De "big" motoren, scooters en brommers thread [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 29 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Zit serieus te twijfelen of ik voor me eerste motor meteen goed zal doen, Yamaha R6 2006 model, of dat ik iets minder geld investeer, en een hele goedkope motor koop. Van een paar jaar oud.

    Vind het zonde van me geld om die daarna te verkopen voor niks enzo. Als je het doet doe het goed. Maar ben dan wel meteen al me geld kwijt.

    Iemand ervaaring hiermee? Ook zo'n probleem?
     
  2. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt mij geweldig om over een aantal jaren een ktm superduke te rijden :) zijn er nog meer motoren die op die type lijken? ( zeg maar een beetje sport/supermotard/naked model ).

    die street triple 2008 ziet er ook echt mooi uit en als je op youtube kijkt zit er echt een ubersound in :9 vooral als ie een beetje toeren begint te maken
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2008
  3. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Mwa ligt eraan hoe oud je bent, of je nog 25kw moet rijden enz. Het nieuwe model R6 is niet echt een beginners motor aangezien je deze boven de 10.000 toeren moet houden voordat ie echt voorruit komt (daaronder is het net een solex) en dat houd in veel schakellen.

    Ga er vanuit dat je hem dan ook allrisk verzekerd dus wanneer je een keer onderuit gaat ben je niet meteen al je geld kwijt. Ik zou zelf een minder extreme motorfiets nemen als eerste motor, alleen het feit al om eerst goed te leren rijden.

    Ik heb zelf mijn rijbewijs al 4 jaar en heb geld voor een dikke 1000cc fiets maar ik ga eerst voor de street triple met iets minder vermogen en ga mij daar lekker een aantal jaar op vermaken en echt leren rijden en een paar circuit daagjes pakken, vakanties enz.


    Superduke is idd ook heel gaaf, motoren die erop lijken zijn de triumph speed triple (dus niet de street), ducati monster, honda cb1000r en kawasaki z1000. De superduke vind ik niet echt een supermotard aangezien je echt in de motorfiets zit en hij ook telaag is om als supermotard gezien te worden, wil je dit wel ga dan voor de KTM 990 supermotard.

    Over de street, ik ga voor het R model (met vering + remmen van de daytona racer) samen met arrow dempers en idd dat klinkt geweldig :D Ik heb demo gereden op de normale uitvoering zonder arrow's en alleen het inlaat geluid klinkt al supervet, heb heel lang nagedacht maar dit moet toch maar mijn volgende motor worden!

    EDIT: Hier een on-board filmpje van iemand anders op een street triple met arrow demper! http://www.vidster.nl/watch/a8781a9a652a31baf3c6/ochtendritje
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2008
  4. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    ha die weggetjes heb je hier ook overal. lekker touren in de polder op een zonnige dag met +/- 20 graden, wat wilt een mens nog meer :9 in het begin plankt ie flink door. maar zijn deze motoren over het algemeen vrij laag? ik vind het wel lekker om op een motor/brommer iets onder heuphoogte ( ben rond de 1.85 ) te zitten en dat je lekker rechtop kan zitten met je armen gwn vrij gestrekt ( breed stuur, wat hoger ). over dit soort modellen + cross heb ik waarschijnlijk meer controle en gevoel ( ben echt veel te grof en te lomp voor een racer waar je op een hoop geduwd zit )
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2008
  5. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Dan zit je al snel bij de volgende modellen:

    KTM 990 Supermoto (of 950, iets ouder model)
    Ducati Hypermotard
    Aprilia Dorsoduro
    BMW HP2 Supermoto

    Dit zijn allemaal 2 cilinders met een zithoogte van +- 86 tot 89 centimer, je hebt natuurlijk ook nog 1 cilinders maar deze zijn niet echt geschikt voor lange stukken op de snelweg en hebben meer onderhoud nodig. Ik ben zelf 1.84 en zit perfect op de street triple, deze heeft ook een breed stuur waardoor je veel controle hebt en lekker mee kan sturen :)
     
  6. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Word dan 18, maar dat is geen probleem kwa aantal kw, aangezien je er gewoon een 25 kw kit onder zet. Ik bedoel, om echt echt goed te rijden heb je veel tijd nodig. Maar om gewoon een motor onder controlle te hebben lijkt me niet zo heel veel tijd in beslag nemen, en als je dat heb. Kan je toch net zogoed rijden op een zwardere motor dan een lichtere. of mis ik daar het punt :p
     
  7. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0

    Alleen dat een zware motor heb je meer kans dat hij je verrast kwa power. Zo'n R6 kan je nog wel eens verrassen als je van onder de 7.000 toeren naar boven de 10.000 gaat ;). Gewoon kunnen rijden is niet zo lastig, wil je alles uit je motor halen, dan is het een heel ander verhaal. Daarbij is de overheid er van overtuigt dat de meeste 18 jarige zich niet kunnen inhouden. Of dat waar voor jouw is, dat je moet jezelf maar bepalen :+

    Je kan dan ook de eerste jaren een heel goedkope 25kW motor kopen. Kan je die helemaal aftuigen kwa rijstijl en maakt het ook niet zoveel uit als je schade rijdt. Als je dan zwaar mag rijden kan je dan alsnog een nieuwe kopen met meer ervaring. Scheelt wat kosten kwa aankoop nu en verzekering. Is misschien een ideetje?

    Al snap ik dat je liever meteen een nieuwe wilt
     
  8. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Weet niet of de R6 van 2006 en nieuwer op 25kw kan, dacht het niet aangezien ze vanaf dit model ride-by-wire gebruiken.

    Wanneer je je rijbewijs hebt ben je zeker 1.5 jaar of 10.000km verder voordat je het verkeer goed kan inschatten en overal zonder nadenken met het verkeer kan meedoen, ervaring opbouwen heet dit. De motorfiets onder controle houden moet ook niet zon probleem zijn wanneer je "normaal" door bochten gaat en het gas niet verder dan 2/3de open trekt. Het echt schuin door de bochten gaan zonder knikkende knietjes heb je niet in een middagje geleerd :p

    Ik heb 3 jaar op een Suzuki SV650S met 70pk gereden en nu ga ik een motorfiets aanschaffen met 116pk. Ik heb natuurlijk goed rondgekeken en daarbij ook op motorfietsen met 160 pk proefgereden. Deze rijd natuurlijk ook heel goed maar zodra je in de hogere toeren komt wordt zon monster echt wakker en dan gaat het pas echt hard!

    Ik had toen zelf het idee dat ik nog niet klaar was voor een PK-pakhuis aangezien ik niet elke maand zin heb in boetes en wist van mijzelf ik kan al die Pk's toch niet op de openbare weg benutten.

    En over lichte en zware motoren, ik ken een paar mensen die van een R6 naar een R1 zijn gestapt maar dit na een aantal maand ook "te" vonden, deze zijn toen terug gestapt naar een R6 aangezien ze zo wel al die Pk's op het wegdek kwijt konden.
     
  9. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Opzich wel een goed alternatief, en verwacht ook van mezelf dat ik dan wel wat meer geld heb, dus dat ik niet meteen blut ben na zo'n aankoop.
    Waar dan alsnog, zo'n Aprilia Rs 125, ook een 25 kw motortje, niet bepaald goedkoop, ben je ookal 3 duizend kwijt.

    Heb mezelf nog niet echt verdiept in 25 kw motors, suggesties voor een goedkope? Kan ik weer even google'en.
     
  10. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Ik heb weleens gereden op een 600cc viercilinder en het zijn je beste vriendjes, tot 10.000 toeren, dan gaan ze er echt vandoor. Een 1000cc motorfiets heeft dit effect nog erger, en wanneer je hier niet aan gewend bent kan het rare taferelen opleveren zoals rechtdoor een bocht door tegen een boom/sloot/lantaarenpaal.

    www.motor-forum.nl en dan het 25kw gedeelte even doorlezen en kijken waar iedereen op rijd. Vooral Honda CBR'tjes en GSXR-600tjes zijn populair. Een RS125 moet je niet nemen, is namelijk 2takt en is te brommerachtig (heb er zelf ook 1 gehad en heb er achteraf spijt van dat ik er ooit 1 heb gekocht)
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2008
  11. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    exactly my point.

    Daar heb je dus veel ervaring voor nodig. Als je dat niet hebt zijn die dingen gewoon niet leuk om op te rijden. Niets is zo irritant als veel kracht hebben, maar het niet (goed) kunnen gebruiken.

    Ik ben ook voor een 600 cc (gsxf) als eerste motor gegaan. Als eerste motor is dat al veel meer als gewent bent in een auto en moet je nog mee opletten. Ik heb mijn motor ook heel erg op looks en vooral rijgemak/zitgemak uitgekozen. Met +1.90m zit mijn motor zeer goed zonder last van mijn rug te krijgen. Heb ook een sv650s gereden, maar vond het niet helemaal lekker zitten. Kwa looks vond ik hem ook minder, maar dat is zeer persoonlijk. Beide goede motoren om mee te beginnen. Ik heb nu ook het gevoel dat ik veel uit mijn motor kan halen, wat wel zo leuk is. Ik ben misschien niet de aller snelste kwa motoren, maar er zijn weinig auto's die mij bijhouden :p

    Al zegt cc ook niet alles, een R6 of GSX600R is wel even wat andere koek als een GSX600F of een sv650s.

    Moraal van het verhaal, ga niet al te extreem als eerste motor, Dan heb je alleen het gevoel dat je de motor niet onder controle kan houden en de pk's niet gebruiken. Wat beide niet leuk is. Ga je voor iets minder dan leer je goed rijden en is het ook leuk als je uiteindelijk alles er uit kan halen.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2008
  12. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Naja, weer even genoeg info. Zal wel even kijken of ik een mooie 25 kw kan vinden, en dan is het al makkelijker om die te nemen dan een R6.

    Maarja, bedankt iig :p
     
  13. Bazzie

    Bazzie Street Triple RRRR

    Berichten:
    385
    Leuk Bevonden:
    3
    Jorrit, hoe bevalt de Triumph je om wat rustiger te toeren. Vind mijn ZXR heerlijk sturen maar zodra ik met mijn pa ga rijden word ik gek van het gebrek aan koppel onderin.

    Heb de Street triple hoog op mijn lijstje staan met motoren om te gaan proefrijden bij mijn beslissing voor een nieuwe motor.
     
  14. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ongeveer hetzelfde dilemma. Ik weet zoiezo al dat ik geen bike als een R6 oid wil. Ik begin lekker rustig aan, een leuke motor voor niet al teveel geld maar welke er wel redelijk uitziet en waar ik een hoop plezier aan kan beleven. Tevens wil ik voor mijn eerste motor een betrouwbare motor hebben waar ik weinig tijd en geld aan kwijt ben in onderhoud. Ik heb toevallig een paar dagen geleden motor-forum en marktplaats wat afgezocht naar motoren met potentie. Mijn zoektocht is verre van klaar maar de volgende motoren heb ik als "mogelijkheden" opgeschreven. Misschien helpt het jou ook wat opweg:

    -SV650S
    -Suzuki Bandit
    -Yamaha Fazer
    -ZX6R
    -CB250
    -Monster 600
    -250R(!)

    Ik moet zeggen dat dit lijstje ontzettend verschilt qua types, prijs en haalbaarheid maar dit zijn de motoren die ik tot nu toe de moeite waard vind om op mijn lijstje te schrijven. Ik vind zelf de 250R een prachtige motor, helemaal voor een beginner en tevens de prijs voor een nieuwe(!) motor meegenomen in gedachte.

    Maargoed, eerst maar eens dat motorrijbewijs!
     
  15. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    De street vind ik geweldig, het is een 3 cilinder en het zit precies zoals ze zeggen tussen een 2 cilinder en 4 cilinder in. Koppel van een 2 cilinder (over het hele toerenberijk ipv alleen bovenin) en de longinhoud van een 4 cilinder (dus lekker doorhalen en laten brullen is geen probleem). Je kan er makkelijk 50 mee rijden in de hoogste versnelling zonder dat de motor zich verslikt of inhoud. Een top van 250 is ook meer dan zat (daar raced de motor binnen 30seconden naar toe) voor hier in nederland.

    Het is niet voor niks al jaren de beste lichte naked die je voor je geld kan krijgen :)
     
  16. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag mijn 2e les gehad. Ontzettend gaaf maar heb ondertussen al mijn eerste vluchtstrook ervaring gehad. Toen ik samen met mijn instructeur naar de parkeerplaats moest rijden sloeg opeens mijn motor uit. Ik zat op de middelste rijbaan, +/-110 km/u, gelukkig geen auto's oid naast me dus ik heb hem gelijk op de vluchtstrook geparkeerd. Mijn instructeur reed voor me op dat moment dus die stond iets verder op de vluchtstrook geparkeerd. Ik kreeg de motor niet aan de praat, het leek erop dat de benzine op was. Mijn instructeur (na 100m richting mij lopen) kreeg hem vervolgens wel weer aan de praat, choke, 3 keer schoppen, 2 keer vloeken. Zijn analyse was een vuiltje in de carburateur waardoor hij geen benzine meer kreeg, er zat namelijk nog aardig wat benzine in de tank. Voor de zekerheid zijn we daardoor toch maar even gaan tanken waardoor ik amper parkeerplaats heb gezien. Meer mensen dit soort tafarelen meegemaakt in hun 2e les? Ik heb me in ieder geval vermaakt!
     
  17. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Die ZX6R ziet er wel mooi uit, allen wel best prijzig. Misschien neem ik wel de motor van me vader over, best lelijk/oud niet onderhouden enzo. 600cc Yamaha, eens even kijken hoe hij dat vind :p
     
  18. Mikeeey681

    Mikeeey681 Active Member

    Berichten:
    203
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk ook inderdaad naar de 250r

    Kawasaki is gewoon een erg goed en mooi merk.
    De 250r kan je met wat afdinggeluk voor 4500 kopen en dan heb je dus gewoon een nieuwe 250cc die gewoon geschikt is voor licht rijbewijs.

    Mijn oom rijdt trouwens al jaren rond op een zixxer400 en is daar ook erg over te spreken, plus dat die nu ook goedkoop te krijgen is.
     
  19. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat denken jullie van een Yamaha XJ 600 als begin motor, me vader heeft deze, ligt bijna weg te rotten.
    Vind het een vrij lelijke motor, maarja. Mag er gratis op rijden dat is wel een plus.
    Goed om op te leren rijden?

    Ziet er zo uit.
    [​IMG]
     
  20. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Elke motor is goed om op te leren rijden! Als hij dan gratis komt is het helemaal mooi! Ik vind het best een leuke motor om te zien, oke het is geen ducati 1098 maar het is een motor! Ik zou er zeker voor gaan, spaart je kosten, mooie motor om ervaring op te doen en kost je amper wat. Alleen maar voordelen...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina