Ja, daarom heb ik dus 'helemaal mee oneens' aangeklikt. Volgens mij had de VVD bij de vorige verkiezingen ook een soortgelijk plan, en ik vroeg me toen ook af hoe je zoiets een beetje fatsoenlijk zou kunnen regelen zonder dat je gigantische vormen van vriendjespolitiek in de hand speelt.
Net als die vraag of een achtergrondcheck bij het aanschaffen van vuurwapens wenselijk zou zijn. Ik vraag me echt af waarom iemand daar 'nee' op zou antwoorden als we omkopingen vanuit de wapenindustrie buiten beschouwing laten.
Omdat veel mensen extremistische ideeën in de praktijk brengen omdat ze niks meer te verliezen hebben. Als je hun land dan ook nog eens aan flarden schiet, dan schakel je misschien wel individuële terroristen uit, maar vergroot je de aanleiding tot het probleem. Daarnaast jagen de VS in het Midden-Oosten volkeren enorm tegen zich in het harnas omdat ze zich zeer aggressief opstellen. Als je nou, al is het maar een paar jaar, een positiever buitenlands beleid voert (zoals grote investeringen doen in constructieve projecten), dan verklein je de aanleiding tot terrorisme doordat allerlei extreme groeperingen die met een beschuldigende vinger wijzen naar de boze Amerikanen nu niks meer hebben om hun aggressie naar de VS te rechtvaardigen.
Ik verwacht ook dat de verkiezing van een Democratische president (wat toch wel de verwachting is) bij zal dragen aan een relatieve ommekeer in het anti-Amerikaanse sentiment dat nu toch in veel landen heerst.
Dat is waar ja. Als je ziet hoe Bush senior en junior toch vele jaren met de scepter hebben gezwaaid in Amerika, en ex-president Bill Clinton (die goed was voor 2 termijnen, dus 8 jaar) zijn vrouw Hillary nu in het presidentiële zadel probeert te helpen, krijg je toch de indruk dat er sprake is van een zekere dynastie. Af en toe lijkt Amerika meer op een aristocratie dan op een democratie. Stel je voor dat we over een aantal jaren de kabinetten Kok- en Balkenende junior krijgen. Als je ook ziet hoe er in Amerika campagne wordt gevoerd dan valt dat hele circus hier nog best mee. Na iedere zin moet je gillen en als een debiel met een bordje in de lucht gaan lopen zwaaien; dan is Halsema die rijst klaarmaakt in de hoop op een paar extra stemmen nog niet zo extreem.
Ik denk dat hij meer een goed bekend staande familie bedoelt. Hillary Clinton zou ook lang niet zo populair zijn als nu als haar man niet al twee erg succesvolle ambtstermijnen erop had zitten. Daarnaast is een goede scholing vaak ook belangrijk, en de Universiteiten in Amerika zijn ook niet bepaald gratis te noemen. Daarnaast moet je voordat je een gooi doet naar het presidentschap een zekere reputatie verwerven in de politiek (dus gewoon jezelf omhoog werken), en ik heb het idee dat dat toch net iets beter lukt als je ouders ook al goed bekend staan.
Laatst bewerkt: 5 jan 2008