1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Korps Mariniers

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Striker NL, 4 feb 2008.

  1. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    [​IMG]
    Korps Mariniers

    Hallo iedereen hier,

    Ik doe dit jaar eindexamen en ga volgend jaar solliciteren bij het Korps Mariniers. Nu ging ik op dit forum zoeken of er nog mensen waren die er misschien bij zitten en/of zaten, of misschien mensen die ook bij het Korps willen.

    Dit topic is bedoelt voor iedereen die een connectie heeft met het Korps of er iets over weet/tips heeft voor 'toekomstige' mariniers.

    Ik ben nu 16, 6/12 jaar oud, en ga me binnenkort laten keuren. Heeft iemand misschien ervaring met de keuring en wat er daarna gaat gebeuren?

    Zelf ben ik aan het trainen om goed voorbereid op de keuring te komen.
    Ik zit nu ong 8 maanden op fitness en ga zo'n 4 keer per week.
    Hierbij doe ik cardio en krachttraining.

    Ik las op internet dat een gemiddelde marinier:
    - 10.000m in 45/50 min loopt
    - 8 - 12 pull-ups kan maken
    - 50 sit-ups kan doen in 2 min
    - 40 push-ups kan

    informatie over de keuringen (MAST en POST)
    werkenbijdemarine.nl
    Blog van marinier in opleiding:
    widodh.nl
    Kijken of je een goede conditie hebt:
    coopertest
    Informatie van voormalig soldaat Killyoy:
    Iedereen die wilt praten over het Korps en tips heeft, handige links heeft of iets dergelijks, post het hier!
    THNX:D

    oh even voor de leken: het Korps Mariniers is onderdeel van de koninklijke marine, dus niet landmacht of luchtmacht.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  2. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
  3. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Twee mensen uit mijn klas gaan daar ook naartoe, vind ik echt een gepaste opleiding voor hun. Voor mij is het denk ik te zwaar. Leuk dat je deze opleiding gaat volgen! :)
     
  4. AgentSmith

    AgentSmith Guest

    De locatie waar ik werkzaam ben stuurt regelmatig mensen naar kazernes voor stage e.d.

    Ze gaan dan meestal voor 1 week. Na 3 dagen hangen de meeste al aan de lijn...'Het is zo zwaar' 'Ik wil naar huis' 'Ik wil naar mammie' 8)
    Met een grote bek gaan ze er heen en na 1 week zijn ze als was in m'n handen.

    Heerlijk :thumbs:
     
  5. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    Oh vet, welk onderdeel? heb je misschien tips voor de keuring of daarvoor etc.?
    Ik zet de link in de startpost. ik kende hem al, maar bedankt :b:
    haha, op mijn school ben ik volgens mij de enige. Mijn decaan helpt me wel goed met mijn keuze te vormen en ik wil dit al heel lang. Ik heb er ook ontzettend veel zin in. Het zal ook zeker afzien worden, maar dat heb ik er 100% voor over!
    Die mensen die denken dat het dan een eitje is, maar zijn niet goed voorgelicht en die gaan het nooit halen. Dat zie je op het eerste moment al :cool:
    Gelukkig voor hen is het slechts een stage.
     
  6. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Volgens mij hoef je bij de keuring nog niet top fit te zijn hoor. Gaat meer om je fysieke en mentale gezondheid.
     
  7. Jeroentje NL

    Jeroentje NL Active Member

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    0
    Succes :D
    Ik dacht er een hele poos aan om bij de vloot te gaan van de marine, Logistieke dienst verzorging. Misschien weet je wel wat dat is, kok op een boot kort samengevat.
    Dus ging ik info zoeken, en zo kwam ik natuurlijk ook redelijk veel te weten over het Korps mariniers.
    (Dat natuurlijk wel na een aantal boekjes, subs-magazines en internet 8))

    Hoop voor je dat het lukt, succes! :thumbs:
     
  8. Killjoy1984

    Killjoy1984 PSV EINDHOVEN

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben met mijn 17,5 de landmacht ingegaan. Was een top tijd,
    Keuringen waren destijds erg zwaar door de vacaturestop.
    Je moet wel degelijk een top conditie hebben om bij een operationele infantere gevechtseenheid. (pantser infanterie, Lucht-mobiel, Korps commando troepen, Korps mariniers. aangenomen te worden. Minimaal een A+ scoren dus.
    Een tip: Orienteer jezelf op meer banen dan alleen het Korps Mariniers. Deze baan is maar voor weinige weggelegd 80%, valt af.
    Ik zelf heb 1.5 jaar bij de pantser infanterie gezeten, Een top tijd!
    Voor meer keuringsinfo kun je mij wel even PM'en
     
  9. Mastat

    Mastat Active Member

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    10
    Ik heb er 6 jaar terug ook gesolliciteerd, maar ben afgekeurd ivm kleurenblindheid. De keuring zelf vond ik wel mee vallen, maar de 30 weken opleiding is een stuk zwaarder lijkt me. Daar vallen er ook nog heel wat af, die wel door de keuring zijn gekomen. Als je de opleiding eenmaal klaar hebt, dan is het niet meer zo zwaar, je hebt geluk met Irak en Afghanistan op het moment. Mijn neef mocht een paar jaar terug auto's wassen, maar die zat bij de landmacht.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2008
  10. being-xboxed

    being-xboxed Peace here!

    Berichten:
    1.131
    Leuk Bevonden:
    85
    Korps mariniers is heel vet, maar wel heel zwaar. Doe dit jaar Vrede en Veiligheid, een orientatie jaar voor Landmacht en Marine en ben dus al vaker naar mariniers geweest.

    Pfoe keuring is me wel een keer uitgelegd. Kan me nu nog 1 onderdeel voor de geest halen en dat was het lopen met kistjes.

    3 kistjes worden op een stelling gezet ter hoogte van je oksels zodat je armen een hoek van 90 graden vormen als je een kistje wil pakken. Ging het fluit signaal moest je het kistje van 20 kg pakken en om een pilon lopen die ong 15 mtr verder stond en weer terug. Daarna het kistje weer op de stelling zetten. Dit deed je 10 keer met die van 20 kg, 10 keer met een van 30 kg en 5 keer met die van 40 kg. Je mag je rug totaal niet draaien als je het kistje van de stelling pakte anders werd je gedisqualificeerd.
    Het onderdeel is niet bijsterzwaar maar je moet het ook zeker niet teveel onderschatten!

    Wat ik tot nu toe nog het zwaarste vond aan de stages was dat alles er tip top uit moest zien... Elke ochtend inspectie van kast en kamer en als je een keer een middagje naar het bos moest moest je daarna gelijk veel onderhoud plegen. In de landmacht versoepeld dit na een paar weken in je AMO maar of dat ook zo bij het korps is weet ik niet.

    Soms zullen ze je voor niks gaan uit lopen kafferen en onhaalbare tijden opgeven, maar zeg gewoon niks terug en doe je best, dan val je het meest op in positieve zin.

    Succes jongen
     
  11. carlito

    carlito Active Member

    Berichten:
    319
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben sinds 1 maand werkzaam bij de Luchtmacht, ik ben burger maar zit wel op een militaire stoel (Elt). Aan het einde van dit jaar ga ik bijna zeker de KMA doen.. vooral omdat ik dan gewoon een contract voor meerdere jaren heb en omdat het gewoon een militaire stoel is waar ik op zit. Nu kijken ze nog wel eens vreemd op als ik (als burger) ineens tijdens een overleg binnenstap :p

    alvast heel veel succes!
     
  12. gotcha

    gotcha Monkey Business

    Berichten:
    520
    Leuk Bevonden:
    0
    leuk inderdaad en veel succes ermee..

    als ik die eisen in de beginpost zie dan kan ik dat echt wel halen...
    Korps mariniers lijkt me inderdaad ook wel vet
     
  13. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wordt helemaal gek van die cheap ass spam van de Marine, die mailtjes die je krijgt zijn echt te triest voor woorden. Ik zou zelf ook nooit die richting op gaan, daar voel ik me veel te goed voor :+
     
  14. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    Allemaal bedankt voor de positieve berichten!

    Killyoy: jij zegt in de Landmacht in te zijn gegaan, en dat er een zware selectie was. Kan je misschien wat tips voor de keuring gewoon hier plaatsen, zodat anderen het ook kunnen lezen en er misschien iets aan hebben? bedankt iig!

    @ Being-xboxed: ik wou eerst ook V&V gaan doen, maar voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Het is eigenlijk bedoelt als overbruggingsjaar van je 16e naar je 17e. Meestal na VMBO. Zelf doe ik havo en ben 17 als ik klaar ben.

    Die opruimingsdingen verlichten na je opleiding (30 weken) maar zijn bedoelt om jezelf dicipline in te stampen enzo.

    @ Biba: hoe kom je dan aan de 'spam' van de marine als het niets voor je is? je hebt je toch ergens moeten opgeven voor die nieuwsletter? :+
     
  15. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarschijnlijk komt het door de studiebeurs in Utrecht, leuke kermis was dat, maar ik krijg nog steeds spam van allemaal studies, ik heb mijn emailadres geruild tegen allerlei goodies:+

    Deze vond ik trouwens wel echt droog:
    [​IMG]

    Koninklijke Marine die reclame maakt met een ziek pillenbikkerfeest :+
     
  16. MvDrunen

    MvDrunen PS3 ID: MvDrunen

    Berichten:
    300
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik het goed begrijp ga je vanaf de middelbare school gelijk door naar de korps mariniers?

