Tja, er moet een stok zijn om mee te slaan. Het is gewoon een samenloop van omstandigheden geweest. De knaap was al geschift, werd gepest, gedumd en had een zware depressie.
Ik geloof wel dat een geweldadige game iemand kan opfokken die al niet helemaal goed is daar in die bovenkamer, maar games zullen nooit of te nimmer als oorzaak kunnen worden aangewezen. Of geweldadige games iemand kunnen triggeren is weer een ander verhaal, dat is natuurlijk wel mogelijk. Maar dat kunnen films, boeken, de media en iemands leefomgeving natuurlijk ook.
Daarom is dit gewoon een beetje larie, er zit een wezenlijk verschil tussen oorzaak zijn van en invloed hebben gehad op. Onze duitse scherpschutter had een hoop geestelijke problemen, en of er nou Counterstrike gespeeld werd of niet, die opgekropte woede zou er toch wel uitkomen. In dit geval zou ik de link tussen een pappa die op de schietvereniging zit en zoonlief meeneemt en deze moordpartij eerder als trigger willen noemen. Hij had ervaring met wapens en had toegang tot wapens. Dat gamen als een van de oorzaken wordt gezien is dan wel jammer maar best voorspelbaar. De media roept alles wat ze horen in de wandelgangen en verkondigen dit als waarheid in de krant. De enige die kan vertellen waarom hij tot deze daad is gekomen is dood.
Ik ben goed in Gears of War, ik kan alles met een shotgun, maar geef mij een echte en ik zal waarschijnlijk de Titanic missen als ik er 1,5 meter vanaf sta bij wijze van spreken. Dit gewoon een samenloop van omstandigheden die erg ongelukkig uitkomt.
@Tyrant;
Het gaat niet om hoe realistisch een game is, iemand die in het echt wil doen wat hij in een geweldadige game heeft gedaan is psychisch ziek. Als je echt van fictief niet kan onderscheiden in een game, dan kan je dat ook niet bij een film.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2009