Mmm… Ik vind het ook wat overdreven dat er geklaagd wordt dat men naar de 1040 uur schooltijd zou moeten… Aan de andere kant zijn er signalen dat de kwaliteit van het onderwijs vaak matig tot zelfs slecht is… Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn collega’s op mijn werk geven aan dat de leraren vaak gewoon niet goed genoeg zijn voor het geven van les. Ik weet niet wat er allemaal op de PABO gebeurt, maar blijkbaar sijpelen er meer dan genoeg halfzachte appelflappen door naar het onderwijs… Dat betekent niet dat er geen goede leerkrachten meer zijn… Daar moet volgens mij wat aan gebeuren, maar ook aan de kwaliteit van het onderwijs zelf… Tegenwoordig moeten kinderen “beredeneerd” leren, ik vind dat te belachelijk voor woorden… Het is belangrijker dat ze via logisch denken begrijpen dat 6x7 nooit 50 kan zijn dan dat ze precies uit hun hoofd de tafels van 1 tot 10 leren… Ik weet blindelings dat 6x7=42 ik hoef dan niet tussentijds te beredeneren dat 7+7=14 en dat je dat dan nog eens 3x moet doen om tot 42 te komen… Momenteel hebben ze liever dat je 41 zegt en via logisch beredeneren tot dat getal bent gekomen dan dat je exact op het getal 42 uitkomt… Wat is dit voor een waanzin! Kinderen hebben een nog niet volledig ontwikkelde cortex en moeten mijns inziens de tafels van 10 uit hun kop stampen, daar hebben ze later alleen maar profijt van… Maar nee hoor, ga maar lekker redeneren, terwijl redeneren eigenlijk bedoeld is voor jongeren en volwassenen die beter kunnen redeneren dan een kind…
Maar goed, aan de andere kant is de tijd van de vrije opvoeding helemaal uit zijn voegen gegroeid… Ik zie met lede ogen dat veel van de jeugd zich vaak eerder als dieren (sommigen zelfs als beesten) gedragen dan als mensen… Met alle respect, zij worden veel te veel aan hun lot overgelaten, met als gevolg dat ze gaan klieren en dat gaat van kwaad tot erger… Ouders hebben de ambitie om een groot huis te hebben, een carrière en werken in een groot aantal gevallen allebei… Met als gevolg dat het kind opgroeit met vervangende ouders in de vorm van kinderopvang en grootouders… Ik wil niet de vrouw meer achter het aanrecht dwingen, maar het is de vraag of dit allemaal normaal is… Stel je ambities als ouders dan maar wat lager, werk allebei minder uren zodat je beurtelings meer tijd met je kind kunt doorbrengen… Dat gebeurt echter niet, de jeugd krijgt daardoor geen sturing en gaat lopen etteren… Het is de vraag in hoeverre een leraar dat kan doorbreken en orde weet te houden in een klas waar meerdere etterbakken zitten te klieren… Let wel: toen ik jong was, gebeurde er ook genoeg, maar veel minder dan dat nu het geval is… De overheid, de ouders en het onderwijs hebben het nakijken… Ze willen blijkbaar de jeugd langer op school krijgen zonder dat ze weg mogen in tussenuren, omdat er teveel jongelui in een tussenuur er tussenuit knijpen om in een winkelcentrum rotzooi te gaan schoppen… Ik zeg niet dat de oplossing sowieso goed is, maar ze willen blijkbaar iets teweegbrengen, dus sluiten ze jongeren maar op in de school zodat ze niet buiten kunnen gaan lopen rotzooien…
De jeugd zelf is dodelijk verwend, het is in principe gejank dat ze mekkeren over 1040 uur per jaar school… Ik kan me echter wel voorstellen dat als je daadwerkelijk tussenuren in ledigheid moet doorbrengen omdat er geen structuur is, dat je dat dan klote vindt… Dat zou ik ook niet leuk vinden… Het is de taak van de school om die belachelijke tussenuren te vermijden, het zou verboden moeten worden om tussenuren te plannen, omdat het totaal inefficiënt is… Weg er mee dus… Voortaan gewoon zorgen dat iedere leerling aaneengesloten les heeft, klaar!
Verder wordt er gepropageerd door de overheid dat er meer leraren moeten komen, omdat ze het niet lukt om de begroting sluitend te krijgen ten aanzien van het aantal leerlingen dat ondergebracht moet worden via het urensysteem… Hoe kan het dan dat je leerlingen 1040 uur op school wil laten komen, zonder te zorgen voor voldoende leerkrachten? Ik vraag me af hoe ze dit gaan regelen, want het lukt dus nu al niet om alles rond te krijgen… Met als gevolg dat er tussenuren vallen in de roosters… En in die tussenuren is het de vraag of leerlingen zelf gaan studeren… Er zullen ongetwijfeld leerlingen zijn die dat doen, maar een groot aantal leerlingen heeft geen zin om op school te zitten in een tussenuur om dan te gaan leren… Men gaat liever kletsen, in de kantine zitten, enzovoort… Ik praat dan uit eigen ervaring van vroeger tijden… Want ook toen waren er regelmatig tussenuren in het rooster… Het wordt tijd dat de overheid zijn zaakjes beter gaat regelen wat betreft het onderwijs… Verder is het zaak dat leerlingen zich eens gaan realiseren dat ze later in de maatschappij moeten functioneren en dat daar een papiertje voor nodig is, een diploma… Zonder diploma kom je nergens, en kun je, als je nog jong bent, vakken gaan vullen bij de supermarkt… Totdat je snel te oud voor dat werk wordt, en dan nemen ze een jonkie voor jou in de plaats… Vervolgens beland je in de WW en/of in de bijstand… En als je in de bijstand terecht komt, gaat de gemeentelijke sociale dienst je op een baan zetten, en dat wordt dan productiewerk en ander saai en vervelend werk waar je geen diploma voor nodig hebt… Vegen, papier prikken van de straat… Is dat je toekomst?
Laatst bewerkt: 27 nov 2007