Om mezelf te herhalen?
Ik draai de rollen niet om hoor. Jij komt toch met een vage mening over het feit dat ik vind dat Schumacher de kansen van Gerolsteiner heeft verkwast in die etappe?
Als je niet de kenner wilt uit hangen, dan had je je mond maar moeten houden. Ik verdedig slechts mijn post. Jij vind mijn post dom, dus tja, dan kan je dit verwachten.
En heb ik uiteraard gekeken, anders zou ik er niet zo over doorgaan.
De pakkans met EPO is/was juist niet hoog.
EPO is iets wat het lichaam zelf aanmaakt. Het is een hormoon. Maar EPO neem je nooit in 1 keer. EPO heeft enkel het gewenste effect bij een goed opgebouwde kuur. EPO is momenteel via een urinetest opspoorbaar, echter, EPO sporen draag je niet lang, je moet er dus op tijd bij zijn.
EPO zorgt er kort gezegd voor dat de rode bloedcellen in je bloed verhogen. Dat resulteert o.a. in meer zuurstofverloop en wat andere neveneffecten. Het rode bloedcel gehalte wordt gemeten in Hematocriet. Bij wielrennen is de 'gezondheidsgrens' 50. Vroeger was je gepakt wanneer je boven de 50 zat. Maar ook hier is het niet waterdicht.
Als eerst zijn er renners die van nature een hoog hematocriet hebben. Ricco heeft bijvoorbeeld 51. Maar wat eigelijk vooral voorkomt is dat het Hematocriet zakt tijdens een wedstrijd. Zo kan je bijvoorbeeld voor een wedstrijd dmv EPO een hematocriet hebben van 55, dan zou het zo maar kunnen dat je na de wedstrijd een hematocriet hebt van 49 en ben je dus 'gezond'.
Daarnaast kan je Hematocriet van nature schommelen door inspanning, hoogte etc.
EPO blijft dus een goedje dat nooit helemaal uitgesloten kan worden. Wanneer je er jezelf mee dopeert, is de kans niet 100% dat je wordt gepakt als je gecontroleerd wordt.
In 1996, toen er nog geen dopingtesten werden gedaan op EPO/hematocriet, reed Riis rond met een hematocriet van 60. Bloed wordt dan stroperig en is extreem gevaarlijk natuurlijk. Pantani zou zelfs nog hoger hebben gehad in die tijd. Het werd gemeten, maar de link naar doping was er kennelijk bij de UCI toen niet.
Je zou dus kunnen zeggen dat EPO the way to go is.
Laatst bewerkt: 16 jul 2008