1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Das dan jouw mening mijn vriend,jouw posts hebben behalve kritiek naar anderen hier en dan betreft het alleen nog discuties over meningen of feiten óók nog niets positiefs bijgebracht,en das dan wéér mijn mening.
    Lees het hele topic eens door , en kijk dan maar eens hoe sommigen zelfs de duivel uit de kast halen om hun woorden kracht bij te zetten , zielig gewoon.

Edit: dat was er eentje die er naast zat,;) ik ben niet te beroerd om dat te ontkennen.:b:

Als je die nou eens mooi in de quotekadertjes geplaatst had, was die trouwens véél overzichtelijker geweest.O-)

Laatst bewerkt: 8 nov 2006
  2. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik vind het oprecht jammer dat je door een ervaring met 1 pastoor, in 1 gemeente in de katholieke sector compleet bent afgeknapt op het hele geloof. Er is zoveel meer, maar daar heb je je compleet met al je hebben en houden van afgeweerd door je vervelende ervaring heb ik het gevoel. :'-(

3. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Kom op he.. Er is heus wel meer dan dat. Ik ben er bijvoorbeeld op afgeknapt door alle dingen die beschreven zijn die voor mij gewoon absolute kul zijn en ik het vooral vervelend vind dat weldenkende mensen het gewoon blind voor waarheid aannemen.

De pastoor kon ik eigenlijk altijd wel waarderen. Hij vertelde vaak mooie verhalen.. Alleen jammer dat zoveel mensen die verhalen zo serieus opnemen en ze niet gewoon als (voor een groot deel) fictioneel vermaak zien (IMHO). :)

4. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Nee Shriko, dat was slechts het begin , de eerste barsten in mijn toen diepgelovige opvoeding zijn daar ontstaan, nu al 35 jaar geleden, maar ik herinner ze me net alsof het gisteren was.
    En dan al die jaren van vertwijfeling.....
    Het échte breekpunt voor mij was 14 jaar geleden toen mijn beste vriend zijn zoontje stierf op 6 jarige leeftijd na een 3 jarige lijdensweg aan de gevreesde ziekte met het zes letterwoord ,en dat kereltje was net zo oud als mijn oudste dochter toen......
    Dat kereltje Michaël genaamd ,zoontje van uiterst diepgelovige mensen die mij enkele dagen voor zijn dood toen ik bij hem aan zijn ziekbed zat me toevertrouwde "waarom is god zo boos op me, dat hij me zoveel pijn doet lijden, ik wou dat ik snel dood ga zodat ik niet meer hoef te lijden, en niet tegen onze papa of mama zeggen"
    En dan sta je daar dan met je mond vol tanden, wat kun je daar nu nog op antwoorden .....
    En dan kwam het mooiste nog, aangezien michaël zijn eerste communie niet had gedaan kreeg hij géén volwaardige begrafenis , néé volgens de kerk hier had hij enkel recht op een "engelenmis" regeltjes weet je wel,en meneer pastoor voert ze uit zonder enig onderscheid .

5. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Wat bizar, daar heb ik echt nog nooit van gehoord =(

6. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    nee, maar het is niet logisch 2 compleet verschillende antwoorden op één quote na elkaar te plaatsen :)

7. Chrisvr2000

Chrisvr2000 Gamer P.S.

Leuk Bevonden:
    0
    ok sportief

8. Chrisvr2000

Chrisvr2000 Gamer P.S.

Leuk Bevonden:
    0

een vraag waar ik verder niets mee bedoel... ken jij het protestants-christelijke geloof?

9. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Niet zo goed,in België is dit vrijwel onbekend , toch in de streek waar ik woon,hier is het overwegend rooms-katholiek.
    Ik weet wel dat er hier meerdere stromingen onder vallen zoals doopsgezinden en gereformeerden en de lutherse strekking .
    Qua geloof volgen zij (Denk ik) vrijwel diezelfde strekking die in de bijbel beschreven staat als de rooms-katholieken.
    Het grote verschil tussen rooms-katholiek en protestants-katholiek voor zover ik het kan zien is dat de rooms-katholieken meer de nadruk op god de almachtige schepper leggen ,daar kwam het tijdens de preken van de pastoor in de kerk vrijwel elke keer op neer ,en de protestants-katholieken meer de nadruk leggen op Jezus Christus ,de profeet en verlosser ....

10. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    De katholieke kerk is naar mijn mening verschrikkelijk afstandelijk. Dat je mensen hoor die in de katholieke kerk zitten die nog nooit zelf in de bijbel gelezen hebben, of die nog nooit zelf echt gebeden hebben. Ik vind het hele idee van kinderen hun belijdenis laten doen in het vormsel en dergelijke ook vreemd, omdat je op die leeftijd echt nog niet zelf die keuzes kan maken.

Is het ook niet zo dat in de katholieke kerk de pastoor dan eigenlijk tussen jou en de God staat? Ik vind persoonlijk de katholieke kerk best eng op de manier waarop ze met de relatie tussen God en de mens om gaan. Daarnaast heb ik ook het gevoel dat bij de katholieke kerk het meest de mensen zitten die het doen omdat het hoort en puur de regeltjes volgen en verder niets met het geloof doen.

