Mwa, we leven hier tenslotte in een democratie.Dus basisregels horen er te zijn.Maar dat wil niet zeggen dat de regering zich met steeds méér zaken in de samenleving mag bemoeien en haar regeltjes oplegt aan de bevolking.
Zij bepalen al onderhand zelf wat wél en niet goed is voor de bevolking en tegelijkertijd heffen ze wéér wat extra belastingen onder het excuus dat het om de gezondheid van de burger gaat om die lege staatskas maar gevuld te krijgen...
Dat begint al eerder te gelijken op een moderne vorm van stalinisme dan op een echte democratie.Zelfs het politieke correcte denken proberen ze te beinvloeden altans in belgie toch...
Wie is de regering mijn beste,toch alleen die verkozenen die het geld van de gemeenschap beheren en daarmee het land besturen zonder zelf al te veel bij te dragen aangezien zij voor een groot deel op hun inkomsten vrijgesteld van belastingen zijn...
Deze heren willen een kenniseconomie creëren,dus moeten ze er dan maar voor investeren...aangezien ze later een véél grotere return gaan krijgen door de personenbelasting op deze door kennis verkregen hoge lonen...
En met wiens geld gebeurd dat denk je, inderdaad het geld van de werkende bevolking zelf.
Daarvoor betalen wij in belgie alleen al 45% belasting op ons brutoloon.
Uiteindelijk betalen de mensen zélf via het solidariteitsprincipe hun hele schoolopleiding zelf,de regering schept alleen het kader...
Daar betalen we nogmaals belasting voor mijn vriend ,de sociale zekerheid en deze bedraagt dan met crisisbelasting bij 18% van het bruto loon.En nog moeten we dan bijbetalen bij een operatie aan erelonen en dagvergoedingen voor het verblijf in het ziekenhuis,zodanig dat wij dus een extrabijkomende ziekteverzekering hebben waarvoor wij via ons werk voor bijbetalen.Enne grootouders hebben hun hele leven voor die aow afgedragen,dus hebben ze er recht op aangezien ze zelf er eerder voor betaald hebben,en aangezien deze uitkeringen zo laag zijn hebben wij belgen nogmaals een bijlomend plan voor pensioensparen waar we zelf voor opdraaien om ons klein pensioentje wat meer draaglijk te kunnen maken.Plus een levensverzekering die je krijgt op 65 jaar ,maar waar je 5 jaar eerder al die verschuldigde belastingen op dient te betalen,wééral 15%.
Dus ik betaal jaarlijks in totaal 63% aan belastingen op mijn loon,voor wat eigenlijk,om al die talloze politici een goed leven te bezorgen terwijl zij mij het leven zuur maken met hun talloze regeltjes....
In belgie krijgen wij nog altijd maar koud water tot onze beschikking,willen we warm water dan moeten we er zelf voor zorgen.En o ja destijds werden de mensen haast verplicht om toiletten met waterspoeling te zetten in hun nieuwbouwwoningen ,net zoals badkamers,het motto destijds was "om hygiënische redenen".En nu betaal je twéémaal op het waterverbruik,éénmaal het binnen het huis komt,en een millieutaks als het je huis terug verlaat in de vorm van millieutaks op afvalwater....
Dat doen we nu al mijn beste.De regering laat de bevolking uiteraard voor alles opdraaien,of dacht jij dat het geld dat zij gebruiken zomaar uit de lucht komt vallen...Dus mogen we het best kut vinden....
Mag ik je glazen bol even lenen,zo te zien geeft die een optimistischer beeld dan de mijne.
Ik kan je naar analogie met belgie alvast voorspellen dat alles omhoog zal gaan,van levensmiddelen tot gebruiksgoederen en uiteraard de belastingen.Maar die koopkracht, vergeet het mijn beste,die zal altijd wat achterop hinken zodat je het leven langzaam maar zeker duurder en duurder ziet worden......
Heb je de gemiddelde lonen en prijzen van woningen al eens vergeleken tussen 20 jaar geleden en nu...en die trend zal zich doorzetten zodat je met je geld alhoewel je steeds méér verdient,almaar minder kan doen aangezien al de rest dat je nodig hebt sneller in prijs stijgt....
Edit: en voor elke euro die ik verdien moet mijn werkgever nog eens 1.15 euro aan de staat betalen.
En van die in totaal 2.15 euro gaat er dus 1.78 euro naar de regering en slechts 37 eurocent naar de werknemer en bij iedere aankoop met die 37 cent moet je dan nog eens btw bijbetalen,gaande van 6% op levensmiddelen tot 21% op gebruiksgoederen....
Duidelijk genoeg mijn beste, of moet ik er nog een tekeningetje bijmaken ook....
Laatst bewerkt: 28 sep 2007