Ik weet me nog op de dag van vandaag te herinneren dat ik EXACT zo dacht als dat jij nu doet.
Ik wilde koste wat kost bij een operationele infanterie gevechtseenheid. Ik zelf ben destijds dus naar de Pantser Infanterie gegaan.
Na met goed succes de keuringen en de AMO te hebben doorlopen ben ik er toch achter gekomen dat het een hele andere wereld is dan ik oorspronkelijk had gedacht.
Het is naar de buitenwereld erg geromantiseerd. veelal is het een beetje lamzakken op de basis en ben je na de voortgezette opleiding eigenlijk alleen maar aan het wachten op oefeningen. En het betaalde ook nog gewoon zeer slecht in tegenstelling tot de arbeid die je leverde. Met een magere 1300 euro netto in de maand moest je het mee doen.
Natuurlijk ga je niet bij defensie voor het geld.
Desalniettemin was het een super tijd die ik zeker niet had willen missen.
Heel veel lol gehad, vooral heel veel geleerd.
Terug komende op de keuring,
Onderschat deze niet! Ga vooraf, het liefst nu al beginnen met krachttraining, Conditietraining in een goede sportschool waarbij je ook goed begeleid wordt in het halen van je doelstellingen.
(ik heb destijds een trainer gehad die ex-BBE lid is geweest bij het korps mariniers)
Ga buiten hard-lopen.
Als 0-meting moesten wij een coopertest lopen. in 12 minuten tijd zoveel mogelijk meters afleggen.
Korps Mariniers, Korps Commando Troepen verwachten dat je 3200 meter kan lopen binnen 12 minuten!
Ik zelf heb na veel trainen 3800 meter gelopen.
Ook fietsen is een standaard onderdeel van de keuring (14 minuten voor KCT en KMARN)
En zal bankdrukken tot de test behoren.
Ook dien je de psychologische test niet te laag in te schatten aangezien hier 50% mee door de mand valt.
Veel succes in ieder geval met je carriere, vooral omdat defensie op dit moment niet de meest geliefde werkgever is.
Met uitzicht op Afghanistan/Irak en wie weet wat daar nog bij zal gaan komen(Iran?).
De hedendaagse oorlogvoering is vooral in stedelijk gebied, waarin je veelal veel kwetsbaarder bent dan in bossen, weilanden waar je zoveel in zal gaan oefenen. En de vijand heeft deze tijd niet gewoon een uniform meer aan, maar deze mengt zich tussen de burgerbevolking.
Laatst bewerkt: 5 feb 2008