Oke even een vuistregel mbt tot de Aerox,
Koop nooit een goedkope (onder de €1000) Aerox. Hier is altijd wat mis mee, heeft geen kenteken of is gewoon helemaal uitgewoond en uitgesleuteld.
En nog één, koop nooit een scooter zonder kenteken. Het feit dat hij geen kenteken heeft zegt dat er wat mis mee is. Geloof niet in praatjes van "vergeten op kenteken te zetten", "het was me te duur". Want de tijd dat je kon schouwen is heel lang geweest, en koste ong 30 euro (incl kenteken). Het argument dat je in advertentie als marktplaats vaak ziet staan is, "de schouwingspapieren zijn aanwezig", niet intrappen. Schouwingspapieren zijn waardeloos, er kan geen kenteken meer verkregen worden met de schouwingspapieren. Om een kenteken te krijgen moet je scooter nu gekeurd worden bij het RDW, hier wordt gelet op snelheid, decibels, staat van de scooter, framenummer wordt gecontroleerd (diefstal) etc etc. Dit onderzoek kost je 120 euro en voor dit onderzoek bestaat een aardige wachtlijst.
Waar je in het algemeen op moet letten bij het kopen van een tweedehands scooter is een zeer uitgekauwd onderwerp. Op elke scooter website is wel een how-two of tutorial te vinden.
http://scootxtreme.nl/index.php?cat=howto&page=2ehands
Waar moet u op letten?
Het is moeilijk om te achterhalen wanneer het om een gestolen scooter gaat.
De eigenschappen kunnen veranderd zijn.
Bijvoorbeeld: het kenteken en de papieren zijn overgeplaatst naar een gestolen scooter.
Papieren kunnen vervalst zijn of door bedrog verkregen, enzovoort.
Maar er zijn altijd tekenen waarop je kunt letten.
Vraag voor de zekerheid om een geldig identiteitsbewijs
Bijvoorbeeld een rijbewijs of paspoort en controleer of de naam op met het geldige identiteitsbewijs overeenkomt.
Verzekering
Vraag naar de verzekering van de scooter.
Als het om een gestolen scooter gaat, zal de verkoper ook geen verzekering kunnen laten zien.
Is de scooter volledig afbetaald?
Een scooter die gekocht is met een lening blijft eigendom van de geldverstrekker totdat de lening volledig is afbetaald!
Wanneer je een scooter koopt die nog niet is afbetaald, heeft ook de geldlener de mogelijkheid om de scooter op te eisen.
Mechanische staat en veiligheid.
Bekijk de scooter in daglicht.
Maak een proefritje.
heb je zelf geen verstand van scooters?
Neem dan iemand mee die dat wel heeft.
Als een scooter betrokken is geweest bij een ongeval, dan kan de scooter onveilig zijn.
Soms worden twee schadescooters in elkaar gezet tot één scooter.
Zo'n scooter is altijd onveilig!
Wij raden je aan, voordat je besluit een tweedehands scooter te kopen, een soort keuring bij een dealer te laten verrichten.
Voorvork
Als de scooter een ongeluk heeft gehad is de voorvork krom of verzet.
Soms kun je dit gemakkelijk zien maar soms ook niet.
Kijk of de voorpoten krom zijn of scheurtjes hebben.
Om de stevigheid van de voorvork te kontroleren kun je de voorband tussen je benen zetten, en proberen te sturen.
Voel je dat je het stuur toch kan bewegen ondanks dat je voorband klemt, dan klopt er iets niet.
Een beetje ruimte hierop heeft zowat elke scooter maar teveel ruimte heeft als gevolg dat de scooter erg zweverig gaat sturen en het voelt of je stuur niet direct op jouw stuurbeweging reageert.
Mocht de scooter die wilt kopen hier ook last van hebben, moet je rekenen op de kosten van de vervanging van de voorvering.
Let ook op de ruimte tussen de voorvering en frame.
Dit kun je zelf verhelpen, maar kijk er toch maar even naar omdat je het altijd als afding argument kunt gebruiken.
Motor
Ook is het belangrijk dat je goed naar de motor van de scooter kijkt en hoort.
Let erop dat de motor koud is als je hem start.
Sommige verkopers laten de motor eerst even warm lopen voordat de kopers komen, omdat de motor dan beter start en beter stationair loopt.
Dus voel even aan de cilinder of die ook warm is.
Start de motor en kijk of dit mooi vlot gaat en de motor niet te veel toeren hoeft te maken stationair om aan de gang te blijven.
Als de motor loopt moet je goed letten op vreemde geluiden van de cilinder, tandwielen en dergelijke.
Maakt de scooter erg veel geluiden en kraken, kan dat betekenen dat de motor versleten is in de cilinder of dat de tandwielen versleten zijn.
Je kunt de motor dan reviceren, maar dan kan duur worden.
Het beste is dan vaak om gewoon verder te zoeken naar een andere (betere) scooter.
Verder moet je er opletten of de cilinder niet versleten is.
Start de motor en hoor of de motor erg tikt.
Als ie dat inderdaad doet wijst dat meestal op een versleten cilinder of versleten zuigerveren.
Ga dan ook nog even een stukje rijden en kontroleer of de scooter in elke versnelling ongeveer evenveel power heeft.
Uitlaat
Kijk of de scooter een goede uitlaat heeft die het liefst geen roest heeft.
Let vooral op de bocht, deze rot het snelst door.
De uitlaat moet ook dicht zijn tussen de bocht en uitlaatgat.
Controleer dit door je hand of iets anders tegen het uitlaatgat te doen terwijl de motor draait.
Als het goed is slaat de motor af, zoniet dan ontsnappen de uitlaatgassen door een gat in de uitlaat die er niet hoort te zijn.
Banden en velgen
Kijk ook even naar de banden en velgen.
Let erop dat de banden niet versleten zijn of andere mankementen vertonen.
Banden moeten minimaal 2 milimeter profiel hebben.
Kijk ook naar de velgen.
Hou de scooter even van de grond en laat de band draaien.
Zo kun je zien of er slagen in de velgen zitten of niet.
Doe dit bij beide wielen.
Let op stervelgen kun je weggooien als krom zijn dus pas hier mee op.
Verlichting
Als je de scooter voor dagelijks gebruik wilt gebruiken moet je verlichting hebben.
Verlichting is vaak ingewikkeld en moeilijk te repareren.
Let erop dat alle electrische delen werken.
Als je niet veel van electronica weet, zou ik geen scooter kopen met defecte lichten.
Kijk ook naar de accu, vaak worden die uit de scooter gesloopt als die stuk is.
Chassis- en moternummers
Als een scooter gestolen is worden de chassisnummers en de framenummers doorgegeven aan de politie.
Tenminste als die bekend waren bij de eigenaar.
Als jij nou een scooter gaat kopen is het slim op deze nummers even op te schrijven de politie te vragen of deze scooter ook gestolen is.
Kapotte km-teller kabel wijst vaak op een niet reeële km-stand. Een Aerox van 2002 met 6000km voor 900 euro is vaak geknoeit met de km stand. Dat zijn dingen die je gewoon zo kan "ruiken". Je kan het best een beetje een standaard scooter kopen qua snelheid. Een scooter die 90 loopt lijkt een leuke snelheid. Maar met 90 km/u slijten de onderdelen ongeveer 10x zo snel als een scooter die 50 gaat. Je kan dus beter een scooter kopen die 50 gaat, en dan ontgrenzen dan een scooter kopen die al 90 gaat. Want de kans is groot dat er sneller wat kapot gaat bij de scooter die 90km/u gaat. Als in de scooter de accu kapot is (zie je regelmatig op marktplaats) wijst dit vaak op een elektische start die niet werkt. Mocht je zo'n scooter kopen leen dan even een accu van een andere scooter (of koop er 1 van +- 15 euro). Als de startmotor/bedrading kapot zijn ben je vaak een hoop meer kwijt (of je moet altijd kicken).