Goede vraag. Waar ik nog aan wil toevoegen: ten op zichte van welke anderstalige literatuur stelt de Nederlande literatuur geen fuck voor of bedoel je dat literatuur op zichzelf niets voorstelt.
On topic:
Sowieso zou ik een gedichtenbundel op je leeslijst zetten (mits toegestaan) weinig leeswerk en met een beetje logica en onderbouwing kun je met zowat elke intrepretatie wegkomen. Aan te raden dichters:
Ingmar Heytze (voor een boekverslag zeer toegankelijk)
Hugo Claus (Beste nederlandstalige dichter, naar mijn mening)
Lucebert (als je echt alles uit de kast wilt halen. Kun je de gekste interpretaties op loslaten)
Verder zou ik Schaduwkind van P.F thomese lezen. Niet te dik. (pagina of 80 denk ik, met veel witte ruimtes) zeer indrukwekkend relaas over het verlies van een kind.
Iets van Remco Campert. (schrijft nooit hele dikke boeken en leest makkelijk weg)
De lof der zotheid van Erasmus. Niet dik en behoorlijk leesbaar, (ondanks de ouderdom) maar meer een traktaat dan een roman, natuurlijk. Als dat geen probleem is, dan kun je ook nog de lof der zotheid van Arnon Grunberg lezen. Dat is een paradie op die van erasmus. (vrij hilarisch, vond ik zelf) En over een parodie kun je heel makkelijk over praten in je bespreking, vergelijkigen en verschillen aanwijzen, etc.
Laatst bewerkt: 28 feb 2009