Recentelijk gelezen:
The Army of Flanders and the Spanish Road door Geoffrey Parker
Moest het lezen voor mijn studie maar desalniettemin kon ik er nog best van genieten. Het gaat voornamelijk over de logistieke en strategische problemen waar de Spanjaarden tegen opbotsten in de Tachtigjarige Oorlog. Sommige van zijn stellingen over de functie van stadsmuren en forten etc. zijn nogal controversieel, maar voor de rest is het een interessant boek dat i.p.v. de (kort door de bocht uitvoering van de) Nederlandse versie van het verhaal ook eens de Spaanse kant belicht. Het inzicht in en mijn interesse voor de Tachtigjarige Oorlog zijn wel gegroeid sinds het lezen van dit boek.
Koning tussen Franco en Spanje door José Luis de Villalonga
Een biografie over één van de helden van onze tijd, koning Juan Carlos I van Spanje. Een erg interessant boek dat een goed inzicht geeft in de keuzes die Juan Carlos heeft moeten maken tijdens en na de Franco-periode in Spanje. Zeer interessant boek, maar wel subjectief aangezien Villalonga een vertrouweling was van de koning.
Nu aan het lezen:
Don Quixote / Don Quichot door Miguel de Cervantes (vert. Barber van de Pol)
Werkelijk waar een geniaal boek waar alles ongeveer in voorkomt. Het heeft een gigantische invloed gehad op de hedendaagse literatuur, en de humor is, ondanks dat het boek al ca. 400 jaar oud is, nog steeds erg leuk. Ik ben er al vrij lang in bezig, maar met een boek van bijna 1000 pagina's schiet het natuurlijk nooit echt op. Ik zit nu net iets over de helft.
Als ik volgend jaar goed genoeg word in Spaans ga ik mij aan de Spaanse versie wagen, maar voor nu neem ik genoegen met de prachtige vertaling van Barber van de Pol. Echt een aanrader dit boek, ondanks de omvang.
Laatst bewerkt: 6 apr 2008