Het lijkt inderdaad op "mierenneuken"... Maar dat is achteraf gemakkelijk gesteld, want wie zet hier de aanval in en zegt achteraf dat het mierenneuken is? Maar goed... Ik zal niet verder op de persoonlijke toer zeuren... Laat Blox zijn gelijk maar hebben, ik heb het mijne... Daar komen we toch nooit uit... :b:
*NERAZZURRI* ziet het wel scherp, denk ik... Met name wat betreft het fenomeen cirkeldenken... Ik herhaal: ik spreek nu NIET Blox persoonlijk aan of zo, maar in het algemeen... Ik heb al eerder aangegeven in deze topic of elders op XBW in dit forum dat het menselijke denken sowieso een cirkel is... Iemand begint te redeneren en te redeneren... Je kunt zoekende zijn of niet, maar meestal zijn mensen die geïnteresseerd zijn in filosofie, religie en zelfs psychologie op een bepaalde manier zoekende... Zoeken is wat dat betreft een ruim begrip... Dat moet je denk ik zeer persoonlijk zien... Maar hoeveel je ook doorredeneert en volhardt... Je kunt er helemaal vast in raken... Een soort overconcentratie dus... En dan opeens zie je in dat je in een cirkel aan het ronddraaien bent via je denken... Want "de waarheid" of "de werkelijkheid" zul je nooit echt leren kennen, alleen je eigen manier van denken... En ik weet voor mezelf dat het een cirkel is (abstract gezien)... Het denken is een middel, geen doel... De mens maakt automatisch de vergissing dat het middel (denken) het doel is, dat is de geboorte van het ego... Het "ik"... Maar het ikke is slechts een veronderstelling, je lichaam en je denken bestaan wel, maar een ik? Dit is de grote vraag die in de Oosterse religies en met name het Boeddhisme centraal staan: gebruik je het ego als middel om te leven in de wereld en blijf je het als een gereedschap zien, of vereenzelvig je je bestaan met het gereedschap (het denken), waardoor je het gevoel hebt dat je bestaat als je denkt (Decartes: "ik denk, dus ik besta")...
Maar wat is je denken, waar bestaat het uit? Je komt als baby ter wereld, en je bent totaal hulpeloos en open... Er is geen wezen op aarde zo kwetsbaar als het menselijke kind... Wij zijn nog meer totaal afhankelijk van onze moeder dan welk dier dan ook... Ook geboren dieren lopen gevaar, maar een veulen kan bijvoorbeeld meteen lopen, een mensenbaby niet... Het mensenkind moet langdurig worden verzorgd, en daarin ligt ook de vorming van de persoonlijkheid als middel... Maar iedereen wordt opgevoed met het idee dat hij een "ik" is... Dat gevoel heeft elk mens zelf ook... Dat is geen probleem, de samenleving MOET je opvoeden, anders blijf je een soort dier... Dit heeft echter als gevolg dat de baby lacht tegen zijn moeder, hij moet wel, omdat mama hem of haar voedt en verzorgt... Eigenlijk is het baby'tje vanuit de wieg al meteen bezig om zich te vormen als een soort politicus: Hij lacht naar ma als hij verzorging krijgt, hij huilt als hij honger heeft, enz. Het is een logisch proces... Maar de schaduwzijde ervan is, dat je de cultuur om je heen als het ware krijgt opgedrongen, je hebt geen keuze... Je groeit op en leert de taal en de communicatie van de wereld om je heen... Je leent als het ware de kennis van alles om je heen... Ik zeg niet dat je een totaal witte onbeschreven bladzijde bent (tabula rasa), er spelen natuurlijk ook aangeboren aspecten mee in wie of wat je uiteindelijk zult worden en zijn...
Maar de cultuur met zijn waarden en normen vormt onafwendbaar een heel groot gedeelte van je persoonlijkheid... Het is niet een kwestie van wat iedereen uit zichzelf kent en leert... Nee... Alles is als het ware aangeleerd en je zit vol met geleende kennis... De samenleving zegt dat je uniek bent... Dat ben je ook in natuurlijke zin, maar niet in de zin waarop men dat bedoelt, want de maatschappij is tegelijkertijd ook hypocriet... Wanneer er bijvoorbeeld oorlog uitbreekt, ben je opeens niet meer uniek maar simpel kanonnenvlees... En wanneer je het in je hoofd durft te halen om tegen de samenleving in te gaan, ben je opeens helemaal niet meer zo (maatschappelijk) uniek... Dus dat is allemaal zeer relatief...
Iedereen zit dus wat mij betreft vol met geleende kennis, je taal, de normen en waarden, je mening, eigenlijk alles is cultuurgoed en geleend... Dus ons ego waar we zo trots op zijn is in strikte zin eigenlijk een soort facade, een masker... Ik zeg niet dat het ego slecht is, maar zijn schaduwzijde kan je de das om doen... Het klinkt allemaal bijna misschien als een soort preek, maar wat ik wil zeggen is dat eigenlijk iedereen in het cirkeltje ronddraait wat het denken heet en wat wij graag duiden met... IK...
Wat hier de relatie is met religie en geloof, is dat ook dát een spelletje is van je cultuur... Je wordt van kinds af aan ingeprent dat er een god is en dat je daarin moet geloven... Het mensenkind is van nature nieuwsgierig en gaat vanzelf vragen stellen aan zijn ouders... "Waar kom ik vandaan, wie ben ik?" Als hij of zij dan in een strenggelovige gemeenschap opgroeit, zal dit kind 9 van de 10 keer worden volgepropt met praatjes over god dit en god dat... Dat zijn dan voorgekauwde antwoorden, maar wie zegt dat de antwoorden van je cultuur of religie altijd "waar" zijn? Wanneer iemand opgroeit en het gevoel heeft dat er toch iets niet klopt, begint opnieuw het vragen en zoeken: "Wie ben ik, waar kom ik vandaan?" Vervolgens kan een bepaalde wrijving ontstaan tussen datgene in jezelf wat zoekende is en de vastgestelde cultuur als verinnerlijkt ik... Een innerlijke confrontatie is bijna onvermijdelijk als de persoon in kwestie doorgaat met innerlijk onderzoek naar zijn of haar waarheid... Volgens mij is dit het begin van "echte" religie, omdat het strict persoonlijk is en er op is gericht om uit te vinden hoe je zelf in elkaar zit en op welke wijze het (maatschappelijke) ego je de das om kan en zal doen...
Klik om te vergroten...