Wilders maakt Fitna 2
Wilders wil het Westen een spiegel voorhouden en laten zien hoever de islamisering is gevorderd.
DEN HAAG - Geert Wilders komt met een vervolg op Fitna. De nieuwe film moet in 2010 klaar zijn en zal volgens de politicus het Westen een spiegel voorhouden hoe ver de islamisering is gevorderd.
"Het wordt geen kopie van Fitna. Dit is de volgende fase", zegt de PVV-leider tegen De Telegraaf. Hij waarschuwt dat de film opnieuw stevig zal zijn, ook naar islamitische landen. "Het zal niet minder gepeperd zijn dan de eerste film." Wilders zegt met Fitna2 de mensen duidelijk te willen maken wat hun te wachten staat. De omstreden eerste film was met name een aanklacht tegen de Koran. "Nu wil ik laten zien wat de gevolgen zijn van de massa-immigratie uit moslimlanden, voor wie de deur hier openstaat." Belangrijke thema's daarbij zullen zijn de vrijheid van meningsuiting en het streng islamitische recht, de sharia. "En ik kom met oplossingen", kondigt hij aan.
Hulp
Wilders zegt voor de vervolgfilm hulp van professionals uit Amerika te krijgen. "Ik heb aanbiedingen van mensen uit New York en Hollywood, die in het verleden films hebben gemaakt die hier in de bioscoop te zien waren." Namen wil hij niet noemen. Het geld is nog wel een probleem. Volgende week reist Wilders naar Florida om fondsen te werven en verder te praten over de film.
Met de aankondiging van de nieuwe film maakt PVV-leider Geert Wilders in elk geval duidelijk niet te willen wachten op de afloop van zijn strafvervolging in ons land.
Die was vorig jaar door het gerechtshof in Amsterdam gelast, mede op basis van Fitna. "We moeten meer in de aanval, offensief gaan handelen", zegt Wilders, die nog harder tegen de islam wil ageren. "We moeten terugslaan. Ik ga het proces dan ook niet afwachten." De aankondiging van de eerste film Fitna leidde eind 2007 tot grote zorgen in het kabinet. Premier Balkenende en minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) startten destijds nog voor de verschijning een diplomatiek offensief om anti-Nederlandse reacties in moslimlanden in de kiem te smoren. Daarin slaagden zij goeddeels. Ook in ons land werden moslimgroeperingen benaderd in een poging de rust te bewaren.
Terreurdreiging
Fitna verscheen uiteindelijk eind maart 2008, hetgeen tot forse veiligheidsmaatregelen in ons land leidde. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) heeft nadien aangegeven dat de omstreden film heeft bijgedragen aan de terreurdreiging in Nederland. Wilders had destijds de NCTb vroegtijdig van zijn filmplannen op de hoogte gesteld, hetgeen later tot een rel leidde met het kabinet. Ditmaal laat hij het in kennis stellen van de NCTb achterwege. "Ze lezen het maar in de krant."
Klik om te vergroten...