Schutter Duitsland speelde games (Halo 3 in flits op TV).

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Yellow 13, 12 mrt 2009.

1. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Sufheid, die gasten weten waarschijnlijk alleen hoe Word werkt op hun computer, en Outlook. Met wow kan je niet eens vliegen (lijkt me niet dat hij op zijn parkiet van het dak afsprong?).

Wel elke keer een slechte poging om games een zwart schaap te maken zeg, bij elke moordpartij etc. die eraan gelinkt word zijn er 20 omstandigheden eromheen (depressie, keukentafel vol pistolen, en dan niet die van plastic).

Dit nieuwsbericht krijgt mijn officiële stempel van Sufheid.

2. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    hier heb ik zeker wel 3 minuten om in een deuk gelegen _O_

ff on topic: games kunnen nooit de oorzaak van iets zijn. ik reageer me juist altijd af in games als ik ergens boos om ben (in mijn "rep" op xbox live is het grootste deel van de "avoided reviews" voor "aggresive"). als ik dan ff met Halo 3 wat headshots en splatters heb gemaakt en flink wat scheldwoorden door mijn headset heb gegooid voel ik me juist altijd weer wat beter en ben ik weer mijn vrolijke zelf. (dit zal natuurlijk weer niet voor iedereen gelden)

3. Thunderscream

Thunderscream Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ik kan me nog goed herinneren dat Michael Moore in zijn documentaire 'Bowling for Columbine' vertelde dat er nergens zoveel moorden werden gepleegd als in Amerika. Daar mag iedereen vrij kan beschikken over een vuurwapen, omdat dat ooit eens in de grondwet is vastgelegd. 'Toevallig' kon die Duitse mafkees ook vrij beschikken over een vuurwapen, omdat papa dat thuis liet rondslingeren.

Ik vind het dan ook aannemelijker, als het niet inmiddels al wetenschappelijk is aangetoond, dat er een verband bestaat tussen het vrij kunnen beschikken over een vuurwapen en het plegen van (zinloze) moorden. De relatie tussen het spelen van gewelddadige games en het plegen van moorden/geweldsdelicten is volgens mij nog nooit hard aangetoond. Games worden in zulke gevallen wel altijd gemakkelijk als zondebok bestempeld.

De media (o.a. het RTL journaal) moet maar eens goed nadenken over 'oorzaak-gevolg' relaties. Ik denk niet dat het spelen van CS de oorzaak is van het plegen van die moorden (gevolg), maar de psychische toestand (oorzaak) waarin die knaap verkeerde. Misschien dat het spelen van CS ook wel een gevolg was van zijn psychische toestand i.p.v. de oorzaak. Hij had immers weinig vrienden en dus kon hij zich volledig storten op het spelen van games. Voor hetzelfde geld had hij zich volledig gestort op het aanleggen van een postzegelverzameling.

Laatst bewerkt: 13 mrt 2009
  4. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Vind deze ook altijd wel goed.

5. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Maar dat is dan ook geen feit. Het wordt nog onderzocht, maar het is op het moment van schrijven nog niet bekend. Dat hij games speelde (Counterstrike om precies te zijn) is natuurlijk wel een feit. En 1 + 1 is nog altijd 4,5, dus de link naar geweldadig gedrag door het spelen van games is snel gelegd.

Een vrij logische link eigenlijk. Ik smijt ook met mijn controllers als ik net teveel verlies in SFIV. Dat is ook niet normaal eigenlijk. Gelukkig is de hobby van mijn vader vissen, met een dobber kun je niet zoveel schade aanrichten op een school.

Daarbij ben ik niet eenzaam, heb ik tot op heden geen psychische klachten, haat ik geen vrouwen en ben ik niet totaal verknipt. Dat scheelt dan wel weer. Anders was ik geheid met mijn dobber en doosje maaien naar mijn oude schoolplein gegaan om die maaien naar studentes te gooien. Dat zou pas chaos zijn. Misschien laat ik mijn oude lerares wel dat hele doosje maaien opeten.

6. Ramon NL

Ramon NL Damn I'm Fast!

Leuk Bevonden:
    0
    Beetje sneu die opmerkingen altijd op een games forum. Ineens kan niemand meer objectief kijken wanneer je spelletjes in een kwaad daglicht wordt gesteld.

