Polarisatie
In zekere zin heeft Roerbakmie gelijk… Je kunt blijven proberen een ongelovige te overtuigen dat een geloof noodzakelijk is… Andersom kun je als gelovige proberen te overtuigen dat zijn of haar geloof onzin is… Maar het is precies dezelfde neiging: wie heeft er gelijk? Ik ben zelf ongelovig (maar geen atheïst), terwijl ik ooit gelovig was… Ik ken de bijbel goed, alsmede andere heilige geschriften… Waarom, zou je je kunnen afvragen… Omdat ik geïnteresseerd ben in filosofie, en aangezien er veel raakvlakken zijn tussen religie en filosofie…
Sprookjes?
Ik zie dat veel ongelovigen de bijbel afdoen als een sprookjesboek… Dat heeft die bijbel en de kerk voor een groot deel aan zichzelf te danken, met alle respect… Na 2000 jaar (of langer) geloven mensen niet meer in de letterlijke teksten die toen geschreven zijn… Dat zijn visioenen van profeten en dergelijke, allen in het kader van de eschatologie van het christendom… Het christendom gelooft in het einde der tijden, er worden voorspellende capaciteiten ontleend aan de bijbel… Zoals de Openbaring van Johannes… Apocalyps… Ik geloof echter niet in die apocalyptische opbouw, met aan het einde de komst van een messias… De Openbaring van Johannes spreekt over het opengaan van zegels, als ik het probeer te begrijpen, lees ik een psychologie die de gesteldheden beschrijft die overeen zouden kunnen komen met de ontsluiting van de zeven chakra’s (zenuwcentra) die in de Oosterse religies beschreven worden… De visioenen die er bij horen, de hele rataplan… Ik zeg niet dat het christendom over chakra’s schrijft, maar het lijkt er soms wel erg op… Het hele geloof, alle bidden en alles wat Jezus te vertellen had is gebaseerd op het hartchakra, op de cultivering van de liefde… Op zichzelf is daar niks mis mee, alleen hebben hele naties in naam der liefde de halve wereld afgeslacht… Zo moet het dus niet…
Respect is niet af te dwingen
Als iemand wil geloven, prima… Ik heb er niets mee te maken… Ik ga echter wel mijn eigen weg, zonder christendom, zonder islam, zonder welke religie dan ook… Ik sta rechtop in de wind van het leven… Dat is mijn keuze, ik heb daar alle recht toe… Of iemand dat respecteert, dat laat me volkomen koud… Ik verbaas me er dan ook een beetje over dat Roerbakmie vind dat het geloof “gerespecteerd” zou moeten worden… Ik snap dat hij graag zou zien dat er respect is, zodat er een open discussie plaats zou kunnen vinden… Door te polariseren, zullen gelovigen en ongelovigen elkaar nooit vinden… Althans, ik denk dat hij dat ongeveer bedoelt… Maar respect kun je niet afdwingen, respect moet vanzelf komen als mensen inzien dat ergens waarde in zit… Het christendom en veel andere godsdiensten hebben er in al die duizenden jaren voor gezorgd dat het respect voor het geloof nu tanende is… Het is niet voor niets dat ongelovigen zeggen dat de bijbel een sprookjesboek is, omdat het een vertaling is van oude verhalen… Hier wordt dan ook nog van gezegd door gelovigen dat het de waarheid is, en in het ernstigste geval dat je het letterlijk moet nemen (sommige sekten beweren dat)… In deze tijd van individualisme past het niet meer dat een geloof met verhalen komt die in de ogen van veel mensen kant noch wal raken… En helemaal niet dat Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruis… Dat is voor velen een onbegrijpelijke daad… Het is mijns inziens ook verkeerd uitgelegd, want die Jezus kan dan wel een voorbeeld zijn geweest in zijn tijd, maar iedereen moet zijn eigen lijden dragen en in het reine komen met zijn of haar eigen bestaan, beperkingen en fouten… Dat kan geen enkele heilige als het ware overnemen, dus ook Jezus niet…
De mens zoekt religie, niet de godsdienst zoekt de mens
Ik ben iemand die persoonlijke vrijheid hoog in het vaandel heeft, ik laat me niet ringeloren door welk geloof dan ook… Of ik het respecteer? In zekere zin… Als een geloof mij in de weg staat, vertrap ik het net zo makkelijk… Dat betekent niet dat ik alles onder de voet loop, nee, slechts dat wat de persoonlijke vrijheid aantast… Want de persoonlijke vrijheid aantasten hebben alle gevestigde godsdiensten op hun geweten… Uiteraard zijn er ook genoeg goede dingen geschiedt uit naam van het geloof, het is niet alleen rampspoed en ellende… Maar ik bestrijd alles wat mensen in een wurggreep probeert te houden, en het geloof is daar een meester in geweest, helaas… Het belangrijkste is volgens mij, dat mensen iets zouden kunnen geloven met inzicht… Door inzicht worden keuzen mogelijk… En als je met inzicht het christendom kiest als persoonlijke religie, prima! Maar probeer het mij niet aan te smeren… Iemand moet mijns inziens zelf voor iets kiezen, uit een persoonlijke drang… En het systeem kiezen wat hij of zij wil… Voor hetzelfde geld past de Islam veel beter bij iemand dan het christendom… Wat doe je als je probeert om je christelijke geloof te slijten bij zo iemand, omdat jij vindt dat daar de waarheid in schuilt? In het ernstigste geval breng je iemand die beter de islamitische weg zou moeten volgen op een dwaalspoor…
Help eerst jezelf
Vandaar dat ik altijd aangeef dat je een geloof voor jezelf moet uitleven en doorleven en je totaal afzijdig zou moeten houden van het zogenaamd “helpen” van anderen… Zorg er eerst voor dat er helderheid en orde komt in je eigen leven, help eerst jezelf… Wees totaal op jezelf gericht, zo egoïstisch als het maar zijn kan… Een ander helpen ligt mijlenver van je weg verwijderd… Eerst de persoonlijke weg volgen, het helpen van anderen moet je aan mensen overlaten die voldoende inzicht hebben in hun eigen falen, fouten en menselijkheid… Die niet arrogant zijn, die niet maar al te graag vertellen hoe de vork in de steel zit… Die niet automatisch denken dat ze op de goede weg zijn, door met de mond te belijden wat ze eigenlijk met hun gedrag zouden moeten kunnen bewijzen… Neem maar van mij aan dat waarachtige religie uitsluitend over gedrag gaat… Met de mond praten is zo gemakkelijk… Hemel, hel, goden en engelen… Prachtige visioenen, maar in mijn ogen zijn het luchtbellen… Bewijs eerst maar eens in de praktijk dat je rechtschapen bent, maar pas dan als je voldoende zelfinzicht hebt…
Laatst bewerkt: 3 dec 2008