Ajax heeft zich versterkt met Samuel Osei Kuffour. De 31-jarige Ghanees komt transfervrij over van AS Roma. Kuffour tekende vandaag een contract voor een half jaar. In het contract is een optie voor een verlenging met twee seizoenen opgenomen.
,,Het voelt goed om hier te zijn’’, vertelt Kuffour, na de kennismaking met zijn nieuwe club. De Afrikaan onderging maandag een medische keuring, hij ontving zijn eerste Ajax-shirt en werd en passant rondgeleid door de ArenA. In de tussentijd werden talloze handen geschud. ,,Ajax behoort tot de beste clubs in de wereld. Ook omdat de jeugdopleiding grote spelers als Marco van Basten, Edgar Davids Clarence Seedorf heeft voortgebracht.’’
Kuffour ontving zijn eerste Ajax-shirt uit handen van Ajax' technisch directeur Martin van Geel. Kuffours begeleider Giuseppe dello Russo kijkt goedkeurend toe.
Kuffour ontving zijn eerste Ajax-shirt uit handen van Ajax' technisch directeur Martin van Geel. Kuffours begeleider Giuseppe dello Russo kijkt goedkeurend toe.
Met Kuffour haalt de Amsterdamse club een gelouterde en ervaren kracht binnen. De Ghanees verdedigde tussen 1994 en 2005, met een kort uitstapje naar 1. FC Nürnberg, de clubeer van Bayern München. In Duitse dienst won Kuffour onder meer de Champions League en de Wereldbeker voor clubteams. In het seizoen 2005/2006 werd München (Bayern) verruild voor Rome, waar de verdediger zijn carrière vervolgde bij AS Roma. Afgelopen seizoen speelde de Ghanees op huurbasis bij Livorno, waarna hij het huidige voetbaljaar terugkeerde bij Roma.
In zijn eerste seizoen bij de Beierse club was de verdediger van heel dichtbij getuige van de opmars die Ajax dat seizoen maakte in Europa. De ploeg van trainer Louis van Gaal bereikte de Champions League-finale door in de halve eindstrijd Bayern München te verslaan. Kuffour was in beide duels negentig minuten van de partij bij de Zuid-Duitsers. Ajax won de finale uiteindelijk van AC Milan: 1-0.
Proosten op een mooie toekomst.
Proosten op een mooie toekomst.
Kuffour maakte op 8 december 2004 al zijn debuut in de ArenA. Het Champions League-treffen tussen Ajax en ‘zijn’ Bayern München bleef onbeslist: 2-2. Ruim twee maanden eerder droeg Kuffour nog zijn steentje bij aan de mokerslag die Ajax kreeg in Beieren. In het Olympiastadion gingen de Amsterdammers met 4-0 onderuit.
Kuffour draagt het komende half jaar het shirt met rugnummer 6. Aan de keuze voor het nummer kleeft een leuk verhaal. ,,Tijdens de onderhandelingen met Ajax, kon ik kiezen uit nummer 3 of 6’’, vertelt Kuffour kort na de ondertekening van zijn contract. ,,Ik heb mijn moeder snel om advies gevraagd. Volgens haar was 6 de beste keuze. Met de hulp van God is veel mogelijk. Ik reken op het beste voor mij, de fans en het publiek in dit mooie stadion.’’
Klik om te vergroten...