Games zijn in mijn ogen niet de oorzaak van dit soort geweld. Die jongen werd gepest en een einzelgangertype (meestal duidt dat op een vorm van autisme (even voor de duidelijkheid, niet dat iedereen die autistisch is tot dit soort daden in staat is)). Maar dat wil niet zeggen dat games geen invloed hebben gehad. Ik denk juist dat het zeer plausibel is dat hij tot deze daad is gekomen, doordat hij ook games heeft gespeeld. Het is natuurlijk wel de vraag of hij Counterstrike veel heeft gespeeld.

In die games draait het om afmaken van anderen. Wanneer je een psychologisch onstabiel iemand continu bloodstelt aan geweld, dan lijkt het 1+1=2. Invloed lijkt mij dan niet zozeer van een game of film, maar juist het geweld.

Edit, aah, meer mensen zijn het met mij eens

Edit 2: Onee, toch niet :mad:

7. Ryu Suyanto

Ryu Suyanto Ryu Suyanto

Leuk Bevonden:
    0
    Erg jammer van de media, politici etc, zoveel andere feiten die aantonen wat er allemaal niet goed ging of was met deze gast en natuurlijk gaat zoveel aandacht weer naar het feit dat hij een gamer is. In dit geval counterstrike, die toevallig door miljoenen mensen is gespeeld.

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Hm, dat is natuurlijk een beetje vergezocht. Het gaat erom dat de games van tegenwoordig zo realistisch zijn, dat je de scheidig tussen de virtuele wereld en de werkelijke wereld verliest. Dat gaat bij de allernieuwste game wat makkelijker dan bij Pacman, kan me niet voorstellen dat iemand situaties herkent uit Pacman :p.

9. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Tja, er moet een stok zijn om mee te slaan. Het is gewoon een samenloop van omstandigheden geweest. De knaap was al geschift, werd gepest, gedumd en had een zware depressie.

Ik geloof wel dat een geweldadige game iemand kan opfokken die al niet helemaal goed is daar in die bovenkamer, maar games zullen nooit of te nimmer als oorzaak kunnen worden aangewezen. Of geweldadige games iemand kunnen triggeren is weer een ander verhaal, dat is natuurlijk wel mogelijk. Maar dat kunnen films, boeken, de media en iemands leefomgeving natuurlijk ook.

Daarom is dit gewoon een beetje larie, er zit een wezenlijk verschil tussen oorzaak zijn van en invloed hebben gehad op. Onze duitse scherpschutter had een hoop geestelijke problemen, en of er nou Counterstrike gespeeld werd of niet, die opgekropte woede zou er toch wel uitkomen. In dit geval zou ik de link tussen een pappa die op de schietvereniging zit en zoonlief meeneemt en deze moordpartij eerder als trigger willen noemen. Hij had ervaring met wapens en had toegang tot wapens. Dat gamen als een van de oorzaken wordt gezien is dan wel jammer maar best voorspelbaar. De media roept alles wat ze horen in de wandelgangen en verkondigen dit als waarheid in de krant. De enige die kan vertellen waarom hij tot deze daad is gekomen is dood.

Ik ben goed in Gears of War, ik kan alles met een shotgun, maar geef mij een echte en ik zal waarschijnlijk de Titanic missen als ik er 1,5 meter vanaf sta bij wijze van spreken. Dit gewoon een samenloop van omstandigheden die erg ongelukkig uitkomt.

@Tyrant;

Het gaat niet om hoe realistisch een game is, iemand die in het echt wil doen wat hij in een geweldadige game heeft gedaan is psychisch ziek. Als je echt van fictief niet kan onderscheiden in een game, dan kan je dat ook niet bij een film.

10. VooDoo300

VooDoo300 010

Leuk Bevonden:
    6
    ik vind het ook allemaal onzin, wie speelt er tegenwoordig geen games? bijna elke puber wel. Dus ook degene die gestoord zijn. Denk eerder dat de oorzaak bij de vader ligt die meer dan 17 echte wapens thuis had.

11. MIWB

MIWB Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat was inderdaad geen halo 3 maar Counterstrike Source. Ik had de game zelf ook en was er ook gek op maar niet zo gek dat ik het zelf ook zou uitproberen als ik de kans had...

