[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    Je snapt de strekking van mijn post niet helemaal denk ik, anyway, het is niet mijn bedoeling ''oordelend'' over te komen en dat wil ik ook helemaal niet:+

2. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Dan moet je je post toch nog eens grondig nakijken, want het druipt van de sarcastische oordelen :confused:

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hahaha,snap jij hier eigenlijk zelf wel wat je hier neerschrijft mijn beste.
    Jouw posts hangen van oordelen én veroordelen aaneen mijn beste,en altijd kom je maar af met "dat wij het niet snappen" .
    Het flauwste excuus dat ik al in jaren gehoord heb.

4. falcon NL

falcon NL Creatief mens

Leuk Bevonden:
    53
    okay dit is dus gevaarlijk
    http://www.flabber.nl/archief/018572.php

Dit soort mensen zijn echt heel gevaarlijk! In het eerste deel, wordt de vergelijking getrokken met zelfmoord terroisten. Daarom worden deze kindern getraind in de leer van god...ik zie deze mensen als een bedreiging tot de vrede. De blonde vetzak zouden ze van mij tegen een muur mogen zetten en doodschieten.....

5. bulleta

bulleta Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    jammer hoe ondanks dit echt extreem is er toch altijd word gezegt "oh daar heb je die christenen weer"

er staat ergens in de bijbel dat er in de eindtijd veel valse profeeten zullen opstaan ..noujah als je kijkt naar zo'n kinderkamp en ik heb maar een heel klein stukje gezien dus weet neit precies hoe het loopt en ga het ook neit veroordelen.
    maar dan zie je mensen die dingen vertellen dat helemaal niet in de bijbel staat maar mensen puur op het verkeerde spoor wil zetten...

het is leuk om te zien hoe julie over julie ervaringen praten .
    en dat het op een volwassen manier word gedaan ...klasse

6. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    America the land of the free, the brave and the utterly dumb :emo: (ok beetje generaliserend maar je snapt hem wel)

hier een stukje uit een satirisch nummer van Eric Schwartz tegen bush/ extreme christelijkheid etc (eigenlijk alle extremistische vormen van geloof)

http://www.youtube.com/watch?v=d5YrB7TpT1Y (het hele nummer)

7. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja vriend,enkele weken geleden was er een reportage op canvas waar de documentatie ging om een heropvoedingskamp van de mormoonse gemeenschap.
    Daar werden dus kinderen binnengebracht die rebelleerden tegen de mormoonse levenswereld waarin ze zijn opgevoed.....
    Een echt strafkamp was dat,quantanamo bay is hier klein bier tegen....er waren daar kinderen die élke dag vanaf de zonsopgang tot de zonsondergang verplicht werden om op hun buik tegen de vloer te blijven liggen.....
    De héle dag lang ,en nét zolang tot ze hun verzet opgaven,wat in sommige gevallen méér dan een maand kon duren.
    Er waren daar verscheidene kinderen die daar meer dan één jaar hebben doorgebracht,en de koppigsten zelfs nog véél langer....

8. falcon NL

falcon NL Creatief mens

Leuk Bevonden:
    53
    Ik vind iedere extremistische groepering een bedreiging.
    Persoonlijk vind ik extremistische christen het allergevaarlijkst. Dit vanwege het feit dat er in de bijbel niets over eer of kameraad schap wordt vertelt, en dat ze hun over de aller nieuwste technologie beschikken die ze in Israel of in Pakistan of in Iran niet hebben. De tolerantie nog minder is dan bij de moslims.
    Toch vind ik het vreemd dat ik nog nooit van een extremistische boedist gehoord heb....

9. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Floris,dat is logisch aangezien boeddha de verpersoonlijking van de vrede is ....
    Extremisten krijgen géén kans in de voedingsgrond van deze leer , en das daarom nét dat zij bij de katholieke en islamitische leefwereld zo oververtegenwoordigd zijn....
    Tja....ze moeten zich toch érgens kunnen uitleven..O-)

10. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    dat kan hellspawn misschien verklaren ?

11. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik denk dat dat komt doordat het Boeddhisme erg gericht is op de mens zelf en niet het naar buiten uitdragen van iets of het willen bekeren van anderen. Puur het zelf. Kan zijn dat ik het totaal mis heb, maar doe maar een gooi :)

12. Victor

Victor Guest

Het boeddhisme is een levenswijze, geen echt geloof. Als je boeddhist bent, kun je ook Christen zijn, zolang je nog maar wel leeft als een Boeddhist. Daarnaast is het boeddhisme de vrede zelf. Een strenge boeddhist verschilt dan ook niet van een 'normale' boeddhist, omdat ze altijd en overal dezelfde leefregels hebben (Als is het soms zo dan de een mediteert, de ander niet etc).

13. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat klopt... Het Boeddhisme richt zich op je eigen persoonlijke groei, je zou het eigenlijk bijna meer een vorm van psychologie kunnen noemen dan een religie... Toch is het wel degelijk een religie (geworden) met bijbehorende riten, leer, en dergelijke... Maar het Boeddhisme is voor geweldloosheid, althans, voor zover dat mogelijk is... Want er zijn gekken in India die de hele dag met een vegertje voor zich uit lopen te vegen omdat ze bang zijn om misschien een insect onder de voet te lopen en dus te doden... Dat is niet wat Boeddha bedoelde...

Uiteraard is er vrijwel niet gemoord in het kader van het Boeddhisme en terrorisme is deze religie totaal vreemd... Gautama de Boeddha gaf aan dat respect voor het leven alles was en is, en zelfinzicht en meditatie hebben meer te maken met wie jij bent en hoe je je negativiteit kunt doorgronden... Dat betekent uiteraard dat je ook een confrontatie moet aangaan met je eigen agressie, en dus niet in eerste instantie met de agressie in de wereld... De agressie in de wereld wordt zuiver defensief benaderd vanuit de Boeddhistische leer... Je verdedigt je uitsluitend wanneer je wordt aangevallen, anders niet... De samurai hebben wel deels een raakvlak met het Boeddhisme, dat waren de elite militairen van de keizer in Japan... Dit is een meer extremere vorm van een interpretatie van het Boeddhisme, althans, zo lijkt het... De samurai werden opgevoed met eer en geweten, voor de buitenwereld lijken ze vrij agressief... Maar de hedendaagse films hebben veel onzin in de wereld gebracht... Dus ook over samurai...

Maar echt extremisme en geweld om de wereld aan je voeten te krijgen, dat predikt het Boeddhisme dus zeer zeker niet... Helaas worden de judaïse en aanverwante religies "misbruikt" in politieke zin om geweld te plegen tegen de medemens... Hieruit is ook het Christendom ontstaan, en Jezus was in dit kader toch wel het meest vredelievend... De Joden zagen hem als een gevaarlijke rebel, maar hij predikte liefde... Dat is de weg van het hart... Maar als de weg van het hart verkeerd wordt begrepen, en verwisseld wordt met de weg van het hoofd heb je de poppen aan het dansen... En dat is precies wat er steeds gebeurt... Ook in andere religies gebeurde en gebeurt dat... Het Boeddisme legt het centrum in de buik, net onder de navel... Dat is een andere benadering, maar waar je het centrum van de mens ook legt, het is zaak dat er een emotioneel evenwicht komt, want er is veel uit balans... Jezus probeerde dat met liefde... Maar het directe tegenwicht van liefde is haat, en hoewel hij heeft geprobeerd om de mensen de weg van de liefde te geven, is hij daar slechts deels in geslaagd...

Het is helaas zo, dat de echte kern van religies slechts invloed hebben gehad op een kleine kring van mensen... Die hadden direct contact met de meester... Dan was daadwerkelijke correctie van de leer nog mogelijk... Maar de oude meesters zoals Jezus, Boeddha, Mohammed, enzovoort zijn er niet meer... Dus gaan mensen zelf interpreteren en elkaar de hersens in slaan over wie er gelijk heeft en dat hun godsdienst de beste godsdienst is en dat zij de meest zuivere leer aanhangen... Dan krijg je politiek in plaats van religie, dan gaat het er niet meer om, of we elkaar liefhebben als mensen, nee, dan schieten mensen elkaar kapot omwille van een stukkie "heilige grond"... :D

Laatst bewerkt: 9 dec 2006
  14. Victor

Victor Guest

Wat ik me dan afvraag, hoe zit het dan met films, games muziek enzo? Mag je ernaar luisteren, kijken of het spelen? En als je zo'n spel of film maakt met veel geweld erin, hoe zit dat?

Oja, wist je trouwens dat je echt ELKE zin eindigt met ...? :D

15. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het Boeddhisme verbiedt je niks, het is jouw weg... Je zoekt het maar uit... Je komt en leert of je gaat weg en leeft je leven zoals jij dat verkiest... Maar als je het gevoel hebt dat er iets uit balans is, mag je gebruik maken van het Boeddhisme... Alleen zijn waarachtige meesters gevaarlijk voor je ego, want ze shockeren je in plaats van dat ze je een aai over je bolletje geven... Dus weet waar je aan begint...

