Ingezonden: Rechteloos ben je als supporter
Ik heb in 2004 een SV gehad voor 2 jaar en ben gedurende 2 seizoenen niet bij het voetbal aanwezig geweest, de SV was terecht en ik kon leven met de straf van 2 jaar niet naar het voetbal te gaan, ik ben dus de seizoenen 2004/2005 en 2005/2006 niet geweest.
In maart 2006 heb ik een seizoenkaart aangevraagd voor het seizoen 2006/2007, ik zou namelijk vanaf de eerste wedstrijd van dit seizoen weer mogen kijken bij mijn club en ik verheugde me er al erg op om samen met mijn vrienden eindelijk weer naar Feyenoord te mogen.
Net voordat de competitie begon speelde Feyenoord 2 vriendschappelijke wedstrijden in de Kuip in een tijdbestek van 3 dagen, ik heb vooraf toen ik zag dat me geld voor mijn nieuwe SCC was afgeschreven via de telefoon contact opgenomen met de klantenservice van Feyenoord of ik naar die vriendschappelijke wedstrijden mocht gaan, dit mocht en was geen probleem, hierna heb ik 2 kaartjes gekocht en ben eindelijk na 2 jaar weer gegaan, dit puur in de veronderstelling dat ik weer mocht gaan!
Natuurlijk lacht iedereen me nu uit dat ik erg naïef was, natuurlijk hebben de mensen gelijk maar de straf die ik krijg voor mijn naïef zijn is wel heel erg zwaar.
Groot was dus me verbazing dat ik bij Feyenoord vs Chelsea opgepakt werd, ik was perplex en dacht dat dit 1 groot misverstand was, ik ben direct in conclaaf gegaan bij Chris Woerts en deze heeft toegezegd het uit te zoeken en om hulp te bieden. Dit via een vertegenwoordiger van de supporters (klankbordgroep) en via Ton Strooband, ik ben via dat overleg naar een stadionverbod commissie geweest maar hier werd duidelijk verteld dat ik in overtreding was geweest en aan de andere kant dat ze het wel erg zwaar vonden maar dat nu eenmaal alles via de KNVB loopt en zij niets konden doen.
Wat heb ik nu gehad als extra straf omdat ik 11 dagen te vroeg ben gegaan:
Ik heb voor het bezoeken van Feyenoord vs Middlesbrough 3 jaar SV gehad en een boete van 960,39 euro.
Ik heb voor het bezoeken van Feyenoord vs Chelsea 3 jaar SV gehad en een boete van 1560,39 euro.
Omdat ik me pasfoto te laat had ingeleverd, ja helaas mocht een maat het niet af geven en kon ik zelf niet persoonlijk naar de Kuip die week, dit omdat ik voor het zelfde ook via de politie 40 uur taakstraf had gehad nog maal 3 jaar SV erbij, ik was namelijk weggelopen toen de politie me aan wilde houden.
Al met al heb ik totaal 9 jaar SV en dik 2500 euro boete van de KNVB gehad en 40 uur taakstraf van justitie. Dit excl. gemaakte kosten.
Mijn SCC voor dit jaar had ik al betaald en ook dit geld heb ik nog steeds niet terug gehad, alles gegeven wat ze aan papieren moesten hebben maar voor de zoveelste keer lieg de klantenservice Feyenoord en willen ze niet mee werken, ze waren namelijk de helft weer kwijt, ik zou het niet hebben gebracht, etc.
Ook geef de KNVB vandaag aan dat ik ook voor de tweede sv een pasfoto moet langs brengen, ja ze hebben er 1 maar voor de vorm moet het, dus weer vervoer zoeken naar Rotterdam en weer een pasfoto want anders komt er nog 3 jaar SV bij.
Al met al ben ik zwaar teleurgesteld in iedereen die zou helpen bij zowel justitië, Feyenoord en de KNVB want tot deze dag toe heb ik al nul echte hulp gehad en is mijn naïef zijn zo zwaar gestraft al zou ik een moord hebben gepleegd.
Het ergste is dat iedereen zeg dat het aan mij ligt, natuurlijk klopt dat. Natuurlijk ben ik erg dom geweest maar ik heb niets gedaan, alleen 11 dagen te vroeg naar de Kuip geweest, daarom gewoon niet de echte hulp willen geven is erg teleurstellend, als iedereen gewoon zijn echte wil toont moet ik een normale straf kunnen krijgen die past bij het naïef en dom zijn.
Ik vind het erg jammer dat het zo vanzelfsprekend is om supporters zo zwaar mogelijk te straffen en dat je niet de normale rechten heb als iedereen buiten het voetbal.
Voorlopig wil ik tegen al mijn bekenden zeggen tot 2015, dan pas ben ik weer welkom in de nieuwe Kuip, want dat is de straf voor mijn 11 dagen te vroeg naar een vriendschappelijke wedstrijd te gaan met toestemming van de klantenservice.
Dit verhaal is geen huilverhaal maar gewoon iedereen laten zien wat wij supporters nu eenmaal zijn in de ogen van clubs, knvb, etc., kortom, niets!!
Jochem Fleskens
Klik om te vergroten...