Ik vind het een overschat probleem. De huidige mentaliteit irriteert me. Er lijkt geen middenweg te zijn tussen de Islamhatende Wildersstemmer en de overtolerante multiculturele sukkel.
Er is een probleem wat betreft een groep immigranten, maar dit probleem is er zo ongeveer altijd en overal. Het schijnt overigens behoorlijk mee te vallen met het 'probleem' van de intergratie - ik hoorde vandaag op BNR Nieuwsradio dat er een universitair onderzoek is gekomen dat antoont dat het vandaag de dag beter is gesteld met de aanpassing van allochtonen aan de Nederlandse samenleving dan 10 jaar geleden. Het voornaamste probleem is de omslag in mentaliteit die vooral na 11 september en de moorden op Fortuyn en Van Gogh naarvoren kwam. Deze 'aanpassen of wegwezen' mentaliteit zorgt ervoor dat allochtonen ook wat sceptischer worden, maar over het algemeen valt het volgens mij best mee.
De islam specifiek is alleen een probleem in bepaalde situaties. Het is echt waar dat de meeste moslims, net zoals de meeste andere mensen, gematigd zijn. Dat niet nader te noemen volksmenners anders willen doen vermoeden doet hier niets aan af. Er zitten belachelijke elementen aan de godsdienst, en je hebt dan ook belachelijke uitwassen die anti-Westerse gedachten propageren. Deze dienen dan ook aangepakt te worden, maar hier moet de gehele gemeenschap niet op worden afgerekend. Een gevecht tegen de ideologie en theorie van de islam, zoals Wilders die voert, is behoorlijk zinloos wat mij betreft. Natuurlijk wil het cliché dat de joods-christelijke religieuze richting ook niet al te frisse aspecten heeft, al komen deze niet al te veel naarvoren meer in de huidige maatschappij. In islamitische landen gebeurt dit nog wel regelmatig, maar men moet niet de islam in Iran gelijkstellen aan de islam zoals die in Nederland vaak wordt beoefent.
De Nederlandse identiteit? Ik zie wel degelijk een punt in de opmerking van Maxima. Culturen zijn altijd aan verandering onderhevig geweest. Dat is altijd zo geweest, en er is geen reden om aan te nemen waarom dat proces niet gewoon doorgaat. Dan heb ik het niet over de islam die de wereldmacht zou ambiëren als we Wilders moeten geloven, maar gewoon over onderlinge Europese betrekkingen en toenadering. Er zijn wel degelijk sociale verschillen tussen Nederlanders, Fransen, Duitsers, Engelsen en Spanjaarden, maar wie denkt dat iedere Nederlander iedere avond aan de boerenkool zit en ganzenbord speelt komt bedrogen uit. In deze tijd van globalisering (digitaal en informeel; niet eens commercieel) is het een beetje zinloos om telkens nationalistische sentimenten te blijven uiten. Figuren als Wilders en Verdonk zijn nationalisten of overdreven patriotten te noemen. Ik vind het niet echt meer iets van de 21ste eeuw eerlijk gezegd. Een zekere trots op je vaderland moet zeker kunnen (al kan ik qua Nederland niet veel bedenken behalve de VOC-tijd, sport, en de relatief grote invloed van Nederland in het bedrijfsleven), maar ik moet zeggen dat ik me soms bijna evenveel Europeaan als Nederlander voel, al hangt dat wel van de situatie af. Het is een leuk landje, Nederland, maar dat eeuwige gezeik hier over het minste of geringste doet me ook weleens naar een andere mentaliteit, en dus een ander land verlangen. Om terug te komen op de stelling - ik denk niet dat dé Nederlander bestaat. Noem mij iets wat mij typisch Nederlands maakt, of wat jou typisch Nederlands maakt. We kunnen ietwat lacherig gaan doen over clichébeelden van klompen en tulpen, maar ik denk dat we eerder van een (West-)Europese mentaliteit kunnen spreken dan een Nederlandse. Hoewel de Europese culturen allemaal uniek zijn en hun eigen verhaal hebben, merk ik dat ik met vrienden van mij uit Duitsland veel gemeen heb, behalve de taal. Ik denk nog steeds niet dat ik specifiek behoor aan dit landje van 200 bij 300 kilometer. Ik zou altijd in Europa willen wonen, maar ik kan niet garanderen dat ik altijd in Nederland zal blijven wonen. Misschien dat ik hier een uitzondering in ben, maar behalve bepaalde karaktertrekken en cultuur-bepaalde verschilletjes denk ik niet dat je dé Nederlander als model voor een land als dit aan kunt houden.
Klik om te vergroten...