1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Boek voor nederlands literatuurlijst

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 26 feb 2009.

1. Viktortje

Viktortje Rest in pieces!

Leuk Bevonden:
    11
    Mijn examenlijst havo:

Joe Speedboot
    Het gouden ei
    Turks fruit
    De aanslag
    *gedichtenbundel*
    *boek uit de middeleeuwen (Elcerlyc)
    Ik ook van Jou

En de andere ben ik vergeten;)

2. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    Sowieso de boeken uit de middeleeuwen. De klucht van de molenaer of iets dergelijks. Die heb je binnen een midagje uit.

3. Ruben III

Ruben III Rando

Leuk Bevonden:
    23
    Oh wow, dat dat soort mensen nog bestaan.

Wat heb je allemaal gelezen?

4. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    @ OP

Je snapt toch wel dat je bij het kiezen van een dun boek jezelf in de vingers snijdt? De docent zal heus wel doorhebben dat jij het type bent dat er helemaal geen aandacht aan wil besteden en daarom zal je erg moeilijke vragen krijgen.... Of de docent die keurt het af. Bij ons kwam je er niet mee weg als al je boeken erg kort waren en zonder inhoud.. Ik zou iets kiezen als De geschiedenis van mijn kaalheid van Marek van der Jagt (Arnon Grunberg), het is grappig en ik vind persoonlijk Grunberg erg goed schrijven! Anyway gl ;)

5. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    ik heb het boek vertraging van tim krabe gebruikt.
    behoorlijk dun maar ook een leuk en spannend boek.

6. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Sowieso valt er bij je mondeling ook zo ontzettend weinig te vertellen over kinderjaren bijvoorbeeld. Ik had dat boek ook gelezen en mijn lerares had ook nog eens een ontzettende hekel aan dat boek en dat hielp ook niet. De donkere kamer van Damokles (ja, alweer :D) is echt fantastisch om vragen over te krijgen omdat er echt heel veel over te vertellen is (en er is ook veel over te vinden op Literom e.d.).

7. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Goede vraag. Waar ik nog aan wil toevoegen: ten op zichte van welke anderstalige literatuur stelt de Nederlande literatuur geen fuck voor of bedoel je dat literatuur op zichzelf niets voorstelt.

On topic:

Sowieso zou ik een gedichtenbundel op je leeslijst zetten (mits toegestaan) weinig leeswerk en met een beetje logica en onderbouwing kun je met zowat elke intrepretatie wegkomen. Aan te raden dichters:

Ingmar Heytze (voor een boekverslag zeer toegankelijk)
    Hugo Claus (Beste nederlandstalige dichter, naar mijn mening)
    Lucebert (als je echt alles uit de kast wilt halen. Kun je de gekste interpretaties op loslaten)

Verder zou ik Schaduwkind van P.F thomese lezen. Niet te dik. (pagina of 80 denk ik, met veel witte ruimtes) zeer indrukwekkend relaas over het verlies van een kind.

Iets van Remco Campert. (schrijft nooit hele dikke boeken en leest makkelijk weg)

De lof der zotheid van Erasmus. Niet dik en behoorlijk leesbaar, (ondanks de ouderdom) maar meer een traktaat dan een roman, natuurlijk. Als dat geen probleem is, dan kun je ook nog de lof der zotheid van Arnon Grunberg lezen. Dat is een paradie op die van erasmus. (vrij hilarisch, vond ik zelf) En over een parodie kun je heel makkelijk over praten in je bespreking, vergelijkigen en verschillen aanwijzen, etc.

Laatst bewerkt: 28 feb 2009
  8. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    oeps, dubbel post. Computer bleef hangen, sorry.

9. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    De geschiedenis van mijn kaalheid heb ik ook geprobeerd te lezen, maar ben er toen niet helemaal doorheen gekomen. Verder stelt de mondeling imo weinig voor. Je moet jezelf er gewoon uit zien te lullen. Mijn docente zei na afloop van de mondeling van dat ik niet veel van de boeken wist maar ze wel het idee had dat ik ze allemaal gelezen had. Ze gaf me daarom toen maar een voldoende.

