Heheh dan komen we weer bij de volgende stap van het symbolisme uit. Meest duidelijke uitleg vindt je terug in de alchemie. De alchemie werd enorm lang gepraktiseerd door Chinezen, Egyptenaren, Arabieren, Grieken en uiteindelijk ook door de kerk. De paus was er tegen, maar toch bleven de rijken en verscheidene bischoppen het uitvoeren. Gedurende de 17e eeuw werden kerk en alchemie gesplitst. Een deel van de alchemie, de persoonlijke ontwikkeling bleef bij de kerk. Het natuurkundige aspect werd overgenomen door de moderne wetenschap en leidde tot natuur- en scheikunde. Later werd het persoonlijke ontwikkelingsdeel alsnog overgenomen in de vorm van psychiatrie e.d.
De Alchemie, met zijn Emerald Tablet die vertaald is door Hermes Trismegistus, kan gelezen worden als natuurkundige processen met een symbolische betekenis. 7 processen waaronder distilatie die een bepaald proces van persoonlijke ontwikkeling vertelde. Het element water is dan niet meer simpelweg h20, maar staat ook symbool voor emoties.
De vraag die ik me gedurende me studies vaak afvroeg was: "waarom konden ze nu nooit gewoon to the point zeggen wat ze bedoelen". Antwoord daarop is dat je iemand van alles op een zilveren schaal kan aanbieden, maar dan zullen ze het nog niet begrijpen.
Zoals ik het zie kan men veel weten, kennis hebben, wat alleen maar theorie is. Maar als je iets weet wil nog niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk begrijpt. Vanuit mijn visie moet men hun kennis en weten in de praktijk ervaren om te zien hoe het in de praktijk uit pakt en tegen wat voor problemen je aan loopt. Vaak is het zo dat je een mentale ontwikkeling of inzicht moet doorgaan wil je iets daadwerkelijk gaan begrijpen. En begrip leid dan weer naar wijsheid.
En daarnaast waren die gasten erg dramatisch en vonden ze het schijnbaar leuk om elitair bezig te zijn. heheh
Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2007