Waarschijnelijk wordt het gamen na 10 miljoen (ofzoo) domme mensen die mensen vanwege games doodschieten wel verboden.. En dan hebben we dat te danken aan "games" terwijl die mensen gewoon ongelovelijk idioot,stom,gek en dan bedoel ik ook echt erg erg gek in hun hoofd zijn, dit veroorzaken.

12. Obscure Thing

Obscure Thing Active Member

Leuk Bevonden:
    142
    Mensen die dit doen zijn sowieso al gek in hun hoofd. Daar heb je echt geen games voor nodig. Altijd maar de schuld aan games geven, lekker makkelijk. Je kan overal je inspiratie wel vandaan halen.

13. MIWB

MIWB Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Obcscure Thing, je hebt helemaal gelijk ;)

Gaat natuurlijk nergens over dat deze sukkel ditt heeft gedaan:p

14. Ramon NL

Ramon NL Damn I'm Fast!

Leuk Bevonden:
    0
    Als je Columbine als leidraad pakt, dan zie je de volgende overeenkomsten:

-Kopieergedrag (gefacineerd door anderen)
    -Einzelgängers (niet allen, Matti Saari was sociaal voor de buitenwereld), depressief
    -Mensenhaters, ze voelen zich vaak übermensch, Natuurlijke selectie
    -Vaak een facinatie voor Hitler
    -Soepele wapenwetten in het land (Finland, US, Canada, Duitsland). Vrijwel allemaal hebben ze hun wapens legaal aangeschaft, op de jongens van Columbine na.
    -Gefacineerd op geweld (een belangrijke, vaak dmv gaming, maar ook films. Ook zijn ze nogal eens lid van een schietvereniging)
    -Het zijn jonge jongens, varierend van 17 tot c.a. 23 jaar)

Gaming is dus niet de oorzaak, absoluut niet, MAAR!, wanneer je psychologisch onstabiele personen (Steinhauser, Harris, Klebold, Cho, Auvinen etc) bloot worden gesteld aan killen, killen, killen, dan kan dat zeker een factor zijn.

Als ze geen games hadden gespeeld, was dit dan niet gebeurd? Of valt gaming gewoon in het patroon van een autistische Einzelgänger? Een virtuele wereld waar je geen echte contacten hoeft te leggen.

Ik ben het er mee eens dat er in de media dar er teveel over 1 kam wordt gescheerd. Maar dat is misschien ook wel de rol van de media. Let op je kind, niet iedereen is hetzelfde. Jij hebt misschien nergens last van, en de invloed van games doet niets bij jou, maar er is altijd een beinvloedbare groep. Wanneer je als ouder je psychologisch onstabiele kind van gewelddadige games kan houden, dan lijkt me dat absoluut een positieve impact hebben op het kind.

Mensen worden gevormd, de daders komen niet van de één op de andere dag op dit idee.

15. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Ik word hier zo fakking chagerijnig van!!!!!!

Hij was dus depressief, werd vroeger gepest op die school en z'n pa had 18 wapens.
    Hmm, zal er wel niks mee te maken hebben.:{

Hij kijkt vast wel geweldadige films.
    Hmm zal er zeker niks mee te maken hebben.:{

Hij speeld Halo 3.
    PING PING PING! BINGO!! Dat is de reden!!|:-

En voor de rest:
    Ik denk dat het erg zeldzaam is dat je nu nog een moordenaar tegenkomt die GÉÉN games speelt....
    Wat een stelletje mongolen zijn de mensen die games de schuld geven...

16. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Misschien dronk hij wel superveel melk, en heeft ie al die mensen vermoord doordat hij melk dronk!!!!11!!!!11!!1!!!!

wtf

17. Fingon NL

Fingon NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het probleem is dat het met vuurwapens veel makkelijker is om in een impuls iemand te doden, hoe wil je op zo'n rampage gaan als je bijvoorbeeld alleen toegang hebt tot je huis- tuin- en keukenmessen.

18. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik zeg een random gabberfeest. Kale mannetjes die pillen vreten op monotone muziek dus, zoals in dat voorbeeld.

19. Obscure Thing

Obscure Thing Active Member

Leuk Bevonden:
    142
    als het Aldi melk is, dan kan ik er in komen ja

20. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Games verbieden? Iets waar zoveel geld mee verdiend wordt gaan ze niet verbieden, maak je vooral niet druk.

Ik vind inderdaad het gegeven dat ie depressief was (geweest) en toegang had tot wapens veel schrikbarender...

Deel Deze Pagina