Ik had overigens op de middeleeuwen boeken na, één van Krabbe en een dik boek waar ik in de les achter kwam dat dat een van de lievelingsboeken was van mijn docente na alle boeken voor maximaal de helft gelezen.. De rest haalde ik altijd van internet. Dat met dat lievelingsboek van haar was kut. Ik kwam ongeveer anderhalve week voor de mondeling erachter dat ik een lievelingsboek van haar op mijn lijst had staan. Toen maar een week lang dat boek uit proberen te krijgen en dan stelt ze er op de mondeling geen vragen over hoor :+

10. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Het hangt denk ik ook van het niveau van je opleiding af hoe moeilijk het is.. Of hebben ze geen mondeling op de HAVO? Bovendien snap ik niet waarom men helemaal geen tijd neemt om in totaal 4 boeken te lezen, dat is toch een peulenschil...?

11. Remco

Remco Guest

De klucht van de koe_O_

12. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Titaantjes, Dichtertje en De Uitvreter van Nescio. Een bundel van 3 verhalen die samen zo'n 100 pagina's zijn als ik me niet vergis. Daarnaast zijn het nog zeer interessante verhalen en bovendien literair verantwoord.

13. BlackTerror

BlackTerror Delicious

Leuk Bevonden:
    4
    Hmm, best handig topic dit:D

Ik moet 8 boeken lezen in totaal en heb nu gelezen:
    Harry Mulisch – De aanslag
    Tim Krabbé - Het gouden ei
    Leon de Winter - De ruimte van Sokolov
    Willem Frederik Hermans - Nooit meer slapen
    Cees Nooteboom - De wereld een reiziger:x
    Karel ende Elegast (deze was verplicht, wel lekker dun8))

Ik moet dus nog twee boeken lezen, zijn er nog aanraders?
    Liefst niet te dik maar wel een beetje spannend.
    Ze beginnen namelijk over 3 weken al met die mondelingen, geen idee wat je daar te wachten staat eigenlijk maargoed.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  14. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    De Grot van Krabbé en verder Montyn alleen die is best moeilijk en dik. Ik heb over drie weken ook mondeling, kijk er wel tegen op.

15. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.026
    Gister begonnen aan het Noodlot, en nu na 30 blz gelezen te hebben, kap ik ermee.
    Wat een ontiegelijk *^#&#^&*#^*&#^#boek zeg.
    Ik begin er gewoon niet meer aan. Ongelovelijk dat je zulke crap moet lezen. Je-zus, dit is echt NIET normaal. Sorry maar ik vind het gewoon onleesbaar.

Mijn vraag is dus..is t noodlot gewoon easy te begrijpen en uit te leggen als je alleen de samenvatting en de secundaire literatuur leert?

16. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Inderdaad, van alle boeken die ik heb gelezen in mijn tijd op de Havo was er werkelijk niet 1 boek dat er echt uitsprong. De verhalen zijn typisch Nederlands, en net als vele Nederlandse films gewoon saai. Ik ben zelfs in discussie gegaan met mijn leraar of ik niet een naar Nederlands vertaald boek mocht lezen, nee het moest persé een auteur uit eigen land zijn. Ik heb het helemaal gehad met die boeken.

17. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Donkere kamer van damokles is geweldig en persoonlijk vond ik hersenschimmen van J Bernlef ook goed. Die laatste is ook niet zo dik.

18. dirkjang

dirkjang Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat klopt helemaal. Heb daarmee mijn hele mondeling omhoog getrokken, omdat ik dit een boeiend boek vond en wel gelezen had enz. Had uiteindelijk een 6,9:+

19. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk moest het een auteur uit eigen land zijn. Het vak is nu eenmaal Nederlands en dus moeten de boeken ook origineel in het Nederlands geschreven zijn. Welk boek wou je trouwens in vertaling lezen?

20. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Ik was er heel goed van bewust dat het een boek moest zijn dat geschreven was door een Nederlandse auteur. Het ging dus meer om het punt dat de boeken waar wij als leerlingen keuze uit hadden(een lijst met boeken die al was vastgesteld) totaal niet mijn interesse hadden. Goede literatuur word algemeen erkend, ongeacht het land waar het is geschreven.

Een oorspronkelijk Engels boek dat is vertaald in het Nederlands zou geen verschil moeten maken met een gewoon Nederlands geschreven boek.

Het doel van het vak Nederlands, althans zo heb ik het begrepen, is spreken, luisteren en schrijven en meer niet. Daarvoor hebben wij vakken zoals maatschappijleer en dergelijke. Veel van de huidige Nederlandse literatuur bestaat voornamelijk uit romans, geef mij maar iets meer avontuurlijk.

Kom maar op met commentaar zoals: Nou, dan heb jij niet veel boeken gelezen _0/

Deel Deze Pagina