Jaja, het vorige seizoen is nog maar net afgelopen, maar hier is alweer de thread voor het nieuwe seizoen. Zoals gezegd, het vorige seizoen zit nog vers in ons geheugen. Hier volgt even een korte terugblik op 2006.
Seizoen 2006: Fernando Alonso wereld kampioen!
Het jaar 2006 werd eigenlijk gedomineerd door twee mannen, namelijk Fernando Alonso en Michael Schumacher. Beide coureurs wisten dit jaar maar liefst 7 wedstrijden te winnen. In de eerste helft van het seizoen waren het vooral Alonso en Renault die zeer sterk waren. Alonso bouwde een voorsprong op van maar liefst 25 punten op de nummer 2 (Michael Schumacher) en wist 4 overwinningen oprij te scoren.
Echter in de tweede seizoenshelft werd het demperssysteem (een systeem aangebracht op sommige wagens, zodat ze sneller door bochten gingen) verboden door de FIA. Renault had alles van hun auto zo ongeveer op dit systeem afgesteld en zakte, nu het verboden werd, dus een flink stukje terug.
Ferrari had ze ook, maar teerde er lang niet zoveel op als Renault en sloeg in de tweede seizoenshelft terug. Daar waar Renault de eerste seizoenshelft domineerde, deed Ferrari dat in de tweede seizoenshelft. Schumacher maakte zijn achterstand van 25 punten weer helemaal goed.
Toen ze naar Suzuka vertrokken, stonden Alonso en Schumacher op gelijke hoogte. Alles leek de kant van Schumacher op te gaan, zeker toen hij in Suzuka 2e had gekwalificeerd en Alonso 5e. Echter in de race gebeurde iets wat al ongeveer 6 jaar niet gebeurd was: de Ferrari had te kampen met betrouwbaarheidsproblemen. Achteraf bleek dat er een inlaadklep kapot was. Hoe dan ook, Alonso won de wedstrijd en Schumacher scoorde 0 punten. Hij ging de laatste wedstrijd dus in met een achterstand van 10 punten en het zou een wonder zijn als hij alsnog wereld kampioen zou worden.
Op Interlagos zat het Schumacher opnieuw niet mee. Na in de kwalficatie al problemen te hebben gehad, liep hij in de race een lekke band op. Hij maakte nog een hele mooie comeback van de laatste naar de 4e plek, maar het was niet genoeg. Alonso werd 2e en werd daarmee wereld kampioen voor de tweede keer achter elkaar!
Ondanks dat Massa de wedstrijd in Brazilië wist te winnen, ging de constructeurstitel naar Renault. De pech van Schumacher in de laatste twee races heeft Ferrari de das om gedaan.
Al met al was het seizoen 2006 een spannend jaar met opnieuw als smaakmakers Fernando Alonso en Michael Schumacher.
Naast deze grote overwinnaars wist ook Jenson Button voor de eerste keer in zijn carrière te winnen en dat was er eentje die er mocht zijn. Hij won een hele spectaculaire regenrace in Hongarije en deze zal niet snel vergeten worden. Ook wist Felipe Massa dit seizoen twee keer te winnen en dus ook hij pakte dit jaar zijn eerste overwinning. Dat deed hij in Turkije, waar hij ook al vanaf pole vertrok. Verder wist Giancarlo Fisichella ook nog de wedstrijd van Maleisië te winnen en ook hij vertrok vanaf pole position.
Michael Schumacher: 'I'm going to retire'
Dit waren de woorden van Michael Schumacher tijdens de persconferentie na de GP van Monza. Hij zal er in 2007 niet meer bij zijn. Tja Schumacher, een coureur met veel gezichten. Aan de ene kant vaak degene die de seizoenen spannend hield, de smaakmaker van de sport. Denk maar aan al zijn gevechten met Hill, Villeneuve, Hakkinen, Raikkonen en Alonso.
Aan de andere kant, is hij ook vaak bestraft geweest. We herinneren ons vast de incidenten met Hill en Villeneuve nog wel. Dit soort acties zorgde ervoor dat er een groep anti-Schumacher-fans ontstond. Eerlijk gezegd, hoor ikzelf ook bij die groep. Maar je kan gewoon niet ontkennen dat het een topper is van grootse klasse, getuige alleen al zijn 7 wereldtitels. Jammer dat hij er niet meer bij is.
