Op jonge leeftijd is het inderdaad niet handig om al met al te veel gewichten bezig te zijn. Uiteindelijk eindigde ik ook met striemen op me biceps. Maar dat wa s ook omdat ik niet wilde luisteren. Instructeur zei 20kg en dat vond ik natuurlijk weer veeel te licht
Als je nog in de groei bent kun je beter lichtere gewichten en meerdere herhalingen doen. Maar meer dan 20 herhalingen per set is weer nutteloos en wordt het weer tijd wat meer gewicht toe te voegen.
Cardio is beter in 1x allemaal te doen en niet in 2x. Roeien is een goed idee omdat je meerdere spiergroepen meepakt zoals de benen, onderrug en armen. Rennen en fietsen zijn niet mijn favoriet en zou ik eerder Crosstrainer voor bij pakken. Als je op dat apparaat af en toe je houding aanpast kun je de focus meer op de kuiten, stukje billspieren en bovenbenen meenemen. Aangezien jij waarschijnlijk niet hoeft af te vallen qua vet kun je het best eerst cardio doen voor je kracht gaat trainen.
Om je onderarmen te trainen is er 1 simpele oefening. Pak een dunbel, kleine grijze dunne, van 3-4kg en dan maak je met je pols dezelfde beweging als je met je hele lichaam zou doen tijdens sit-ups. Zo train je de onderarmen. Pols laten zaken en weer omhoog laten komen. Bovenaan even vasthouden en weer langzaam laten zakken.
Als je je biceps wilt trainen, een klein beetje, lijkt het mij persoonlijk om ook nog de borst mee te pakken en de triceps. Anders raakt dat uit proporties. Dus krijg je Chest Press, Bicep Curl en Tricep Extention.
De volgorde in jouw geval wordt dan ongeveer:
Schema 1 (cardio/borst/armen) - Roeien, Chestpress, Buik Totaal, bicep curl, Tricep Extention
Schema 2 (cardio/onderarm/buik) - Crosstrainer - Pols oefening - buiktotaal - Leg Raise
De eerste dag schema 1, tweede dag schema 2 en dan om en om doen.
30 minuten cardio is op zich wel voldoende. Je moet dan even vragen wat voor jouw leeftijd de optimale hartslag is. Voor conditie moet je ongeveer op 80-90% zitten tijdens het cardio op conditie. 70-80% is meer voor vetverbranding en boven de 90% zit je meer op korte explosieve conditionele uitingen zoals de 100m sprinters.
Vanwege de 30minuten cardio en 4 apparaten kun je 4 a 5 kwartier vullen welk meer dan genoeg is qua sporten. Als je meer wilt kun je beter in de ochtend gaan om 45-60minuten cardio te doen en dan laat in de middag terug voor 45-60minuten kracht trainen.
Dit is even vlug uit de losse pols geschreven en kun je voorleggen bij de instructeur om fijn te stemmen. en onthoud lichte gewichten te gebruiken met meerdere herhalingen. Als je zwaardere gewichten doet en minder herhalingen ga je juist massa opbouwen en dat is iets wat je nog niet wilt en zeker niet als je nog in de groei zit. Voor de pols/onderarm zou je wellicht een iets zwaarder gewicht kunnen pakken en dan 10-12 herhalingen ipv 15-20
Onthoud ook dat als je veel sport dat je dan ook meer moet eten. Je lichaam verbrand kalorien en als je niet genoeg geeft gaat het dat uit je spieren halen en train je voor niks.
Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2007