Ik herhaal dat het Boeddhisme je niet verbiedt om films te kijken, TV, muziek te luisteren wat dan ook... Ik speel ook Gears of War, dat is nou niet het meest geweldloze spelletje wat er bestaat... Maar het is virtueel en het is een spel... Ik weet wie ik ben en ik weet dat het maar een spelletje is... Ik ben mijn eigen centrum, en als ik balans voel en heb dan zal een game of wat dan ook geen invloed hebben op mijn relatie met andere mensen in de gewone wereld... Er zijn zwarte kousen kerken die het kijken van TV verbieden... Mijn ouders kenden een dergelijke familie (mijn vader en moeder zijn zelf niet erg streng godsdienstig ingesteld)... De man van die familie kwam soms langs en toen stond er een TV aan... Mijn vader vroeg of het hem stoorde, anders zou hij de TV wel uitzetten... "Nee hoor, geen probleem", zei die man... Vervolgens heeft hij wel 2 uur achtereen TV zitten kijken, terwijl zijn godsdienst het hem verbiedt...

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je er in de wereld van de volwassenen in principe eigenlijk niks aan hebt om zonder inzicht zomaar iets te verbieden... (natuurlijk moeten er wel wetten zijn in het maatschappelijke leven, anders wordt het een zooitje)... Iets wat niet mag, werkt als een magneet op degene die dat niet mag... Kijk maar naar kinderen... Blijkbaar is het aanmerken van de TV als werktuig van de duivel weinig zinvol, want die kennis bleef 2 uur naar die TV staren, terwijl hij feitelijk de regeltjes van zij eigen godsdienst overtrad...

Het Boeddhisme verbiedt zoiets niet, dat moedigt aan tot zelfonderzoek... Als je er achter komt dat iets schadelijk voor je is, dan weet je zelf wel dat je er mee moet kappen... Uiteraard kent het Boeddhisme ook principes, met name dat je respect zou moeten hebben voor het leven... Maar ook dat moet gestoeld zijn op inzicht, bijvoorbeeld het inzicht dat je iemand nodeloos pijn doet... En dat jij ook zo'n wezen bent dat pijn kent... Waarom zou je dan de ander schaden?

Laatst bewerkt: 9 dec 2006
  16. falcon NL

falcon NL Creatief mens

Leuk Bevonden:
    53
    Zou je dit iets veder willen uitleggen. Ik wist namelijk dat boeddhisme zeer nouw met vrede en met liefde/respect voor de wereld/mede mens te maken had. Ik denk er sterk over om boeddhist te worden. Dit namelijk omdat ik het gevoel heb dat dit het dichts bij mijn persoonlijke aard ligt. Het is namelijk zoals Hellspawn zegt: De leer van je eigen leven. Maar het stukje dik gedruk doet mijn ineens erg twijfelen....

17. ShadeTCS

ShadeTCS Unregistered Abuser

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij werd er vroeger heel veel gemoord in welke religie dan ook en Boeddhisme is hier echt geen uitzondering in. Boeddhisme is in essentie inderdaad een levenswijze die tegen geweld is, maar in een maatschappij waarin politiek heel nauw samen werkt met een bepaalde religie worden andere geloofsovertuigingen al gauw gezien als een bedreiging. Volgens de invloeden die ik heb gehad in mijn jeugd (in de Chinese cultuur) hadden de Boeddhisten vroeger (12e, 13e eeuw ofzo) heel veel ruzie met de Taoïsten. Uiteindelijk werden Taoïsten voor het grootste gedeelte door de Boeddhisten verstoten. En ik ben wel heel naief als ik moet geloven dat dat geheeld geweldloos verliep.

18. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm… Ik put vooral uit eigen ervaring… Een goede meester is zeer zeker niet uitsluitend iemand die jou met opzet alleen maar wil shockeren… Het zijn geen sadisten… Maar het is ook niet iemand die je een aai over de bol geeft en zegt dat het allemaal goed is en vredig… Nee… Misschien ben ik hier niet zo duidelijk in geweest, maar je kunt geen meester naar wens krijgen… En het menselijke ego is datgene waar over het algemeen geen balans in zit, vandaar dat er zoveel psychisch leed is… De weg is niet gemakkelijk, en staat vol met doornen en distels, maar dat zijn eigenlijk meer je eigen blokkades die je in de weg staan… Echter in het begin lijkt het net alsof een waarachtige meester je in de weg staat… Later kom je er achter dat het niet een kwestie is van in de weg staan, jij bent zelf de sta-in-de-weg…

