vergeet dat niet... ;)

13. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    shriko, waarom laat je je met hun in?
    ben je verwaand? voel je je te goed voor het geloof dat God je heeft gegeven? bedenk hoe het overkomt op degene die jou uitgekozen heeft wanneer je zegt dat je de leer die erbij hoort eigenlijk liever niet zou hebben.
    straks is het te laat en kan je de leer waar je je liever niet aan houd niet meer navolgen.

14. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Sorry NL Eagle, waar zeg ik dat ik de leer liever niet zou hebben? Je leest mijn reacties helemaal verkeerd.

Ik zei alleen hypotetisch (dat schrijf je vast niet zo) dat wanneer ik niet zou geloven, dat er geen God zou zijn zegmaar, dat ik ook niet zou leven zoals ik nu doe. Dat betekent niet dat ik zoals ik nu leef liever niet zou leven, want dat doe ik met heel mij hart en met alle liefde voor God :)

15. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    uit je reactie maakte ik op dat je liever zou willen geloven wat anderen op dit forum verkondigen, maar doordat je gelooft in de God van het christendom doe je dat toch maar niet.
    maar eigenlijk zou je het toch liever anders willen, als ik het verkeerd heb opgevat ben ik alleen maar blij, want zoiets zou wel raar overkomen op diegene waar je in gelooft.
    maar ga gerust verder met de discussie :)

16. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    :eek: Was dat Adam?

17. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Vanwaar deze opmerking? Ik vind het weinig getuigen van enig invoelingsvermogen... Je doet net alsof de "ongelovigen" een soort vijanden zijn van jou zogenaamde "rechtgeaarde leer"... Shriko probeert tenminste nog iets te begrijpen van wat bijvoorbeeld ik zeg... Waar bemoei je je eigenlijk mee? Jij zit blijkbaar helemaal vastgeroest aan je geloofsbelijdenis en alles wat daaraan vastzit... Je doet maar, doch ik verzoek je vriendelijk om je vijandigheden eens een keertje te staken... We zouden toch ophouden met uitmaken wie afvallig is en wie niet?

Misschien kun je eens een keer beseffen dat we allemaal mensen zijn, met dezelfde angsten, gevoelens en emoties... Dat jij nou zogenaamd zo "goed" bent dat je gelooft, betekent niet dat je hier verdeeldheid hoeft komen zaaien... Ik dacht dat die Jezus van jou letterlijk predikte dat je de ander moet liefhebben als jezelf? Ik ken het christendom van haver tot gort, het gaat over naastenliefde... Maar alles begint met wie jij bent... Blijkbaar heb jij het gevoel dat hier zwart (de zogeheten ongelovigen) ten opzichte van wit (jouw "geloof") staat, en dat dit elkaar bijt en elkander zou moeten bestrijden...

Dit is volgens mij niet wat jouw god voorstaat, het conflict proberen te veroorzaken... Maar je probeert het dus wel, vreemd... :{

18. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    het lijkt me beter dat jij me hier niet probeerd te vertellen wat de bijbel zegt net zomin als ik jou over oosterse religies probeer te vertellen, mijn opmerking is gericht op shriko en ben jij dan nu niet diegene die zich er juist mee loopt te bemoeien?
    ik heb het helemaal niet tegen jou, dus waarom voel je je dan wel aangesproken...

19. Victor

Victor Guest

Het is een discussie; dat betekent dat je dit soort reacties mag verwachten.

En er staat een spellingsfout in je eerste zin. |:-

20. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ben ik niet helemaal met je eens. Het nawauwelen is wel makkelijk, maar uiteindelijk moet je toch een eigen geloof gaan vinden. Een aantal dingen zijn voor iedereen wel hetzelfde, maar betekent niet dat je niet van mening of geloof kunt verschillen met zelfs bijv je ouders. Ik ben zelf nooit heel gelovig geweest, heb het meer een beetje van afstandje aanschouwd. Maar waar ik op doelde is dat mensen hun geloof wel gebruiken voor hun eigen leven. Of er nou wel of geen God is, het 'gij zult niet stelen' en dergelijke resulteert er toch in dat je op een positieve manier bezig bent. Niet alles wordt zomaar klakkeloos over genomen, want als je het niet echt zou geloven, dan zou het ook niet werken ( al blijft het geloof net als het leven een zo algemeen iets dat er altijd wel dingen overblijven waar je een bepaalde mening bij kunt hebben )

Dan lijkt het erop dat het je toch wel afschrikt.. ik had het namelijk over de aversie die weleens opkomt als men het over geloof heeft. Niet dat het ertoe doet dat je door ervaringen ed het geloof nu zo'n beetje hebt afgesloten, maar het zorgt er wel voor dat, wanneer je het over geloof hebt, die dingen weer naarboven komen. ( even kort door de bocht: als iemand het over God heeft, krijg jij geen warme gevoelens waarschijnlijk :p ). Ik snap overigens wel wat je bedoeld, ik heb ook dingen van het geloof die mij juist afstoten.
    En er zijn altijd goede en slechte mensen, maar volgens mij is de essentie van de verschillende geloven en dus ook boedhisme niet zo bijzonder verschillend.. en daar ging het mij om.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina