Oh? Je kan er niet omheen als "gelovige"? I beg to differ. Als je gelezen hebt wat God daadwerkelijk is, ipv die bevooroordeelde en te letterlijke visie die velen hebben, en dat het een natuurlijke ontwikkeling is dat een stuk van de zon afbrokkelde waardoor de Aarde ontstond....dan is dat gods werk. Sterker nog. Alles wat op natuurlijke wijze plaatsvind, een samenloop van natuurlijke zaken is gods werk. Het hele leven is 1 groot natuurlijke samenloop zonder toeval, magie, wat men teveel voor granted heeft genomen met zijn fastfood samenleving.
Maar zoals ik eerder zei. Zolang men naar de verkeerde interpretatie van god zoekt zullen ze niet zien dat ze over hetzelfde praten omdat het alleen een ander naampje heeft waardoor het andere mensen meer aanspreekt. Wat dat betreft kunnen veel mensen niet eens het achtereind van een varken herkennen als ze het in hun gezicht geduwd kregen.
Wat betreft de vermeende 7 scheppingsdagen? De 7 dagen kunnen net zoals de 7 alchemistische processen een symbolieke weergave zijn, 7 procesmatige stappen, die gemaakt moesten worden alvorens de kluit Aarde van de zon loskwam, afkoelde en uiteindelijk het eerste leven bracht. Maar als je kijkt naar de tijd en de samenleving waarin dit alles is opgeschreven zie je overduidelijk dat het niets meer dan speculaties zijn. Schepping en evolutie theorien die Darwin voor gingen. Hoe de Aarde precies is geschapen en hoe lang het duurde kunnen we nooit te weten komen tenzij we een tijdreismachine bouwen. We kunnen alleen maar de grove lijnen ontdekken, maar nooit meer de details.
Voor de duidelijkheid voor de toekomstige discussie. Ik ben geregistreed Katholiek, maar doe verder weinig met mijn geloof. Het is mijn hobby geworden om alle geloven en levensfilosofien (paganistisch/occultistisch or otherwise), de culturen en zienswijzen van de bijbehorende tijden om zo in de huid te kunnen kruipen van de auteurs om te begrijpen wat ze daadwerkelijk schreven, stammen e.d. te bestuderen. Ik heb ze allen kunnen vergelijken, ik weet hoe ik de symboliek moet lezen en ik begrijp meer van wat en waarom er in de heilige geschriften vermeld staat dan de meeste mensen. Zeker meer dan een weterschappertje en zelfverklaarde sceptici die maar wat blaat nadat ie wat losstaande dingetjes heeft gehoord wat er in die boeken vermeld staat en daar heel zijn beargumentatie op fundeert. Maar ik ben van nature een occultist waardoor ik met een zeer openmind en rationalisme alles bekijk en vertaal naar het heden en weg laat wat niet meer van toepassing is.
Ik vind het prima dat mensen tegen geloof zijn, maar het zou fijn zijn als ze uberhaupt wisten WAAR ze tegen zijn want wat ik in elke discussie lees is dat men geen bal weet waar ze het over hebben. Ik zeg wel vaker: "je hoeft niet met iemand eens te zijn, maar door iemand te begrijpen kun je in ieder geval respect en acceptatie opbrengen". En zolang iedereen met een plaat voor hun kop rondloopt en niemand begrijpt behalve zichzelf...tja...
Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2007