Dit is inderdaad een traumatische ervaring, ik schaar dit soort praktijken onder de noemer "jeugdmishandeling"... Het zou hetzelfde zijn als onze games, Xbox 360, GameCube, PS2, Dreamcast, enzovoort opeens zouden worden verwijderd door één van onze ouders of door beide ouders... Ik ben nu een volwassene, maar ik zou er ook kapot van zijn als jeugdige als mijn ouder(s) me dat aan zouden doen in het kader van hun min of meer gestoorde geloofsopvatting...
Ik ben steevast van mening, dat je een kind pas iets moet vertellen over je geloof als hij zelf vragen gaat stellen over de kosmos en waar de mensen vandaan komen... Merk je dat je kind behoefte krijgt aan het hogere, kun je eventueel uitleggen dat er een god zou kunnen zijn... Maar een kind snapt er over het algemeen niet zoveel van, van een jezus die gekruisigd is enzovoort... Dat kun je volgens mij beter achterwege laten... Het geloof is vrij ingewikkeld voor een kinderverstand, dus je moet het uiterst simpel houden...
Mocht het kind toch meer interesse tonen, dan zou ik hem of haar zelf laten kijken naar de diverse vormen van geloof, dus een soort ontdekkingsreis... Uiteraard geen ingewikkelde dogma's, maar gewoon beginnen met foto's kijken op het internet, naar kerken, moskeeën, tibetaanse monniken, nepal, indianen, joden, boeddhisten, hindoes, enzovoort... Het kind zal vanzelf vragen stellen wat het is en betekent... Dat moet ook niet te ingewikkeld worden... :
Volgens mij is het het beste om een kind dus meer zelf te laten komen met vragen... Je kunt ook de wetenschap tonen via plaatjes, de aarde, de maan, de sterren... Als het godsbegrip te lastig is, kun je eventueel zeggen dat we afkomstig zijn van de sterren... "we are stardust, we are golden", zullen we maar zeggen...
Persoonlijk vind ik als ongelovige dat het totaal aan het kind moet worden overgelaten, op een speelse manier... Christenen zeggen dat de bijbel de waarheid bevat en dat de christelijke leer de waarheid is... Dat is vanuit mijn oogpunt volstrekt onwaar... De Hindoes geloven in Shiva en Krishna, dat zijn twee manifestaties van een godsbeleving... Zelfs de Tantra is de waarheid, het goddelijke kan via Tantra-seks zelf worden ervaren... Dat vereist speciale meditatietechnieken... Christenen zijn over het algemeen panisch als je durft te beweren dat het goddelijke in de seksbeleving een bestaan heeft... Zij zien god als een strenge vader die straffen uitdeelt als je stout bent en liefde geeft als je zijn regels naleeft... Maar het goddelijke is veel omvangrijker, als je een topervaring beleeft via seksualiteit dan is dat wat mij betreft ook "god", omdat het je bewustzijn verruimt op een bepaalde manier... Maar dat kun je een puriteinse gelovige niet wijsmaken, dat zijn preutse luitjes... Die onderdrukken hun emoties liever... Ze denken dat onderdrukking en terughoudendheid hun tot de waarheid zullen voeren... Sorry, maar wie niet ten volle ervaren heeft hoe seks werkt, kan er niet over meepraten... Het is belangrijk dat je weet wat het voor je kan betekenen...
Dat geldt tevens voor emoties die worden geëtiketteerd als negatief, zoals woede... Maar woede moet je niet onderdrukken... Ik zeg niet dat je een ander moet slaan, nee... Sluit je zelf op in je kamer en denk aan iets wat je woedend maakte in het dagelijkse leven... Probeer dat maar te visualiseren, mep desnoods een kussen helemaal in elkaar... Leef die woede, ga er niet voor op de loop, want als je er voor op de loop gaat, leer je nooit hoe woede werkt en wat het eigenlijk betekent... Maar dat vereist moed, moed om de geboden en verboden van je samenleving even te vergeten en te zien hoe woede werkt... Alert en bewust zijn van wat het met je doet... Dan kom je achter de waarheid van je kwaadheid, NOOIT en te nimmer door onderdrukking... Onderdrukking is verminking... Ik heb al eerder aangegeven dat Mahatma Ghandi zijn sexualiteit onderdrukte omdat hij een heilige wilde zijn... Maar tot op hoge leeftijd had hij natte dromen, het lukte hem niet om de oernatuur uit te schakelen... Dat komt omdat je lichaam en je hersenstam veel sterker zijn dan jouw zogenaamde verstand... De natuur is gewoon veel krachtiger dan het verstand wat wij denken te hebben... Dus overkwam Mahatma Ghandi wat onwetende tieners overkomt: seksueel getinte dromen... En ik ben hier bloedserieus over, ik maak geen grapjes...
En om maar meteen nog een andere anecdote te vertellen over Mahatma Ghandi: hij zegende de gevechtsvliegtuigen die Pakistan zouden gaan bombarderen... O, wat zij we toch heilig, maar niet heus! Toen filosoof Bertrand Russell dit aan de kaak stelde en Mahatma Ghandi wilde spreken, was hij opeens in retraite en niet beschikbaar voor commentaar... Wat zijn dit voor een nepheiligen??? Allemaal lariekoekverkopers...
Laatst bewerkt: 27 okt 2006