Sneijder is klaar voor overstap naar Valencia Mijn toekomst ligt niet meer in mijn handen’ Ajax neemt na de play-offs waarschijnlijk afscheid van Wesley Sneijder. Door zijn sterke spel heeft de frêle middenvelder de interesse gewekt van Europese topclubs. ik mijn stinkende best blijven doen.” Sneijder wil zo in stijl afscheid nemen van het Ajax-publiek. De kans dat hij na de zomer terugkeert in het rood-witte tenue is namelijk uiterst gering. Achter de schermen dingt topclub Valencia naar zijn gunsten. De Zuid-Spaanse grootmacht zwaait met een dikke cheque om hem naar Estadio Mestalla te halen. ,,Het moment om te vertrekken lijkt aangebroken”, beaamde Sneijder cryptisch. ,,Mijn contract in Amsterdam loopt door tot 2009. Desondanks ligt mijn toekomst niet meer in mijn handen.” Daarmee doelde hij op de kapitaalkracht van Valencia, de enige club die zich tot nu toe officieel bij het bestuur heeft gemeld. Het beursgenoteerde Ajax kan met een miljoenentransfer een periode van financieel kwakkelen afsluiten. Bovendien heeft de ploeg van Ten Cate in de persoon van Kenneth Perez een capabele opvolger voor de vacante ’nummer 10’-positie in huis. Met de opbrengst van een eventuele transfer kan technisch directeur Martin van Geel op zoek naar versterkingen voor andere linies. Deze gunstige situatie maakt dat alle partijen wel varen bij een overgang. Voor het zover is, wil de international het voetbaljaar 2006/07 goed afsluiten. Ook hem is het mislopen van Geert Langendorff ,,Kijk jongens, de verschrikkelijke sneeuwman is gearriveerd”, merkt Henk ten Cate op, als Wesley Sneijder zich meldt voor de vrijdagochtendtraining. De kwinkslag slaat op het hagelwitte schoeisel van de spelmaker. Terwijl de technische staf meelacht met de oefenmeester, zwijgt de selectie. De stilte bevestigt de status apart van Sneijder, die met routiniers Jaap Stam en Edgar Davids het hoogst in de pikorde van de Amsterdammers staat. Het aanzien van de 22-jarige Utrechtenaar is gerechtvaardigd. Na een dramatisch verlopen WK in Duitsland, waarin bondscoach Marco van Basten hem misbruikte als verdedigende middenvelder, speelde hij een ijzersterk seizoen bij Ajax. Daarmee toonde Sneijder definitief aan mentaal uit het juiste hout te zijn gesneden. ,,Ik mag tevreden terugkijken op dit jaar”, sprak hij gisteren zelfbewust. ,,Al is het seizoen nog niet voorbij. Tot het einde toe wil het kampioenschap niet geruisloos voorbijgegaan. Weifelend zoekt hij naar oorzaken voor het falen. ,,Tegen de toppers speelden we sterk, tegen de kleintjes gaven we de titel uit handen. Waar dat aan ligt? Aan een gebrek aan scherpte, concentratie en gemakzucht. Toch heeft het team flinke progressie geboekt - na de winterstop verloren we slechts één duel - maar net te weinig voor de titel. Voor de club, voor de supporters én voor onszelf moeten we nu de voorrondes van de Champions League bereiken. Dan maken we dit wisselvallige seizoen nog enigszins goed.” Morgen kan Ajax in de bekerfinale tegen AZ alvast warmdraaien voor de play-offs, waarin het woensdag SC Heerenveen treft. De voorbereiding op dit duel in de Rotterdamse Kuip had, zo erkent Sneijder, beter gekund. ,,Iedereen was aan het begin van de week erg down. We hebben elkaar binnenskamers de waarheid verteld en getracht de boel professioneel op te pakken. De knop is inmiddels om. Ik merk inmiddels dat iedereen graag de KNVB-beker wil winnen.” Een slecht resultaat in de play-offs of het mislopen van de nationale beker zal Sneijders humeur niet verzieken.In gedachten voetbalt hij al in de Primera Division. ,,Waarschijnlijk wordt dit een heel mooie zomer”, knipoogt hij betekenisvol.
Klik om te vergroten...