Dat is ook het heikele punt in die discussie. We weten niet waar we vandaan komen
Volgens de evolutietheorie zijn we allemaal begonnen als een stel aminozuren, dat werd een eiwit, cel, organisme, zeedier, landdier, enzovoorts. Dat lijkt allemaal wel bewezen, ondanks dat we natuurlijk nooit meer iedere tussenmutatie/aanpassing kunnen herleiden (je kunt altijd wel roepen dat er een tussenstap, hoe klein ook, mist).
Waar de discussie voornamelijk om draait is waar het leven begonnen is. Het lijkt wetenschappelijk gezien namelijk lastig om uit anorganisch (niet levend) materiaal organisch (levend) materiaal te creëren. Er was wel het Miller-Urey experiment. Twee wetenschappers die hebben geprobeerd na te bootsen hoe de aarde er uit zag toen deze net was ontstaan en een vaste vorm had aangenomen, en daar bliksem op losgelaten. Gevolg: er ontstonden inderdaad aminozuren (bouwstenen voor eiwitten = bouwsteen voor leven) maar waarschijnlijk te primitief om leven uit voort te laten komen. Over een langere periode en in afwijkende omstandigheden kan het natuurlijk wél het geval geweest zijn maar men is er nog lang niet uit.
Correctie: Van een deel van onze hersenen weten we niet wat de precieze functie is. Het zou best kunnen dat delen van onze hersenen in de loop der evolutie niet meer nodig bleken en inderdaad rudimentair aanwezig zijn, maar ik weet er te weinig over om dat met zekerheid te zeggen.
De loop naar volwassenheid is bij iedere soort anders. Aangezien mensen langer leven dan de meeste dieren en voorzien zijn van gemakken en niet meer afhankelijk zijn van het zelf in stand houden van de voedselvoorraad (jagen bijvoorbeeld) is het niet gek dat onze jeugd relatief lang duurt. We hoeven niet per sé in het wild te overleven en worden niet snel aan ons lot overgelaten.
En als we hier onder toezicht van buitenaardsen zijn geplaatst verschuif je het probleem alleen maar, want waar komen die buitenaardsen dan vandaan?
Daar zijn theorieën over, maar lijkt me persoonlijk erg onwaarschijnlijk. En wederom, als Mars er iets mee te maken heeft weten we nog steeds niet precies hoe het leven zich ontwikkeld heeft vanuit het niets.
2012 lijkt me alleen astronomische/astrologische waarde te hebben. Ons sterrenstelsel staat dan op één lijn met de Melkeg of iets dergelijks. Het lijkt me sterk dat er dan inderdaad een grootschalige verandering plaatsvindt, maar je weet het nooit
En het is niet zo moeilijk om een wereld als de onze in één klap te vernietigen hoor. De zon die dooft of uitzet, of een flinke komeet die inslaat en we zijn er allemaal geweest
Als ze inderdaad zulke zaken achterhouden terwijl we onze eigen planeet aan het vervuilen zijn met fossiele brandstoffen zou dat wel een schande zijn natuurlijk. Als er inderdaad leven van andere planeten op bezoek komt en men daar vanaf weet lijkt me het me niet onlogisch als ze andere manieren hebben om hun schepen aan te drijven dan onze ouderwetse verbrandingsmotoren.
Het zou een van de redenen kunnen zijn om het bestaan van buitenaardsen uit het nieuws te houden, want de machtigste landen op aarde verdienen goudgeld aan de fossiele brandstoffen die we nog hebben op aarde.
Overigens zijn er al lang minder vervuilende alternatieven: bio-brandstof, waterstof motoren, elektrische motoren, enzovoorts.
Laatst bewerkt: 15 jul 2008