Ik heb op mij opleiding voor het vak Cultuur ook een katholieke docent gehad, was invaller. En zij vertelde ook dat je bij haar verplicht twee keer naar de kerk moest. En toen ze ging vertellen over Jezus begon ze over carneval en weet ik niet wat! Ik wist niet wat ik zag. Ik had ook geen idee dat ze in België het hele protestantisme haast niet kennen :eek:

11. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Yep, een vrij correcte conclusie die je hier maakt Shriko, ik had het niet beter kunnen verwoorden....

Edit: Inderdaad Shriko, bij ons is de pastoor dé man die tussen jou en god staat,rechtstreeks tot god of jezus bidden
    voor vergeving van je zonden is not done.
    Je moet eerst te biechten gaan bij de pastoor,en die zal je aanhoren en je dan zeggen welke gebeden je moet opzeggen om vergeving voor je zonden te krijgen...
    Onnodig te zeggen dat de pastoor hierdoor onnodig veel macht over zijn volgelingen had,daar hij alles wist van zijn parochianen dank zij die biecht...
    En destijds was het dus op woensdagavond,zaterdagavond én zondag naar de kerk voor de mis,en wee het gebeente van diegene die er een keer niet was,hij kon maar beter met een goed excuus voor de dag komen...
    Dat was dus in de jaren 60 en 70 én 80 én alle missen nog in het latijn, nou is het allemaal al wat minder hier als je het algemeen over belgië bekijkt,maar laatstgeleden toen ik in mijn oude parochie was heb ik op verzoek van mijn moeder nog eens een keer een mis daarginds bijgewoond , en die kerk zit ondanks de leegloop in de rest van belgië nog steeds stampvol,en de meeste parochianen maar naar mij kijken van wat doet die vreemde eend hier,tja als je al 27 jaar uit dat dorp weg bent ,weten weinigen nog dat je ooit daartoe hebt behoord...en diegene die mij nóg wel kennen laten dan duidelijk hun afkeuring merken.....

Laatst bewerkt: 9 nov 2006
  12. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Ik kom mijn "broer" Svennies maar weer effe bijstaan, na een tijdje te hebben gezwegen... LOL... Hoe kom je er op dat wij broers zouden zijn... Ik een Belgische broer, gezellig! \o/

Maar goed, Chrisvr2000, je kunt je niet voorstellen dat ik bij een waar geloof in god ooit van dit geloof ben afgestapt... Zoals Svennies aangaf gaat dat niet zomaar van de ene op de andere dag, dat duurt jaren... Ik heb in tegenstelling tot Svennies wel een christelijk-protestantse opvoeding gehad... Als kind was ik nogal serieus met dat geloof bezig, mijn ouders verbaasden zich daar over, omdat ze zelf in de jaren '70 al min of meer het gevoel hadden dat de kerk en het gezag minder waard waren dan zij zelf opgedrongen hadden gekregen via hun opvoeding... Ik ging zelfs uit eigen beweging naar de zondagschool... Ik bad 's nachts tot god totdat ik er vanzelf van ging janken, hoe raar dat ook klinkt... En dan zeg jij dat ik er geen gevoel bij had, bij dat geloof... Je kent mij niet eens Chrisvr2000, dus ik zou dat maar gewoon inslikken... :x

Je stelt dat het geloof zo zijn ups en downs heeft, ik weet er alles van... Ik heb de huichelarij gezien van mensen die in de kerk tot huilens toe geëmotioneerd zaten te luisteren naar al die dramatische bijbelverhalen, maar direct na de zondag weer begonnen met de wrede uitbuiting van hun medemens, het spuien van allerlei laster ten opzichte van mensen uit het dorp die "anders" waren dan de gemeenschap en ga zo maar door... Mijn eigen moeder is jarenlang door haar vader lastiggevallen met hel en verdoemenisverhalen, totdat ze er een claustrofobie van overhield... Okee, ik benadruk nu de downs van het geloof, ik heb ook dominee's gekend die heel boeiend konden preken... Maar uiteindelijk is het geloof voor mij verbleekt...

Je stelt dat je moet zoeken... In deze topic heb ik reeds eerder het e.e.a. geschreven over mijn zoektocht, ontmoeting met een Boeddhistische meester en wat ik in grote lijnen heb geleerd van hem toen ik een jongeling was... Ik heb die god van jou gezocht totdat ik een ons woog... Niets wonderlijks gevonden wat ook maar naar een god zou kunnen verwijzen... De leerlessen die ik van mijn Boeddhistische meester heb ontvangen waren van een helderheid die elke god doet verbleken, dáár heb ik ECHT wat aan gehad... En ik stond destijds aan de rand van de geestelijke afgrond, en hij heeft mij geholpen... Had-ie niet eens hoeven doen... Ik ben hem er nog altijd dankbaar voor, maar ik ben nu mijn eigen meester geworden... Niet dat ik een heilige ben, of een profeet... Nee, ik ben exact net zoveel waard als ieder ander mens... Ik ben blij met mijn inzicht, en dat inzicht heeft het godsbeeld verbrand... Helaas voor de christenen, maar ik ben niet te "bekeren"... Die tijd heb ik gehad... Ik ben opgevoed met de christelijke waarden, maar ik ben er achter gekomen voor mezelf dat het mij niets te bieden heeft... Ook het Boeddhisme is een afgesloten hoofdstuk, de weg is verdwenen... Het was een tijdelijke brug, maar nu ligt mijn weg pal voor mijn eigen neus... En ik bewandel hem zelf, zonder steun te zoeken bij een god, geloof of wat dan ook... Ik ben wie ik ben, en ik zoek het zelf wel uit... :b:

13. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mooi , bijzonder mooi je post "broer",en alhoewel er ik een klein deeltje uit quote bevat dit nog steeds de algehele waarheid .....
    Sommige zien het , anderen niet, en het is niet aan ons om te beoordelen ,laat staan veroordelen ...
    Maar dan mag ook niemand,maar dan ook niemand ons het recht ontnemen er onze eigen mening over te vormen en dit alleen maar omdat we zogenaamde slachtoffers zijn van ons eigen verleden.....ongeacht wat de toekomst voor ons in petto heeft....

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Ach zo , moeder Theresa was niet de enige weet je.
    ze had voorgangers in congo destijds ....
    Laat ik jou maar eens een citaat voorlezen komende uit het boek van Adam Hochschild "de geest van koning Leopold II , en de plundering van de congo"

blzd 139.

Droevig he vriend.....mooi geloof....en toen was kerk en staat nog lang niet van elkaar gescheiden....

Laatst bewerkt: 2 dec 2006
  15. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Simpel om te zeggen dat er niets is. Maar ga eens nadenken, hoe oneindig is het heelal wel niet? Altijd moest er al iets zijn geweest voor de oerknal(??) En daarvoor dan? En daarvoor? En daarvoor? Het is te groot om te begrijpen, ik geloof dat er meer is dan wij kunnen zien. Als je je bedenkt hoe onmogelijk het al voor ons te begrijpen is hoe groot het heelal is. Alles kan, niks is onmogelijk. Maar velen van jullie zitten in een vast denkpatroon ;)

16. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    maar beste Martijnn, wij kunnen het niet begrijpen, maar mensen zoals Svennies zijn zo ontzettend groot van geest die snappen dat allemaal zonder enige moeite.
    Aan hun grootheid van geest zullen wij nooit kunnen tippen.
    Het is alleen jammer dat hun bijzondere gave nooit tot daadwerkelijke bloei in de maatschappij is gekomen wat gezien hun enorme capaciteiten oneindig zonde is;)

17. Ramon NL

Ramon NL Damn I'm Fast!

Leuk Bevonden:
    0
    En dit is niet sneu?

18. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ondanks dat ik het gedeeltelijk wel met Martijnn eens ben.. ben ik wel van mening dat het ook niet makkelijk is om niet te geloven. Zo simpel is dat niet, net zo min als het simpel is om wel te geloven. Bij anderen had ik dit misschien niet zo gezegd, maar ik weet van svennies en die andere knakker :+ dat het niet over een dag ijs ging. Je hebt niet gelovigen, en mensen die bewust kiezen niet in een God te geloven ( door ervaringen etc ). En ik denk dat zij tot die laatsten behoren. Weet niet of ik het goed uitleg, maar de kern is bedoel ik te zeggen: zij hebben zich wel opengesteld om te geloven, maar zijn toch niet tot het geloof gekomen. Dit is denk ik wel anders dan mensen die zeggen gewoon niet te geloven, zonder zich opengesteld te hebben of zich erin verdiept te hebben.

19. insanekilla2006

insanekilla2006 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    O-) wij zijn door aliens gemaakt geloof mij

20. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet wie hier gezegd zou hebben dat er "niets" is... Wellicht heb ik het zelfs gezegd, dat zou best kunnen in die bak pagina's hiervóór... Als ik zeg dat er "niets" is, dan heb ik dat in het kader van met name de godsdiensten beweerd... Want zij geloven in "iets" wat volgens mij een illusie is... Dus dat is wat mij betreft "niets"... Over de oneindigheid van het heelal valt niet te twisten, er kan altijd wat zijn, maar of dat een god is zoals die christenen beweren? Ik geloof er niks van... :D

Ach, ach, daar hebben we hem ook weer, met zijn oordelen... Je weet niets van Svennies af en ook niets van mij... Je zit maar wat te proberen op te hitsen, door smalend te zeggen dat mensen zoals Svennies een enorm grote geest heeft waar je niet aan zou kunnen tippen... Erg flauw allemaal... En dan ook nog totaal tegenstrijdig er aan toevoegen "dat hun bijzondere gave nooit tot daadwerkelijke bloei in de maatschappij is gekomen wat gezien hun enorme capaciteiten oneindig zonde is"... Weer een oordeel, je kent de mensen waarover je praat alleen van dit forum, verder weet je niets van Svennies of van mij... Helemaal niets weet jij hiervan, dat is wel duidelijk... :lol:

Laatst bewerkt: 3 dec 2006
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina