1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmm… Bij elkaar geraapte shit uit diverse films, vooral uit Event Horizon… Dat heeft niets met de hel te maken, met alle respect… Meer met een bepaald Hollywoodgehalte… Ik heb hier op XBW nog niet één overtuigend filmpje gezien, sorry… Ik bedoel hier niets persoonlijks mee, degenen die hier filmjes posten hebben die filmpjes zelf niet gemaakt, dus voel je s.v.p. niet aangevallen… Ik geef uitsluitend commentaar op de filmpjes zelf en de waarde er van…

Twee medailles
    De hel en de hemel zijn twee zijden van dezelfde medaille… En die medaille is geslagen door dualisten, ze hebben echter geprobeerd om er twee medailles van te maken… Helaas, maar dat is ze niet gelukt… Misschien in woorden en theorieën, maar de werkelijkheid heeft niets met woorden en theorie te maken… Hemel en hel zijn met elkaar verweven, net als verdriet en lachen… Kijk naar een baby en je merkt de waarheid: een baby huilt, maar door dat huilen heen klinken ook lachjes… Huilen en lachen liggen in elkaars verlengde en liggen feitelijk dichter bij elkaar dan mensen feitelijk willen aannemen… Dualisten hebben geprobeerd om alles uit elkaar te plaatsen… Soms is dualisme functioneel, om verschillen duidelijk te kunnen maken, maar niet meer dan dat… Dualisme is faalt totaal als het gaat om grootheden als hemel en hel, gesteld dat er zoiets zou kunnen bestaan als een hemel en een hel…

Volgelingen
    Feitelijk zijn hemel en hel symbolen, het laat de mens in tekens zien wat pijn en lijden is en wat gelukzaligheid kan zijn… Dat heeft niets met al die engeltjes en demonen te maken, daar is de mensheid al lang genoeg mee getreiterd… Angst is een slechte raadgever, maar de kerk heeft eeuwenlang gretig gebruik gemaakt van angst… Maar je kunt beter proberen mensen te helpen hun lijden te begrijpen… Dat vergt echter veel inzet en bewustzijn en dat is te moeilijk voor de gevestigde godsdiensten… Ze hebben feitelijk liever volgelingen die lijdzaam opslurpen wat de kerk hun voorleeft… En de bewering dat dit nu in deze tijd niet meer zo is, is een leugen… Nog immer lopen mensen in de val van de godsdienst, omdat ze niet op eigen kracht vooruit kunnen of zoekende zijn… Okee, als ze dat willen, zal ik ze niet tegenhouden… Wie ben ik om dat te doen? Maar dat betekent niet dat ik er geen mening over heb…

Hemel en hel op aarde
    Hemel en hel spelen zich nu en hier af in het leven van iedereen, symbolisch gezien… Als je iets doet en het roept lijden op, dan zou je dat een hel kunnen noemen in extreem opzicht… En de hemel kan in je leven optreden als je verliefd bent, of iets voor een ander kunt betekenen… Liefde is een helende kracht, ook al wordt dat vaak afgedaan als softie-gelul… Iedereen weet wat emoties zijn, iedereen weet wat liefde betekent, toch schieten mensen elkaar dagelijks kapot in oorlog e.d. En reken maar dat ze niet het gevoel hebben dat ze iets “fout” doen, nee… Mensen doen van alles en nog wat, omdat ze denken dat de ander alles fout doet en dat zij de verantwoordelijkheid hebben om dat op te ruimen… Dat kan de hel zijn: dat een ander jou opdringt wat zogenaamd goed zou zijn… Terwijl dat totaal tegen jouw natuur in kan gaan… We hebben veel overeenkomsten als mensen zijnde, maar ook veel verschillen… Ik wil niet opgedrongen krijgen wat een ander als waarheid ziet… Ik zoek dat zelf wel uit… Maar ja, ik probeer nogal autonoom voor mezelf te denken, voor zover dat mogelijk is… En als iemand achter een bepaald ideaal wil aanhollen, mijn zegen heeft-ie… Maar hemel en hel zijn zuiver aardse verschijnselen, wij zorgen er zelf voor of we een hemel of een hel scheppen voor onszelf of voor anderen… :b:

Laatst bewerkt: 2 dec 2008
  2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Allereerst mijn complimenten voor je 'stukjes' tekst Spawn. Gaaf om te lezen hoe ontzettend veel je weet en er over hebt nagedacht!

Zelf heb ik me nooit echt verdiept in het geloof. Vooral omdat veel van het geloof mij niet toelaat voor mezelf te denken en vaak wordt beleden vanuit angst (je moet want anders). Wat dat betreft heb ik alleen maar wat dingen gelezen over het Boedhisme (wat in mijn optiek het enige geloof is wat gericht is op positivisme)

Die heeft ook een grote overlap met je laatste stuk tekst. Mensen moeten hun hel/hemel (of in het Boedhisme 'Nirvana) hier op aarde zoeken. Een mens is in staat om op aarde absoluut geluk te ervaren/verlicht te zijn en zal geen waar geluk halen uit het bezig zijn met het hiernamaals, aangezien geen enkel mens kan weten wat er daar zal zijn (en het volgens het Boedhisme een onzinnig vraagstuk is).

3. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    Nog nooit van sarcasme gehoort Hellspawn? :b:

Niemand kan die video serieus nemen, het is puur voor de grap bedoeld en dat kan je wel zien ook als je die video ziet. :lol:

En het is een gedelete scéne uit Event Horizon.
    (Ik vond het wel een mooié film trouwens)

4. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Ik respecteer al jullie meningen en gedachten over het geloof maar ik vind dat sommige van jullie nu echt richting de beledigende kant gaan.

Dat filmpje van Nerrazzuri is gewoon bedoeld om een groep mensen te beledigen en belachelijk te maken. (de manier waarop het verteld word is natuurlijk wel ontzettend grappig maar toch)
    Het is makkelijk voor 'niet gelovige' te laten zien dat er geen God bestaat omdat mensen die wel geloven het tegendeel simpelweg niet kunnen bewijzen.

Daarom heet het ook GELOOF, je gelooft erin of je doet het niet, zo simpel is het.
    Daarnaast ben ik christelijk opgevoed, dat betekend natuurlijk niet, hoewel ik het idee heb dat jullie wel zo denken, dat ik me nooit in het christendom verdiept heb.

Ik heb bij sommige gebeurtenissen ook wel eens mijn twijfels of er niet gewoon een logische verklaring voor te geven valt, zoals bijvoorbeeld de dinosauriërs, deze hebben op de aarde rondgelopen maar er staat niets over beschreven in de bijbel.

Ik heb me daar echt in verdiept:+ Maar nergens word er een specifiek iets genoemd wat op een dinosaurus kan slaan.
    Echter word er wel gesproken over reuzen, echt lijkt het me sterk dat ze daar de dinosaurus mee bedoelen.

Zo zijn er vast nog wel een aantal dingen die ik of het christendom niet kunnen verklaren, maar dit was het eerste voorbeeld wat me te binnen schoot.
    Ook de documentaire die op deze pagina gepost is vind ik belachelijk, ik heb hem niet helemaal gekeken maar ben er eens doorheen geskipped.

Op een gegeven moment zijn deze kinderen aan het bowlen, een meisje is aan de beurt om te gooien en wat gebeurd er? Ze begint te bidden tot God om een goeie worp.
    Dit is denk ik toch wel het meest belachelijke wat ik ooit heb gezien.

Die mensen moeten eens aan die kinderen vertellen dat God er niet is om even al je dagelijkse probleempjes op te lossen en dat je niet tot God kan bidden of hij alsjeblieft een glaasje water voor je wil inschenken.

God is er om je te helpen de goede keuzes te maken, hij is er om je wijsheid te geven wanneer je hier om vraagt.
    Daarnaast zijn er hier (en ook op de rest van de wereld) mensen die niet christelijk zijn of zelfs tegen het christendom zijn, maar ik denk dat de helft van deze mensen zich er nooit in hebben verdiept.
    Ze zien iets waar ze nog nooit mee in aanraking zijn geweest en roepen dan meteen dat het allemaal onzin is en weet ik veel wat.
    Ik zeg ook niet dat dit voor jullie allemaal geld maar ik denk dat er een aantal mensen zijn die nergens iets vanaf weten en maar wat vanaf 1 of andere website kopiëren en plakken.

Ook word er in het filmpje van Nerrazzuri gezegd dat de wereld naar de klote gaat en alles gaat fout en dat alles omdat God zijn werk niet goed doet.
    Dit is ook weer een opmerking van iemand die zich (op dat onderdeel van het christendom) niet heeft verdiept.
    In de bijbel is duidelijk te lezen dat Jezus, de zoon van God, op aarde is gekomen om de mensen te waarschuwen voor de zonden die zei allen op dat moment begaan.
    Het gros van deze mensen wilden niet luisteren en daarom is Jezus aan het kruis gestorven om de zonden van de mensen weg te nemen, maar in ruil daarvoor zullen wij wel in een wereld zonder God moeten leven tot Jezus terug zal komen op aarde.

Ik kan over dit onderwerp nog veel langer doorgaan, maar daar heb ik nu op dit moment geen tijd voor.

Wel wil ik dit gedicht nog even met jullie delen, het heeft verder niets met mijn verhaal te maken maar ik wil laten zien dat geloof voor sommige mensen ook iets moois kan zijn:

Ik droomde eens

ik droomde eens en zie ik liep
    aan’t strand bij lage tij.
    Ik was daar niet alleen, want ook
    de Heer liep aan mij zij.

We liepen samen het leven door
    en liepen in het zand
    een spoor van stappen, twee aan twee;
    de Heer liep aan mijn hand.

Ik stopte en keek achter mij
    en zag mijn levensloop
    in tijden van geluk en vreugd
    van diepe smart en hoop.

Maar als ik goed het spoor bekeek
    zag ik, langs de hele baan
    daar waar het juist het moeilijkst was,
    maar een paar stappen staan…

Ik zei toen: “Heer waarom dan toch?
    Juist toen ik U nodig had;
    juist toen ik zelf geen uitkomst zag
    op het zwaarste deel van het pad.”

De Heer keek toen vol liefde mij aan
    en antwoordde op mijn vragen:
    “Mijn lieve kind, toen ’t moeilijk was,
    toen heb Ik je gedragen.

5. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    En dat is nu net de hele pannekoekmix,iedereen ziet het geloof op zijn manier en ervaart het anders.
    Onder mijn mening bestaan er geen zondes,foute beslissingen of verkeerde richtingen.
    We zijn wezens die ook maar afgaan op ons instinct,we vragen onszelf af wat is goed voor mij en was dat nu wel de juiste keus die ik gedaan heb?
    Maar daarvoor heet het ook zoals je zegt geloof,en wat je zegt over die belediging ben ik totaal niet met je over eens.
    Geloof zet de mens op het verkeerde been,in een religie maak je de beslissingen van je leven aan hand van de religie waar je inzit en dat is verkeerd althans mijn mening.

Ook ik ben opgevoed met streng geloof,manieren en al.
    Maar het gaat erom dat je jezelf evolueert en je eigen persoonlijkheid vind en verder ontwikkelt,we leven in een harde wereld waar tegen je jezelf moet schilden want anders red je het gewoon niet.
    Wat iedereen geloof moet die zelf weten,maar ik vind het verkeerd als je de beslissingen maakt aan de hand van wat er zogenaamd gescreven staat.
    Je bent als mens een eigen induvidueel element,maar geloof houd je tegen voor jezelf te denken en dat soort.

Die filmpjes moeten er zijn,deze discussies over geloof zouden in de buitenwereld eens wat meer mogen opkomen.
    En iedereen heeft in het leven iets waar die in gelooft of het nu een religie of een beeldje op de kast is of je partner,huisdier,of overleden rock artiest,we hebben het allemaal nodig om iets te hebben wat ons een houvast geeft.
    De meeste die ik in m'n eigen leven om me heen ken geloven allemaal in een religie,en ze weten hoe ik erover denk maar we respecteren elkaar voor wie we zijn.
    En helaas gebeurt dat in de christen kring vaak niet,daar word je voor vanalles uitgemaakt als ze de Playboy of een griezelfim van je zien.

Bekijk je bijvoorbeeld die Amerikaanse films,waar militairen worden vertelt dat ze voor hun land en god vechten.
    Godsdienst word echt te veel gebruikt als zogenaamd redmiddel,als een dierbaar iemand om je heen overleden is word er gelult-wees gerust,hij/zij is nu bij god.
    Ja sorry,maar ik bedoel hoe kunnen mensen daar genoegen meenemen?
    De dood word vaak gezien als het ultieme soort van kwaad of duivels onderwerp,en gelovigen hopen op dat ene plekje naast de zetel van hun god.
    Ben je niet lief geweest,ga je naar de hel.

Om me heen heb ik families kapot zien gaan door alleen al geloof,mijn familie gelooft streng waarvan sommige echt extreem zijn.
    Met die kant heb ik dus ook geen contact meer,en dat is gewoon erg om mee te maken.
    Een geloof moet een vrije keus zijn,geen zogenaamd opgebracht levensplicht.

6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Is dat zo? Hoe kan het christendom dan zijn onstaan? De eerste christenen zijn toch ook niet met dit in aanraking geweest? Dus dan zou het volgens jou stelling dus betekenen dat hun het eigenlijk ook als onzin moesten zien. Maar dat deden ze niet.
    Je kan het ook anders zien. Ik denk dat het namelijk vooral andersom is. Geloof is zo'n 3000 jaar geleden ontstaan, doordat de mensen steeds indivualistischer werden. Geschiedenis en cultuur werd belangrijk. Mensen wilde weten wat er gebeurde in het heden, waar ze naartoe gingen en vooral waar ze vandaan kwamen. Met de kennis van die tijd was het onmogelijk om te onderzoeken hoe de geschiedenis eruit zag, of hoe de wereld er 300 jaar geleden uitzag. En toch wilde ze weten hoe en wat, en vooral (de moeilijkste vraagstelling ooit): WAAROM. Waarom zijn wij denkende mensen op aarde gebracht? Daarop kwamen dus allerlei theoriën. Wisten de Egyptenaren veel dat de zon een brandende ster was die in het middelpunt van ons heelal staat? Nee, natuurlijk niet. Maar toch willen ze weten waarom het elke dag weer licht werd. Daarop gingen ze geloven dat het een man was, maar dan een hele speciale man die hiervoor zorgde. Zo ontstonden Goden. Al vroeg hadden ze dus voor elk iets wel een god. Ik denk daarom dat godsdienst vooral uit nieuwsgierigheid en ontwetenheid is voortgekomen.

7. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    @ Tyrant

De mensen zijn toch in aanraking gekomen met het christendom door Jezus? Er zijn genoeg mensen die hem hebben gezien en gehoord hadden over de wonderen die hij verrichte.

Daarnaast heeft hij 12 discipelen naast zich gehad die het allemaal met eigen ogen mee hebben gemaakt, van daar uit is het christendom ontstaan.

Daarnaast het verhaal dat religie pas 3000 jaar bestaat, ik heb het idee dat religies er altijd al zijn geweest en er ook altijd zullen blijven.

Daarnaast respecteer ik jullie mening ook, ik ben niet tegen islamieten, hindoes of weet ik het wat voor een geloof je ook hebt want ik heb geleerd respect voor andere mensen te hebben. Ik merk gewoon dat veel mensen die niet geloven in een religie dat respect niet hebben. Het word allemaal maar een beetje belachelijk gemaakt en dat vind ik gewoon laag, laat de mensen gewoon in hun waarde, laat de mensen gewoon geloven wat ze willen geloven. Maar natuurlijk niet iedereen denkt er zo over waardoor er oorlogen en weet ik het wat ontstaan.

Dit is het laatste wat ik hier over heb te zeggen want deze discussie gaat eindeloos door. De mensen die niet geloven zullen alle mankementen eruit proberen te halen en de mensen die wel geloven zullen deze dingen proberen te verklaren.

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Ik vind het jammer dat je stopt met discussiëren, het is namelijk zeker NIET zo dat ik theïsten niet respecteer. Ik ben bekend met het geloof, en ik val je toch totaal niet aan?

Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  9. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Nee ik doelde ook niet op jou, maar het is gewoon een onbegonnen discussie voor ons beide.
    Ik zal niet van mijn geloof afzien en jij zal niet gaan geloven. Dus waarom zouden we deze discussie nog voeren?

10. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Omdat dit soort dingen interessant zijn om over te discussiëren.

11. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Maar de dingen die hier worden gezegd zijn al zo vaak gezegd! We blijven maar in de herhaling vallen.

Daarom houd ik het hierbij, als je het onderwerp interessant vind koop een bijbel, koran, thora wat dan ook en ga het eens lezen.

Zo ben ik nu bezig met de Nederlandse versie van de koran te lezen, je kunt hier een heleboel informatie over de islam uithalen.

12. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    We zijn allemaal als ongelovige geboren, en zodra ik kon lezen gaven ze me kinderbijbel boeken zodat ik zo snel mogelijk in God moest geloven. Maar naarmate ik ouder werd (vooral toen ik internet had) begon ik me te realiseeren dat er wel over 100 verschillende soorten geloven zijn (Joden,Moslims,zeus,enz) over de jaren heen zijn er een hoop geloven uitgestorven min of meer.

Sinsdien begon ik ook te realiseeren dat elk geloof een sekte is (dus ook de christendom en de moslims) elk geloof is altijd begonnen met een klein groepje mensen die anderen mensen proberen te overtuigen met hun geloof zodat ze kunnen uitgroeién met de meeste volgelingen en uiteindelijk blijven (op een paar na) de christendom en de moslims over met de meeste volgelingen.

Normaal gesproken gaat het nou meer om het christendom vs. moslims maar nou dat er steeds meer atheism boven water komen met met de evolutie waar de gelovige niet tegen op kan in een goed debat. Sinsdien zien de gelovige de atheism als een bedreiging.

En het meest bekendste excuse van de gelovige is altijd: Jij kan niet bewijzen dat God niet bestaat...

Ten eerste, een ongelovige hoef helemaal niks te bewijzen want gelovige proberen de ongelovige te overtuigen dat er een God is, dan moeten zij met bewijzen komen dat er ook een God is.

En als ze met die vraag komen dan weet ik genoeg hoe arrogant die mensen zijn... (Jij kan niet bewijzen dat God niet bestaat) ja en jij kan niet bewijzen dat Allah niet bestaat of Zeus en zo kan ik wel al die anderen Goden wel op noemen.

13. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640

True, als ik ergens een hekel aan heb zijn het 9 jarige kinderen uit Staphorst die uit volle borst voorin de kerk een psalm aan het zingen zijn

14. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Nu ga ik, tegen mijn eerdere opmerking in, toch weer in discussie.

Zie je nu op wat voor een toon dit word gebracht? Het is allemaal belachelijk gelovigen kunnen niks bewijzen bla bla bla.

De evolutie theorie is toch ook niet bewezen? Er zijn mensen die erin geloven, maar waarom? Het is zo ver gezocht.

Daarnaast staan in de bijbel ook recente gebeurtenissen beschreven, dit komt voort uit visioenen die deze mensen vroeger hebben gehad.
    Zo is de 2de wereldoorlog min of meer beschreven in de bijbel.
    Het 1 worden van Europa (is nog niet gebeurd maar is in volle gang) en zo staan er vast nog wel enkele in.

Ook staat er in de bijbel dat verschillende volken/bewegingen de Joden zullen proberen uit te roeien, de Joden zijn zoals jullie waarschijnlijk wel weten het volk van God.
    Er staat in de bijbel beschreven dat vele het zullen proberen maar niemand zal het waarmaken. Dit is gebeurd in bijvoorbeeld de 2de wereldoorlog en de Islam heeft ook een sterke afkeer jegens de Joden.
    Er zijn nog meer voorbeelden van, staat in 1 of ander boek allerlei van dit soort dingen.

Ik zal eens proberen om het te vinden, jullie zouden het eens moeten lezen.

15. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Ga jij je dan verdiepen in de evolutietheorie? Bewijs genoeg namelijk.

Heb meer dan genoeg Bijbelkennis dus geen behoefte aan om het te lezen, en bovendien is er geen evolutietheorie voor nodig om de Bijbel als lachwekkend af te kunnen doen.

16. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Dat soort dingen kan iedereen toch voorspellen?

Ik voorspel dat er binnen nu en 3000 jaar een 3e wereld oorlog komt. Waarin landen tegen elkaar vechten om de laatste fossiele grondstoffen te verkrijgen.

Wat verder opvallend is is dat al die profeten en mensen als Jezus allemaal rond dezelfde tijd leefde. Tegenwoordig zijn er ook genoeg mensen die beweren dat ze speciale krachten hebben, maar niemand die ze geloofd. Is het toeval? Of komt het omdat de mensen vroeger onwetend waren. Vroeger geloofde men dat onweer een straf van de goden was. Nu is het wetenschappelijk bewezen dat dit niet waar is. Ze dachten dat de aarde plat was. En ze geloofden in heksen. Zo zijn er nog duizenden dingen te verzinnen die niet waar blijken te zijn. En hoe verder de mens zich ontwikkelt hoe minder gelovigen er overblijven.

Is het toeval dat er in arme landen hogere percentages zijn qua gelovigen dan in westerse landen? Of komt het door het feit dat de mensen daar een slecht leven hebben, en in god gaan geloven zodat ze weer hoop krijgen, hoop dat ze ooit een beter leven kunnen leiden. Of komt het omdat westerse mensen denken dat ze zonder god het ook wel voor elkaar kunnen krijgen.

Ik geloof zelf nergens, zelf denk ik dat het een manier was van een aantal mensen om macht te hebben over het volk. Hemel en Hel is daar een perfect voorbeeld van. Als jij je niet aan onze regels houd dan beland je in de hel. Dat is toch de perfecte manier om mensen onder controle te houden? Hoeveel christenen leven nog aan de hand van de 10 geboden? Ik denk dat er nog maar weinig zijn die alle 10 geboden naleven. Maar ik vind het geloof niet altijd een slecht ding. Het geeft mensen hoop, hoop op een beter leven en het gevoel dat er iemand over ze waakt.

17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640

Goh, heeft Nostradamus ook een hoofdstukje geschreven in de Bijbel?

Maar alle gekheid op een stokje, de evolutietheorie ontkennen is zelfs iets wat weinig christenen tegenwoordig nog doen. Het is totaal niet vergezocht, en het is een algemeen aangenomen feit.
    Wat wel valt te zeggen is dat de evolutie theorie niet gelijk het geloof ontkracht. Het is niet alleen het Darwinise hoor, maar er zijn in de astrologie, geologie, biologie en noem maar op tal van argumenten te vinden die aanwijzen dat de aarde niet in 6 dagen is gemaakt.
    Ik vind het altijd zwak als niet gelovige zeggen 'Ja, ik geloof niet want het scheppingsverhaal is bullshit'.
    Geloof is veel meer dan het Oude Testament. Ik denk dat geloof voor iedereen anders is. God is ook niet voor iedereen een man met een baard die in de hemel alle mensen overkijkt oid (Bruce Almighty :p), maar God kan ook voor iedereen persoonlijk iets zijn. Geloof heeft ook mooie dingen, zoals goede normen en waarden. Echt, veel bijbelse verhalen bevatten zoveel mooie waarheden over vriendschap, beslissingen en levens dilemma's. Het probleem is alleen dat veel mensen de verhalen totaal verkeerd opvatten. Heeel erg veel verhalen zijn vooral figuurlijk bedoeld. Bekend is misschien wel het verhaal van Jezus die over water kon lopen. Dit betekend niet dat Jezus zich even uit wilde sloven voor z'n 12 maatjes met z'n Godly powers, maar om te laten zien dat je vertrouwen moet hebben in God. Zo zijn er nog vele (onbekenden) verhalen, zoals de graanzaadjes, maar ook het Salamon's oordeel.

18. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Geloof brengt ook mooie dingen?
    Ja sorry hoor maar hier twijfel ik zeer sterk aan,ja het brengt mensen samen maar op een soort van valse manier.
    Je word toegelaten bij hen als je gelooft in diezelfde,maar als je zelf niet gelooft en je komt ertussen zullen ze er alles aan doen je te proberen bekeren.

Er zijn slechts een aantal tot klein gelovig publiek die acsepteren kunnen dat je anders gelooft of totaal niet,maar op een gegeven moment klapt toch die bom uitelkaar.
    Misschien een raar voorbeeld maar zet 2 coureurs bijelkaar vanuit de Nascar en Formule 1,de Nascar coureur vind de F1 misschien leuk maar zal zijn eigen sport altijd beter vinden en stiekem de F1 jonges voor mietjes zien.
    Terwijl een F1 coureur zijn sport extremer vind omdat je open racet zonder dak,en de parcouren ook nog echt bochtenwerk bevatten waarbij skills echt nodig zijn dan stom rondjes draaien op een Daytona oval.

Kortom gelovigen kunnen zeker overweg met niet of anders gelovigen,maar ergens zal er toch in een bepaald moment of gebeurtenis een tegenstrijd komen waarin beiden natuurlijk hun argumenten verdedigen.

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Ik heb geeeeen idee waarover je het hebt. Geloof is altijd een vrije keuze geweest, voor iedereen. Hoogstens komt er misschien soms een jehova aan je deur, maar je bent altijd vrij om de deur in z'n gezicht dicht te gooien. Kijk, in de 17e eeuw was dit allemaal anders, en dat vind ik echt verschrikkelijk, maar toen waren echt alle gelovigen compleet van zichzelf overtuigd.
    En dat voorbeeld dat je noemt is raar. Als dit bij het geloof gebeurd, dan is voetbal en autoracen dus allemaal alleen maar slecht? En die laatste zin, ik zie daar het probleem niet van in?

Ook altijd zo kortzichtig als men oorlogen dat aan het geloof wijden. Islam heeft zich niet voor niets gedistantieerd van de aanslagen in Mumbai. Dat waren mensen die beweerden dat ze uit geloof handelden, maar het geloof zelf had er niets mee te maken.
    Als je zo gaat redeneren kun je ook zeggen dat Kerst slecht is, omdat daar ook mensen aan sterven. Dan is de hele wereld evil.

20. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Polarisatie
    In zekere zin heeft Roerbakmie gelijk… Je kunt blijven proberen een ongelovige te overtuigen dat een geloof noodzakelijk is… Andersom kun je als gelovige proberen te overtuigen dat zijn of haar geloof onzin is… Maar het is precies dezelfde neiging: wie heeft er gelijk? Ik ben zelf ongelovig (maar geen atheïst), terwijl ik ooit gelovig was… Ik ken de bijbel goed, alsmede andere heilige geschriften… Waarom, zou je je kunnen afvragen… Omdat ik geïnteresseerd ben in filosofie, en aangezien er veel raakvlakken zijn tussen religie en filosofie…

Sprookjes?
    Ik zie dat veel ongelovigen de bijbel afdoen als een sprookjesboek… Dat heeft die bijbel en de kerk voor een groot deel aan zichzelf te danken, met alle respect… Na 2000 jaar (of langer) geloven mensen niet meer in de letterlijke teksten die toen geschreven zijn… Dat zijn visioenen van profeten en dergelijke, allen in het kader van de eschatologie van het christendom… Het christendom gelooft in het einde der tijden, er worden voorspellende capaciteiten ontleend aan de bijbel… Zoals de Openbaring van Johannes… Apocalyps… Ik geloof echter niet in die apocalyptische opbouw, met aan het einde de komst van een messias… De Openbaring van Johannes spreekt over het opengaan van zegels, als ik het probeer te begrijpen, lees ik een psychologie die de gesteldheden beschrijft die overeen zouden kunnen komen met de ontsluiting van de zeven chakra’s (zenuwcentra) die in de Oosterse religies beschreven worden… De visioenen die er bij horen, de hele rataplan… Ik zeg niet dat het christendom over chakra’s schrijft, maar het lijkt er soms wel erg op… Het hele geloof, alle bidden en alles wat Jezus te vertellen had is gebaseerd op het hartchakra, op de cultivering van de liefde… Op zichzelf is daar niks mis mee, alleen hebben hele naties in naam der liefde de halve wereld afgeslacht… Zo moet het dus niet…

Respect is niet af te dwingen
    Als iemand wil geloven, prima… Ik heb er niets mee te maken… Ik ga echter wel mijn eigen weg, zonder christendom, zonder islam, zonder welke religie dan ook… Ik sta rechtop in de wind van het leven… Dat is mijn keuze, ik heb daar alle recht toe… Of iemand dat respecteert, dat laat me volkomen koud… Ik verbaas me er dan ook een beetje over dat Roerbakmie vind dat het geloof “gerespecteerd” zou moeten worden… Ik snap dat hij graag zou zien dat er respect is, zodat er een open discussie plaats zou kunnen vinden… Door te polariseren, zullen gelovigen en ongelovigen elkaar nooit vinden… Althans, ik denk dat hij dat ongeveer bedoelt… Maar respect kun je niet afdwingen, respect moet vanzelf komen als mensen inzien dat ergens waarde in zit… Het christendom en veel andere godsdiensten hebben er in al die duizenden jaren voor gezorgd dat het respect voor het geloof nu tanende is… Het is niet voor niets dat ongelovigen zeggen dat de bijbel een sprookjesboek is, omdat het een vertaling is van oude verhalen… Hier wordt dan ook nog van gezegd door gelovigen dat het de waarheid is, en in het ernstigste geval dat je het letterlijk moet nemen (sommige sekten beweren dat)… In deze tijd van individualisme past het niet meer dat een geloof met verhalen komt die in de ogen van veel mensen kant noch wal raken… En helemaal niet dat Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruis… Dat is voor velen een onbegrijpelijke daad… Het is mijns inziens ook verkeerd uitgelegd, want die Jezus kan dan wel een voorbeeld zijn geweest in zijn tijd, maar iedereen moet zijn eigen lijden dragen en in het reine komen met zijn of haar eigen bestaan, beperkingen en fouten… Dat kan geen enkele heilige als het ware overnemen, dus ook Jezus niet…

De mens zoekt religie, niet de godsdienst zoekt de mens
    Ik ben iemand die persoonlijke vrijheid hoog in het vaandel heeft, ik laat me niet ringeloren door welk geloof dan ook… Of ik het respecteer? In zekere zin… Als een geloof mij in de weg staat, vertrap ik het net zo makkelijk… Dat betekent niet dat ik alles onder de voet loop, nee, slechts dat wat de persoonlijke vrijheid aantast… Want de persoonlijke vrijheid aantasten hebben alle gevestigde godsdiensten op hun geweten… Uiteraard zijn er ook genoeg goede dingen geschiedt uit naam van het geloof, het is niet alleen rampspoed en ellende… Maar ik bestrijd alles wat mensen in een wurggreep probeert te houden, en het geloof is daar een meester in geweest, helaas… Het belangrijkste is volgens mij, dat mensen iets zouden kunnen geloven met inzicht… Door inzicht worden keuzen mogelijk… En als je met inzicht het christendom kiest als persoonlijke religie, prima! Maar probeer het mij niet aan te smeren… Iemand moet mijns inziens zelf voor iets kiezen, uit een persoonlijke drang… En het systeem kiezen wat hij of zij wil… Voor hetzelfde geld past de Islam veel beter bij iemand dan het christendom… Wat doe je als je probeert om je christelijke geloof te slijten bij zo iemand, omdat jij vindt dat daar de waarheid in schuilt? In het ernstigste geval breng je iemand die beter de islamitische weg zou moeten volgen op een dwaalspoor…

Help eerst jezelf
    Vandaar dat ik altijd aangeef dat je een geloof voor jezelf moet uitleven en doorleven en je totaal afzijdig zou moeten houden van het zogenaamd “helpen” van anderen… Zorg er eerst voor dat er helderheid en orde komt in je eigen leven, help eerst jezelf… Wees totaal op jezelf gericht, zo egoïstisch als het maar zijn kan… Een ander helpen ligt mijlenver van je weg verwijderd… Eerst de persoonlijke weg volgen, het helpen van anderen moet je aan mensen overlaten die voldoende inzicht hebben in hun eigen falen, fouten en menselijkheid… Die niet arrogant zijn, die niet maar al te graag vertellen hoe de vork in de steel zit… Die niet automatisch denken dat ze op de goede weg zijn, door met de mond te belijden wat ze eigenlijk met hun gedrag zouden moeten kunnen bewijzen… Neem maar van mij aan dat waarachtige religie uitsluitend over gedrag gaat… Met de mond praten is zo gemakkelijk… Hemel, hel, goden en engelen… Prachtige visioenen, maar in mijn ogen zijn het luchtbellen… Bewijs eerst maar eens in de praktijk dat je rechtschapen bent, maar pas dan als je voldoende zelfinzicht hebt…

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina