Natuurlijk is dit geen rationeel argument.
Zet een foetus en een mens eventjes naast elkaar, laten we vervolgens even kijken WAT ons menselijk maakt en dan een conclusie trekken.
Menselijke eigenschappen zijn (bijvoorbeeld): liefde, compassie, bewustzijn, trouw, respect, begrip, ga zo maar door.
De eigenschappen van een foetus zijn puur en alleen fysiek, er is geen geesteswereld waarin concepten van liefde, compassie, bewustzijn, trouw, respect, begrip leven want het heeft geen contact met de wereld waarin deze concepten bestaan, noch de capaciteiten, dankzij het feit dat het niet 'af' is. (dus simpelweg bestaat er geen persoonlijkheid als je niet de hersencentra voor persoonlijkheidsvorming hebt). Also, claimen dat een foetus die capaciteiten wel heeft is irrationaal om het simpele feit dat daar geen bewijs voor is, en mocht het op magische wijze wel zo zijn, dan zijn die capaciteiten nog steeds ondetecteerbaar, dus zo goed als nonexistent voor elk praktische doeleinde zoals het voelen van emoties, pijn, wat dan ook.
Conclusie; Een foetus is een foetus en een volgroeide mens is een mens. Het vermoorden van een net geboren baby, bijvoorbeeld, is misschien verschrikkelijk, maar het vermoorden van een moeder of vader, waar veel andere mensen (en kinderen en baby's) van afhankelijk zijn, is in elk rationeel en ethisch verantwoord argument natuurlijk veel erger. Beide zijn vreselijk en zouden nooit moeten gebeuren, maar vermoord je een kind zijn moeder en laat je het kind alleen, gaat het kind ook dood, gewoon een duidelijk argument.
Dus terugkerend naar foeti (of whatever het meervoud is), een foetus is een hoopje cellen, zonder menselijke eigenschappen met de capaciteit uit te groeien tot een mens. Volgens deze beredenering kun je ook je neus niet snuiten of haren verliezen, dat zijn ook allemaal cellen met de capaciteit om jou te klonen.
Als jij een bouwtekening maakt voor een nieuw gebouw, spullen inkoopt, maar weg moet doen voordat je het gebouw gemaakt heb, vind je dat toch ook niet zo erg als dat je het hele gebouw gebouwt heb en er in gewoond hebt en een tijdje net nadat je er lekker in zit, moet slopen?
Als dit allemaal niet tot iemands vocabulaire van redelijk argument tegen foeti behandelen als mensen behoort, (ook nog; misschien willen ze wel dood, als ze zo menselijk zijn als sommige mensen denken. Je kunt het ze niet vragen, dus blijft altijd irrationeel gokwerk) dan wil ik graag horen waarom zij denken dat een foetus zonder hersencapaciteiten om uberhaupt prikkels te ontvangen reeds de capaciteit van een volgroeide mens heeft en dus die zelfde rechten zou moeten krijgen.
Laatst bewerkt: 13 jul 2008