Yep, een vrij correcte conclusie die je hier maakt Shriko, ik had het niet beter kunnen verwoorden....
Edit: Inderdaad Shriko, bij ons is de pastoor dé man die tussen jou en god staat,rechtstreeks tot god of jezus bidden
voor vergeving van je zonden is not done.
Je moet eerst te biechten gaan bij de pastoor,en die zal je aanhoren en je dan zeggen welke gebeden je moet opzeggen om vergeving voor je zonden te krijgen...
Onnodig te zeggen dat de pastoor hierdoor onnodig veel macht over zijn volgelingen had,daar hij alles wist van zijn parochianen dank zij die biecht...
En destijds was het dus op woensdagavond,zaterdagavond én zondag naar de kerk voor de mis,en wee het gebeente van diegene die er een keer niet was,hij kon maar beter met een goed excuus voor de dag komen...
Dat was dus in de jaren 60 en 70 én 80 én alle missen nog in het latijn, nou is het allemaal al wat minder hier als je het algemeen over belgië bekijkt,maar laatstgeleden toen ik in mijn oude parochie was heb ik op verzoek van mijn moeder nog eens een keer een mis daarginds bijgewoond , en die kerk zit ondanks de leegloop in de rest van belgië nog steeds stampvol,en de meeste parochianen maar naar mij kijken van wat doet die vreemde eend hier,tja als je al 27 jaar uit dat dorp weg bent ,weten weinigen nog dat je ooit daartoe hebt behoord...en diegene die mij nóg wel kennen laten dan duidelijk hun afkeuring merken.....
Laatst bewerkt: 9 nov 2006