Het Werk, Inkomsten & Ervaringen topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 15 okt 2008.

1. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    08.30-21.00?

Teeeeeeeering :lol:

2. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
    Pffff...Ik zit helaas een beetje in een rare situatie. Ik zal proberen het niet idioot lang te maken.

De enige diploma die ik heb gehaald is IVBO (winkelwerk) , echt niet hoog dus.

Vorig jaar december was mijn laatste maand bij een klein Metaal bedrijf, mijn functie was Metaalbewerker/forceur. Negen jaar lang gewerkt,maar baas stopte er mee en heeft op een nogal onaardige manier ons eruit gewerkt...met zeer weinig tot geen alternatieven.

Dus toen vanaf 1 Januari 2009 werkloos....toen in Maart drie maanden werkzaam geweest bij Carglass als schoonmaker van autoramen, en stofzuigen van de interieurs. Blij dat ik er echter weg ben, gelukkig worden daar zou NO WAY gebeuren. Toen een hele tijd zitten nadenken in die maanden tot nu...en ik sta op het punt om aan een cursus/opleiding te beginnen genaamd Zorg en welzijn niveau 2.

Ben sinds 12 augustus , 27 geworden. Dus nog redelijk jong, en je bent nooit te oud om door te leren toch? :) ..met deze cursus zou ik dan ook gelijk hogerop komen. En des te meer kans op een baan nadat ik zo'n opleiding afrond, zeg maar.

Mijn moeder zit al jaren in de zorg en vond het geweldig,en ik heb dit altijd in het achterhoofd gehouden. Maar onbewust heb ik een soort van onrealistisch beeld geschetst. Met zorg dacht ik aan...voor oudere mensen zorgen qua hun huis opruimen, een praatje met hun maken. Eten maken voor ze, boodschappen, etc.

En twee weken geleden ben ik bij een voorlichtingsmiddag geweest bij het Centrum vakopleiding Groningen, en daar kreeg ik wat info over deze cursus.
    Maar niet heel erg veel, puur dat ik dan echt hard meost gaan leren in die 31 weken ,maar dat ik ook qua niveau hogerop kon komen en dat is goed. Dus toen zeg maar redelijk gauw (wellicht te snel) besloten voor deze cursus te gaan. Waarvan ik woensdag een intake gesprek heb.

Maar mijn moeder kwam vanavond langs en die vertelde even een wat realistischer beeld van Zorg en welzijn niveau 2. Het schoonmaken van oudere mensen, en dat is dan dus overal...wil niet zeikerig overkomen, maar toen moest ik toch wel even slikken en mij ook gelijk afvragen OF ik wel echt geschikt ervoor ben. Het gaat toch om mijn toekomst en blijf echt mijn twijfels hebben. uiteraard...je moet durven gokken in het leven en dit IS een kans om echt hogerop te komen.

Mijn moeder zei wel...in het bgin heb je zoiets van 'oh jee, dit is het niet...maar er is zoveel meer dan het douchen van oudere mensen '.

Morgen of overmorgen (hopelijk) spreek ik met een vriend van haar, en die ging van de metaal ook de zorg in. Ook exact dit, kan echt geen kwaad om hem eens het een en ander te vragen. Vooral omdat hij ook een man is, en dat is dan toch echt even anders dan wanneer je uitleg krijgt van een vrouw.

Dan hoor ik wat meer erover, VOORDAT ik dat gesprek kom , want wil ik echt voor de zorg gaan. Dan willen ze ook echt van mij weten tijdens die intake volgende week, waarom ik voor zorg kies en wat ik ervan verwacht. Die vriend van mijn moeder werkt er overigens met plezier. En ik zie mijzelf ook absoluut wel als iemand die mensen wil helpen als je zet moeilijk hebben, een hart onder de riem te steken zeg maar. Dat bleek ook uit de competentietest van het UWV. Maar ja...

Een ander alternatief is dit.

Orientatiecarrousel techniek:

Deelnemers praktisch kennis te laten maken met een aantal beroepen uit de techniek en begeleiden bij het onderzoeken van de kansen en mogelijkheden in de technische richtingen. Deelnemers worden aanvullend getest op een aantal basisvaardigheden (vaardigheden, rekenen, technisch inzicht, beroepshouding,etc)

Tja i guess...mijn vraag is , zijn er mensen met een soort gelijke situatie als mij (IVBO niveau..die hogerop willen, ) zo ja...wat heb je gekozen? En wat is er mogelijk voor mij? If you know anything...shoot..ik waardeer het .

Laatst bewerkt: 31 aug 2009
  3. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    lang, maar niet extreem ofzo. Heb ook vaak genoeg van 9:00 tot 21:00 moeten werken.

4. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    @ Bigkabuto, Ik denk dat je qua werkzekerheid een hele goede sector kiest. Als ze ergens een tekort hebben, welke zich opbouwt en waarvan we in de toekomst meer nodig hebben is het wel mensen die in de zorg werken. Mijn moeder werkt ook in de zorg en heeft lang bij de thuiszorg gewerkt. Ik denk dat het werk echt bij je moet passen, geduld, inlevingsvermogen en efficiëntie moeten wel echt in je zitten denk ik. Als je denkt dat de zorg en de werkzaamheden bij je passen dan denk ik dat je best een goede keuze maakt. Ik weet van mijn moeder dat het moeilijk werk is, je rare dingen tegekomt maar wel erg voldoenend en dankbaar werk kan zijn.

5. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Thanks man.

Ja precies, toen ik ook uitleg kreeg over deze cursus vertelde die vrouw mij dat mannen juist ERG gewild zijn in dit vak, omdat er teveel vrouwen inzitten zei ze. En feit blijft wel....in ieder vak is wel iets wat niet echt leuk is, je kunt nou eenmaal niet echt de perfecte baan hebben. Althans....misschien wel.

Mijn moeder zei ook dat je goed met tegenslagen moet kunnen omgaan, stel je hebt een persoon waar je voor zorgt, die je graag mag en ineens komt deze te overlijden, hoe ga je er dan mee om. Ik kan zelf goed met tegenslagen omgaan, dat is iets waar ik zeer zeker over ben. Maar ik blijf die twijfels houden.

het zou erg mooi zijn als ik die man nog te spreken krijg , voordat ik die intake krijg.

6. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Denk niet dat ik je erg kan helpen, maar zelf twijfel ik op dit moment ook erg over me toekomst.

Ga morgen beginnen aan het 2e jaar van de opleiding Informatica, maar ik begin steeds meer te twijfelen of dit wel iets voor mij is. Ik heb het altijd lastig gevonden een goede opleiding te vinden, heb hiervoor namelijk MBO gedaan en ook daar was ik niet blij met me opleiding, maar toen toch afgemaakt om maar naar het HBO te mogen. Maar ik wil niet weer 4 jaar lang een opleiding doen die ik eigenlijk niet leuk vind.

Ik zit te denken om dan ook over te stappen naar Bedrijfs Informatica, dat is toch een heel stuk anders, en ligt mij meer.

Over jou situatie, ik zou wel goed nadenken of je echt de zorg in wil. Je moet het echt willen. Want volgens mij is de zorg mentaal erg zwaar. En je moet goed met mensen om kunnen gaan.

Je moet gewoon heel eerlijk tegen jezelf zijn en bedenken wat je sterke kanten zijn, en vooral wat vind je leuk om te doen. Als je iets leuk vind zal het ook veel makkelijker voor je zijn om goede resultaten neer te zetten, en ook om later met plezier naar je werk te gaan.

Dus goed bedenken wat je leuk vind, met machines omgaan, met techniek, dingen maken, mensen helpen verzorgen/beter maken, mensen adviseren. Etc.

Plezier is iets belangrijks in je werk. Misschien kan je een dagje meelopen met iemand uit de zorg, kijken of het echt wel is wat je wil.
    EDIT: En zoals al is gezegd, de zorg en ook de transportsector zijn altijd erg op zoek naar nieuwe mensen.

Laatst bewerkt: 31 aug 2009
  7. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Met transport bedoel je dan dus ook functies als Koerier en dergelijken? Ik heb daar naar zitten kijken en het lijkt mij absoluut wel wat. Echter vragen ze in de vacatures vrijwel altijd naar MBO of hoger. En laat ik nou MBO niet hebben :mad:.

Ik heb dus zeg maar dat niveau qua leren niet,maar denken wel...vind ik athans zelf, en mijn vader heeft mij dat ook meerdere keren gezegd, maar ze hebben nou eenmaal zulke verreisten.

8. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Oh ik wist niet dat ze zulke diploma eisen stelde. Weet alleen wel dat er enorm veel vacatures voor vrachtwagen chaffeur en koeriers en dat soort banen zijn. Ging er vanuit dat ze niet zulke hoge eisen zouden stellen, aangezien je als bijbaantje ook gewoon pakketten kan bezorgen bij TNT post.

Maar als ik jou was zou ik sowieso een mbo diploma gaan halen, omdat het denk ik zoveel meer keuze gaat geven in het kiezen van een baan.

9. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Absoluut. Maar om aan zo'n diploma te komen moet ik iets volgen, een cursus. Want die word dan weer betaald door het UWV, en zo kan ik met behoud van ww of bijstand (waar ik dus zeer binnenkort in zal zitten)redden. Of dus teruggaan naar school....maar dan met mensen zitten die VEEL jonger dan mij zijn. Sorry..maar nee.

10. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    of ik aangenomen word bij de bieb hangt nu af van mijn schoolrooster. hopen dat die een beetje chill is.

11. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    @ Toekomstplannen: switchen kan altijd, mijn vader heeft onlangs ontslag genomen bij het ziekenhuis en is prof fotograaf geworden. Echter des te ouder je wordt des te meer zekerheden je doorgaans hebt opgebouwd (huis, auto, gezin etc) en dat gaat vaak lastig samen met de onzekerheid van een switch.

Zelf mbt tot salaris overigens erg tevreden, promotie + uitstekende beoordeling = dik maandsalaris!

12. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    @ Rydan
    Wat moet je voor werk doen daar dan? Boeken terug leggen enzo?

13. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Ach. daar ontkom je inderdaad nooit aan. Maar is er dan geen mogelijkheid dat je op andere dagen gaat werken daar bij de bibliotheek?

Ik ben zelf sinds een aantal weken gepromoveerd van kassa medewerker naar kassa manager/leidinggevende:)

Ik doe een stuk minder (wel meer verantwoordelijk) werk en ben een loonschaal gestegen. Daarbij komt ook nog dat ik morgen 18 word en dat daar dus ook weer een loonsverhoging aan vast zit.

Al met al verdien ik nu niet zo heel slecht meer met mijn supermarkt baantje:+

14. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    zo ongeveer ja. Ook even de boekenkasten controleren en mensen helpen e.d.

15. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556

Yep....

Maar ik moet wel realistisch blijven denken. Stel ik kies ervoor om toch voor techniek te gaan (qua rekenen gaat het misschien een bittere pil worden, ben er geen kei in) en ik haal uiteindelijk MBO. De kans dat ik dan werk krijg daarin is gewoon kleiner dan bij zorg. Bij de zorg hebben ze altijd mensen nodig, mannen zijn juist erg gewilt in het vak. Tegen de tijd dat ik klaar ben, ben ik weer ouder...en de kans is steeds groter dat ik te oud ben en dat ze voor een goedkoper iemand kiezen.

16. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Gister sollicitatiebrief ingeleverd bij de lokale bioscoop. Hoop er echt op, als het niets word dan weet ik het ook niet meer. Wil voor half Oktober iets gevonden hebben.

Nog suggesties? :+
    Heb Bibliotheek al geprobeerd, bij de Appie hier ook al gewerkt en Callcenter eerder ook al, maar daar probeer ik het liever niet opnieuw.

17. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    Videotheek ofzo?

18. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Kuuuut, die Telegraaf stopt met de zondag krant vanaf 1 januari....!
    Da's wel klote man, vond het een goed bijbaantje... Maar ik heb geen zin om élke dag de krant te doen.

Heb vorige week trouwens een brief ingevuld voor werk bij de Jumbo, daar zochten ze mensen. Vriend van mij is afgelopen maandag al verteld dat hij het niet is geworden, hij had ook een brief ingevuld.
    Hopen dat ze degenen met wie ze een gesprek willen hebben dan later bellen en eerste degenen die het niet worden...

19. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Had het liever niet gedaan, maar moet iets. Gesolliciteerd bij Hoogvliet hier.

Heb al zoveel dingen geprobeerd dat ik tegen mijn eigen wens in toch maar weer bij een supermarkt heb gesolliciteerd. Hopelijk als tijdelijke oplossing, of nog beter dat het natuurlijk allemaal hartstikke meevalt en het iig leuker is dan bij de Albert Heijn.

Als dit het ook niet wordt weet ik het ook niet meer......
    Daka Sports
    Mediamarkt
    Bibliotheek
    Bioscoop
    Callcenter

Dat heb ik tot nu toe geprobeerd, veel valt ook af door mijn beperkte tijd die ik in werken kan stoppen.

20. Viktortje

Viktortje Rest in pieces!

Leuk Bevonden:
    11
    Misschien is het wel een goed idee om dat nu te doen,
    Ik heb vanaf 1 oktober 2006 3 maanden de telegraaf en het regioblad rongebracht in me regio (half 6 op..) en dat heeft me als 15 jarige inclusief fooilopen 500euro opgeleverd.
    Het is alleen weinig werk, maar één uur per dag en je wordt er moe van, verder is het prima te doen :cool:

Deel Deze Pagina