Ik zeg niet dat je je ego moet afbreken, maar als we kijken naar hoe zelfzuchtig iedereen is, en daar zelfs anderen mee schaadt (ook in godsdienstige zin, want godsdienst is ook als macht gebruikt om anderen te onderdrukken), dan gaat de weg naar jezelf meestal niet over rozen… En soms kan het niet anders dan dat je af en toe behoorlijk geshockeerd raakt door wat een waarachtige meester je probeert te leren… Je zou je echter kunnen afvragen wat je aan een meester zou hebben die je over je arme bolletje zou aaien, je troost en in bescherming neemt… Ik chargeer het nu, maar je zou absoluut niets van hem of haar kunnen leren. Dan kun je net zo goed thuis blijven zitten met je voeten op de bank voor de TV… Het Boeddhisme is niet een kwestie van leuk en lol, maar van leren waar je beperkingen liggen en hoe dat te doorzien… Hoe lukt het je om oog in oog te komen met je eigen lijden… En later zie je vanzelf wel hoe het lijden van anderen werkt, en hoezeer we onszelf en anderen in de weg staan door onze verkeerde opvattingen… De weg ligt vlak voor je neus, maar als je het gevoel hebt dat het Boeddhisme bij je past, zou ik zeer zeker proberen een waarachtige meester te vinden… Dat zal niet gemakkelijk zijn, maar het ligt er ook aan wat bij je past…

Mmmm… Klopt, er werd vroeger veel gemoord… Ook het Boeddhisme is zeer zeker geen uitzondering… Ik noemde de samurai kaste al… Maatschappelijk is vrijwel elke religie tot op zekere hoogte destructief gebleken, omdat je religie eenmaal niet massaal kunt opleggen als wet… Dan verandert het in politiek… Ik bestrijd ook zeer zeker niet dat Boeddhisten hebben gemoord in maatschappelijk opzicht… Maar ik spreek uitsluitend over de Boeddhistische weg voor het individu, als alternatief voor het Christendom, de Islam en dergelijke… Over het algemeen genomen komen de extremisten echter uit de Judaïsch georiënteerde religies, helaas… Het Midden-Oosten is al eeuwenlang het slagveld van kruistochten en het elkaar bestrijden om een stukkie zogenaamde “heilige grond”… Dat heeft niets met religie te maken… Tot op heden zijn er, als ik het goed heb, de meeste mensen vermoord in het kader van het Christendom, daarna komt de Islam en daarna de rest… Voor zover ik me kan herinneren, zijn het minste slachtoffers gevallen onder de hand van Boeddhisten… Maar nogmaals, als religie een maatschappelijk fenomeen wordt, dan krijg je bijna altijd bloedvergieten… Vandaar dat ik uitsluitend een voorstander ben van je eigen weg gaan en niet proberen om de massa naar je hand te zetten… Al die ideologieën zijn één grote baggerput… Uiteindelijk moet je zelfs oppassen voor elke “leer”… Want als het uitsluitend theoretisch blijft, zit je ouwe plattegronden te vreten, en zit je je hersenpan vol te gieten met kennis van anderen… Wat heb je daar aan? Niets, wat mij betreft… Het gaat om jou als degene die het gevoel kan hebben dat je uit balans bent… Je kunt een psycholoog opzoeken, je kunt ook een waarachtige meester zoeken… Maar ze zijn schaars, helaas… :D

Laatst bewerkt: 10 dec 2006
  19. ShadeTCS

ShadeTCS Unregistered Abuser

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het zo'n beetje volledig met je eens. Ik sluit mijzelf niet echt aan bij een religie, maar als ik daar wel voor zou kiezen dan zou het zeker Boeddhisme zijn. Ik heb me nooit echt verdiept in het Boeddhisme, maar als ik het goed heb begrepen houdt het in dat je je moet loskoppelen van materie en het ware geluk moet vinden in het innerlijke. Als dat zo is hou ik me al min of meer mee bezig, al ben ik wel hartstikke materialistisch, maar wie in NL is dat niet? Ik ben zelf niet een persoon die gauw een meester of een psycholoog zou zoeken. Ik probeer de spirituele en mentale aspecten van het leven zelf zoveel mogelijk te interpreteren.

PS: Zijn de Samurai niet meer Shintoisme dan Boeddisme?

20. tha BomB

tha BomB .

Leuk Bevonden:
    0
    :{ Doed wat een taalgebruik. Als ik dit zo doorlees vraag ik mezelf echt af wat julie op +/- 20 jarige leeftijd bezielt om zo met je innerlijke schoonheid en de spirituele aspecten van het leven bezig te houden..
    Dit is misschien een nutteloze post maar dit is mijn mening. Mijn eigen mening over geloof heb ik op een van de eerste 20 pagina's volgens mij al gegeven.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina