Coheed en wie? denk je misschien? Nou, wees gerust, je komt alles te weten over ze. Of ja, meer waarom ik ze zo geweldig vind.
Coheed & Cambria is de dus de naam.
Info
Coheed & Cambria komt uit Nyack, New York en Kingston, New York. Het is een progressieve rockband. Coheed & Cambria in een toch best wel bijzondere band, omdat de zanger Claudio Sanches (waarover later meer) met een hoge stem zingt. Dit is ook de reden waarom de band in Europa nog een schaarse fanbase heeft.
Hier kan je naar het nummer Blood Red Summer luisteren, waar je dus een goed idee van de zangstem krijgt. Als je nu denkt, KUT
, lees nog even verder, want ik ga nog veel andere nummers posten die muzikaal heel anders zijn.
Bandleden:
Claudio Sanchez - Hoofdstem - Gitaar
Travis Stever - Lead Gitaar - Bijstem
Michael Todd - Bas Gitaar - Ondersteunende en bijstem
Chris Pennie - Drums
Vroeger bespeelde Josh Eppard de drums, maar wegens persoonlijke redenen, waaronder ziekte is hij weggegaan. Sinds een tweetal maandan is Crhis Pennie, voorheen lid van Dillinger Escape Plan de nieuwe drummer. Coheed & Cambria zitten samen met hem nu in de studio voor het 4e album.
De albums
Coheed & Cambria hebben tot op heden drie albums, een aantal singles en één speciale en 2 Live DVD's en één CD DVD uitgebracht, namelijk:
CD: The Second State Turbine Blade
CD: In Keeping Secret of Silent Earth: 3
CD: Good Apollo I'm Burning Star IV: Volume 1: From Fear Through the Eye of Madness
Sinlge: The Suffering - Een CD met het nummer The Suffering, de Good Apollo live performance van The Final Cut en een DVD met de videoclip van The Suffering
DVD: Live at the Starland Ballroom - Eerste 2 albums toer
DVD: Live at the Hammerstein Ballroom - Good Apollo Tour
Zoals je misschien is opgevallen hebben hun CD's allemaal een nummer erin verwerkt. Dat is geen toeval. De CD's van Coheed & Cambria hebben namelijk allemaal een aantal nummers er in (3 of 4) die een voortitel hebben. Deze nummers vertellen het verhaal The Amory Wars, met daarin de personages Coheed & Cambria. Hun 1e CD is het 2e deel. Na Good Apollo komt dus nog Volume 2 en dan deel 1. Wat ze daarna gaan doen is nog niet bekend.
De Good Apollo Tour is een heel bijzondere tour, omdat ze hier de legendarische Hammerstein Ballroom aandeden. Dit zegt toch al iets over hoe er naar Coheed & Cambria wordt gekeken. Allen én alleen in de Hammerstein Ballroom hebben ze het nummer The Final Cut totaal annders gespeeld. Na de eerste 6 minuten (zoals het nummer echt is) kwamen er meer dan 8 minuten muzikale solo's. Dit nummer staat ook op YouTube, en is dus zo lang dat het in 2 delen op YouTube is gezet.
Hier en
hier kan je The Final Cut vinden, deel 1 en 2. Als de stem je écht niet aanstaat, kijk dan alleen deel 2. Hier kan je goed horen dat Coheed & Cambria goed kan spelen. De eerste minuut lijkt dan niet bijzonder, omdat hier het improviseren net begint. Maar op 2 minuten komen ze er écht in, en damn dat klinkt lekker!
Een foto van Claudio Sanchez, zanger en gitarist!
Een foto van Travis Stever, lead gitarist van Coheed & Cambria!
De bassist! Michael Todd! Mijn favoriet omdat hij de beste uitstraling heeft, enorm snel speelt en altijd erg actief op 't podium is! Ook zingt hij bepaalde stukken mee, als een ondersteunende stem en dit levert enorm mooie stukken op.
Josh Eppard, degene die drume op alle albums die tot nu toe uit zijn.
Van Chris Pennie nog geen foto's, omdat hij nog niet gezien is samen spelend met Coheed & Cambria.
Video
Dan nu een aantal YouTube videos, allemaal live performances. Ik laat jullie nummers horen die muzikaal van elkaar verschillen zodat jullie een goed idee krijgen van wat voor band Coheed & Cambria nou echt is. Natuurlijk kan je lekker luisteren en verder lezen, maar even kijken naar hoe ze 't live doen is zeker wel leuk!
The Suffering
The Suffering is een lekker vrolijk, vlot nummer. Als je een tekort aan energie hebt of eventjes opgevrolijkt wilt worden, luister deze!
The Crowing
Laat de intro je niet bedriegen! Het nummer komt na ongeveer 2 minuten écht tot leven en rocked dan enorm. Het heeft alles. Snelle riffjes, een goede intro, wisselende sfeer van tekst en muziek, een goede bridge en enorm rockende solo's. Als je Coheed & Cambria wilt horen, luister je naar The Crowing. Vind ik.
In Keeping Secret of Silent Earth: 3
Een nummer dat als intro voor beide toers heeft gediend. Het is dan ook hét openingsnummer. Het begint heel rustig, en dan plots, BAM! Een heus spektakal dit nummer. Het heeft dan een plotselinge rust, waar álles weer samenkomt in een explosie van muzikale techniek! Kortom geweldig! Ook heeft het nummer een tikkeltje meer distortion dan op het studio ablum, maar doet dit nummer niet kwaad omdat het nu echt een hard, gemeen openingsnummer wordt! Bekijk hier ook goed de bassist!
Delirium Trigger
Een nummer dat ik zo goed vind door het gevoel dat het brengt. Een echt progressief kenmerkend nummer. Tussen de intro en het zingen zit een geweldig stuk gitaarspel. Dan heeft het na de eerste coupletten een stukje waar de zang even naar de achtergrond gaat. Het is een opbouw naar de rest van het nummer, écht geweldig. Verder staat het nummer bol van muziektechnische bijzonderheden.
Welcome Home Videoclip
Dit nummer is muziektechnisch heel indrukwekkend, vooral door de intro. Alleen na de intro, als de zang begint kappen veel mensen af. Claudio Sanchez klinkt 'te zeurderig'. Dit nummer is dan ook een brief aan een een vrouw waarhij verliefd op was tot ze hem bedroog en verliet.
Er zijn nog veel meer gave nummers, maar zometeen kom je een lijstje tegen daar kan je dat dan bekijken!
De info die ik bij de nummers gaf is ook de reden waarom ik Coheed & Cambria zo bijzonder vind. Een in Europa onbekende band, met een geweldige sound, bijzondere zang en een verhaal! Een verhaal! Ik vind ze muziektechnisch gewoon geweldig en vind de zang er goed bij passen, hoe er ook gezongen wordt.