ben ik niet helemaal met je eens. Het nawauwelen is wel makkelijk, maar uiteindelijk moet je toch een eigen geloof gaan vinden. Een aantal dingen zijn voor iedereen wel hetzelfde, maar betekent niet dat je niet van mening of geloof kunt verschillen met zelfs bijv je ouders. Ik ben zelf nooit heel gelovig geweest, heb het meer een beetje van afstandje aanschouwd. Maar waar ik op doelde is dat mensen hun geloof wel gebruiken voor hun eigen leven. Of er nou wel of geen God is, het 'gij zult niet stelen' en dergelijke resulteert er toch in dat je op een positieve manier bezig bent. Niet alles wordt zomaar klakkeloos over genomen, want als je het niet echt zou geloven, dan zou het ook niet werken ( al blijft het geloof net als het leven een zo algemeen iets dat er altijd wel dingen overblijven waar je een bepaalde mening bij kunt hebben )
Dan lijkt het erop dat het je toch wel afschrikt.. ik had het namelijk over de aversie die weleens opkomt als men het over geloof heeft. Niet dat het ertoe doet dat je door ervaringen ed het geloof nu zo'n beetje hebt afgesloten, maar het zorgt er wel voor dat, wanneer je het over geloof hebt, die dingen weer naarboven komen. ( even kort door de bocht: als iemand het over God heeft, krijg jij geen warme gevoelens waarschijnlijk ). Ik snap overigens wel wat je bedoeld, ik heb ook dingen van het geloof die mij juist afstoten.
En er zijn altijd goede en slechte mensen, maar volgens mij is de essentie van de verschillende geloven en dus ook boedhisme niet zo bijzonder verschillend.. en daar ging het mij om.
Laatst bewerkt: 7 okt 2006