Als je Columbine als leidraad pakt, dan zie je de volgende overeenkomsten:
-Kopieergedrag (gefacineerd door anderen)
-Einzelgängers (niet allen, Matti Saari was sociaal voor de buitenwereld), depressief
-Mensenhaters, ze voelen zich vaak übermensch, Natuurlijke selectie
-Vaak een facinatie voor Hitler
-Soepele wapenwetten in het land (Finland, US, Canada, Duitsland). Vrijwel allemaal hebben ze hun wapens legaal aangeschaft, op de jongens van Columbine na.
-Gefacineerd op geweld (een belangrijke, vaak dmv gaming, maar ook films. Ook zijn ze nogal eens lid van een schietvereniging)
-Het zijn jonge jongens, varierend van 17 tot c.a. 23 jaar)
Gaming is dus niet de oorzaak, absoluut niet, MAAR!, wanneer je psychologisch onstabiele personen (Steinhauser, Harris, Klebold, Cho, Auvinen etc) bloot worden gesteld aan killen, killen, killen, dan kan dat zeker een factor zijn.
Als ze geen games hadden gespeeld, was dit dan niet gebeurd? Of valt gaming gewoon in het patroon van een autistische Einzelgänger? Een virtuele wereld waar je geen echte contacten hoeft te leggen.
Ik ben het er mee eens dat er in de media dar er teveel over 1 kam wordt gescheerd. Maar dat is misschien ook wel de rol van de media. Let op je kind, niet iedereen is hetzelfde. Jij hebt misschien nergens last van, en de invloed van games doet niets bij jou, maar er is altijd een beinvloedbare groep. Wanneer je als ouder je psychologisch onstabiele kind van gewelddadige games kan houden, dan lijkt me dat absoluut een positieve impact hebben op het kind.
Mensen worden gevormd, de daders komen niet van de één op de andere dag op dit idee.
Klik om te vergroten...