Successupporter in de breedste zin van het woord misschien. Maar er zijn genoeg redenen om supporter van de club te worden. Je ben vaak al vanaf jongs af aan fan van een club, en dan heeft succes weinig met je keuze te maken. Maar komt het vooral door invloed van je omgeving, je vader, vriendjes, familie. Ook de sfeer kan je fan maken voor een club. Ik weet nog dat ik als klein jongetje in de Kuip kwam, geweldig gewoon.
Wat is er mis mee? Je moet je keuze ergens op baseren, en dat is vaak niet alleen het succes, maar ook de ligging, en je omgeving. Succes supporters zijn mensen die puur op het succes voor een club zijn, zoals ineens al die "fans" van AZ de laatste jaren die overal en nergens vandaan komen, dat zijn succes supporters. En dat is niet altijd iets fouts, natuurlijk hebben succesen invloed op hoeveel supporters een club krijgt. Maar waar het om gaat is dat er mensen opduiken die voor AZ zijn sinds ze succes hebben(slechts een voorbeeld), en die waarschijnlijk weer verdwijnen zodra het weer slecht met AZ gaat. DAT zijn succes supporters, mensen die alleen in goede tijden supporter zijn en zodra het slecht zijn weer nergens te bekennen zijn, of weer ineens voor een andere club zijn.
Als je in tijden van succes fan van een club wordt, maar dat ook voor altijd blijft ook in mindere tijden, dan vind ik dat geen succes supporter. Hoe raar het ook klinkt.
Laatst bewerkt: 3 jul 2009