    Misschien niet helemaal onbelangrijk, maar doorgroeien binnen de korpsmariniers is niet voor iedereen weggelegd en der zijn maar beperkte plekken voor hogere functies. Dit betekent dat als je stopt bij de korps mariniers wanneer je contract afloopt je zonder diploma op straat komt te staan.
    Het lijkt mij dus belangrijk om na te denken over je carriere na de korps mariniers.
    Ik ken namelijk al 2 mensen die dit mee hebben gemaakt.

    Maar als je ergens van overtuigd bent en je wil het echt dan moet je er natuurlijk voor gaan en je door niemand tegen laten houden :thumbs:
     
  17. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    Ja ik weet wat je bedoelt, maar mijn doelstelling is dat als ik bij de mariniers kom, een studie te volgen. Deze studie word dan ook betaald door de overheid als ik hem met goed resultaat beindig.
    Maar zoals je al zei: ik wil hier heel erg graag voor gaan en ik laat me door niemand tegenhouden (zelfs niet door me vriendin waar ik al bijna 5 jaar mee samen ben :p) :b:
     
  18. Killjoy1984

    Killjoy1984 PSV EINDHOVEN

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet me nog op de dag van vandaag te herinneren dat ik EXACT zo dacht als dat jij nu doet.
    Ik wilde koste wat kost bij een operationele infanterie gevechtseenheid. Ik zelf ben destijds dus naar de Pantser Infanterie gegaan.
    Na met goed succes de keuringen en de AMO te hebben doorlopen ben ik er toch achter gekomen dat het een hele andere wereld is dan ik oorspronkelijk had gedacht.
    Het is naar de buitenwereld erg geromantiseerd. veelal is het een beetje lamzakken op de basis en ben je na de voortgezette opleiding eigenlijk alleen maar aan het wachten op oefeningen. En het betaalde ook nog gewoon zeer slecht in tegenstelling tot de arbeid die je leverde. Met een magere 1300 euro netto in de maand moest je het mee doen.
    Natuurlijk ga je niet bij defensie voor het geld.
    Desalniettemin was het een super tijd die ik zeker niet had willen missen.
    Heel veel lol gehad, vooral heel veel geleerd.

    Terug komende op de keuring,
    Onderschat deze niet! Ga vooraf, het liefst nu al beginnen met krachttraining, Conditietraining in een goede sportschool waarbij je ook goed begeleid wordt in het halen van je doelstellingen.
    (ik heb destijds een trainer gehad die ex-BBE lid is geweest bij het korps mariniers)
    Ga buiten hard-lopen.
    Als 0-meting moesten wij een coopertest lopen. in 12 minuten tijd zoveel mogelijk meters afleggen.
    Korps Mariniers, Korps Commando Troepen verwachten dat je 3200 meter kan lopen binnen 12 minuten!
    Ik zelf heb na veel trainen 3800 meter gelopen.
    Ook fietsen is een standaard onderdeel van de keuring (14 minuten voor KCT en KMARN)
    En zal bankdrukken tot de test behoren.

    Ook dien je de psychologische test niet te laag in te schatten aangezien hier 50% mee door de mand valt.

    Veel succes in ieder geval met je carriere, vooral omdat defensie op dit moment niet de meest geliefde werkgever is.
    Met uitzicht op Afghanistan/Irak en wie weet wat daar nog bij zal gaan komen(Iran?).
    De hedendaagse oorlogvoering is vooral in stedelijk gebied, waarin je veelal veel kwetsbaarder bent dan in bossen, weilanden waar je zoveel in zal gaan oefenen. En de vijand heeft deze tijd niet gewoon een uniform meer aan, maar deze mengt zich tussen de burgerbevolking.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2008
  19. Caps18

    Caps18 Guest

    Ook een jaar bijgezeten. Ik herrinner me het nog als de dag van gisteren. Elke dag gepijnigd worden, elke dag tot het gaatje gaan, elke dag de volle 101% motivatie en bovendien elke dag het eeuwige gesnauw van je 'leiders'. Ach de trainingen en beginkeuringen doorliep ik met glans, ik had een topconditie, op dat moment denk ik zelfs de beste van iedereen die daar op dat moment rondliep. Op een gegeven moment liep ik met speels gemak in 12 minuten 4400 meter. Vooral omdat ik tot dat moment in m'n leven alles op sport/leger/vloot had gericht. Ik sportte tot die tijd elke dag, zat vaak in de sportschool en rookte/blowde/dronk helemaal niet. Toch heb ik het niet langer dan een krap jaartje volgehouden. Mentaal brak ik eigenlijk in tweeen. Elke dag gedrilt worden, elke dag die zelfpijniging. Ik ging er aan onderdoor, op een moment mistte ik alles en iedereen van thuis en van m'n vertrouwde omgeving. Voor mij was het dus niet weggelegd, hoewel ik van te voren dit heeeeel graag wilde.
     
  20. Killjoy1984

    Killjoy1984 PSV EINDHOVEN

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0
    [ ] geschikt
    [x] ongeschikt,

    En dat terwijl je bijna een nederlands record hebt gebroken!:confused:
     

Deel Deze Pagina