Een Nederlands tintje: Spyker F1
Sinds de GP van China 2006 zit er voor het eerst in de historie van de F1 een Nederlands team in de F1. De naam: Spyker F1. Dit team is tot stand gekomen door de overname van het Russische Midland F1. De auto is gespoten in de kleuren zilver en oranje, dezelfde kleuren die ze ook gebruiken bij de auto van de 24 uurs race in Le Mans.
Het team zal volgend jaar worden aangedreven door Ferrari motoren en dus niet Audi, wat misschien voor de hand lag, aangezien de straat auto's ook Audi-motoren hebben.
Tevens zal het team een Nederlandse coureur in dienst hebben, namelijk Christijan Albers. Hij heeft zijn contract onlangs verlengd. Ook een bekend ontwerper zal aan de slag gaan bij Spyker, Mike Gascoyne. Gascoyne werkte eerder al bij onder andere Renault en Toyota en heeft daar toch goede dingen laten zien.
Het is voor ons kikkerlandje geweldig dat we een eigen formule 1 team hebben, iets wat heel veel landen niet hebben. Ik zeg, wees er trots op en als je bekijkt hoe ze te werk gaan, zie ik ze in de toekomst nog wel voor wat puntjes vechten. Ik hoop dat het volgend jaar al het geval is.
2007: Wie wordt wereld kampioen?
Dat is toch een grote vraag. Zowel Alonso (McLaren) als Raikkonen (Ferrari) gaan naar een nieuw team en zullen dus nog moeten wennen aan hun werkomgeving en de auto e.d.
Bij Renault is het opeens Fisichella (de man die steeds in de schaduw van Alonso stond) die daar de kar moet gaan trekken, want van debutant Kovalainen (de man die Alonso vervangt) mag je nog niets verwachten.
Door al deze wisselingen zou het zomaar kunnen dat de mannen die al wat langer bij hun team zitten het WK wel eens zouden kunnen winnen. Ik doel dan bijvoorbeeld op een Felipe Massa, die zich dit jaar uitstekend heeft ontwikkeld.
Ik sluit het ook niet uit dat Jenson Button wel eens hele hoge ogen kan gaan gooien. Honda heeft zich in de tweede helft van het seizoen goed ontwikkeld en Button zit al heel lang bij Honda, dus kent de auto goed. Hij zou wel eens degene kunnen zijn die gaat profiteren van al deze wisselingen.
Coureurs en teams in 2007
Ik zal hieronder nog even neerzetten hoe de teams op dit moment zijn ingedeeld. Helaas zitten coureurs als Montoya en Villeneuve hier niet meer bij:
McLaren
Fernando Alonso
Lewis Hamilton
Renault
Giancarlo Fisichella
Heikki Kovalainen
Ferrari
Kimi Raikkonen
Felipe Massa
Honda
Jenson Button
Rubens Barrichello
BMW
Nick Heidfeld
Robert Kubica
Toyota
Jarno Trulli
Ralf Schumacher
Red Bull Racing
David Coulthard
Mark Webber
Williams
Nico Rosberg
Alexander Wurz
Torro Rosso
Vitantonio Luizzi? Scott Speed? Robert Doornbos?
Spyker
Christijan Albers
Adrian Sutil
Super Aguri
Takuma Sato
Anthony Davidson
Kalender van 2007
Tot slot de kalender van het komende seizoen:
18/03/2007 GP AUSTRALIE MELBOURNE
08/04/2007 GP MALEISIE SEPANG
15/04/2007 GP BAHREIN SAKHIR
13/05/2007 GP SPANJE BARCELONA
27/05/2007 GP MONACO MONACO
10/06/2007 GP CANADA MONTREAL
17/06/2007 GP van de VS INDIANAPOLIS
01/07/2007 GP FRANKRIJK MAGNY-COURS
08/07/2007 GP ENGELAND SILVERSTONE
22/07/2007 GP DUITSLAND NURBURGRING
05/08/2007 GP HONGARIJE HUNGARORING
26/08/2007 GP TURKIJE ISTANBUL
09/09/2007 GP ITALIE MONZA
16/09/2007 GP BELGIE SPA-FRANCORCHAMPS
30/09/2007 GP JAPAN FUJI SPEEDWAY
07/10/2007 GP CHINA SHANGHAI
21/10/2007 GP BRAZILIE SAO PAOLO
Zo een hoop werk, maar ik weet zeker dat het F1-seizoen 2007 al deze moeite meer dan waard zal zijn
Laatst bewerkt: 10 feb 2007