Dagboek Dubai (1): De terugkeer van Kenneth Perez
Dubai, 04 jan 2008
De eerste dag van Ajax in Dubai kan het best omschreven worden als de dag van Kenneth Perez. De Deen werd vrijdag na aankomst in de Verenigde Arabische Emiraten gepresenteerd als nieuwe aanwinst van Ajax.
In het 51 verdiepingen tellende Jumeirah Emirates Towers Hotel, waar Ajax de komende dagen verblijft, werd na het diner een speciale persconferentie belegd om de komst van Perez toe te lichten. Even daarvoor liet hij zich trots op de foto zetten met Adrie Koster en Martin van Geel. Op de achtergrond de imposante skyline van Dubai, in zijn hand het Ajax-shirt met rugnummer 29. Natuurlijk waren er tijdens de persconferentie genoeg vragen voor de Deen. Zijn transfer mag op zijn minst opvallend genoemd worden.
Een paar maanden geleden verhuisde hij nog van Ajax naar PSV. Zelf moest hij ook wel weer even wennen vandaag. ,,Als je ergens nieuw, of half nieuw bent, is een eerste dag altijd spannend”, blikte hij terug op de dag. ,,Maar ik ben vandaag heel goed opgevangen door de selectie en de staf.” Over zijn vertrek bij PSV was hij duidelijk. ,,Ik heb iets speciaals met Ajax. Dat heb ik nooit verzwegen, zelfs niet toen ik bij PSV speelde. Dat ik van de zomer vertrok bij Ajax, had ook niets te maken met de club.”
Perez vertrok afgelopen seizoen bij Ajax omdat hij niet het vertrouwen kreeg van Henk ten Cate. In Eindhoven kreeg hij dat vertrouwen wel van Ronald Koeman. Maar zoals bekend is zowel Ten Cate als Koeman vetrokken uit Nederland. PSV ging verder onder interim-trainer Jan Wouters en bij Ajax kwam Adrie Koster aan het roer. ,,Na het vertrek van Koeman heb ik met de leiding van PSV gesproken”, legde Perez uit. ,,Zij vertelden me dat PSV voor mijn positie voldoende spelers had. Ze wilden wel meewerken aan een overgang naar een andere club.”
Die andere club werd Ajax. Het zo snel terughalen van een speler lijkt vreemd, maar was in dit geval eigenlijk heel normaal. ,,Wij vonden het jammer dat Kenneth van de zomer vertrok”, lichtte technisch directeur Martin van Geel toe tijdens de presentatie van Perez. ,,Maar het klikte niet tussen hem en de hoofdtrainer en daarnaast hadden wij toen ook nog Wesley Sneijder in de gelederen. Als we hadden geweten dat Wesley zou vertrekken, hadden we Kenneth nooit laten gaan. We waren op zoek naar een ervaren middenvelder en die hebben we nu gevonden. Kenneth is ontzettend welkom bij Ajax.” Ook Adrie Koster is meer dan tevreden met de aankoop. ,,Ik zie Kenneth als een echte nummer tien. Hij is iemand die gevaar kan stichten achter de spitsen, heeft een hoog rendement en kan ook andere spelers beter laten voetballen. Ik denk dat met Kenneth in het team de balans in het elftal beter wordt.”
Veel lovende woorden van de belangrijkste technische mensen van Ajax; mooier kon zijn eerste werkdag eigenlijk niet beginnen. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat; de eerste dag van de Dubai-trip was de dag van Kenneth Perez. Tot Adrie Koster tijdens de persconferentie ook nog wel even wilde zeggen dat Edgar Davids zaterdag in de wedstrijd tegen Internazionale zijn rentree maakt in het elftal. Zo werd het op de valreep toch ook nog een beetje de dag van de Pittbull.
Klik om te vergroten...