Pffff...Ik zit helaas een beetje in een rare situatie. Ik zal proberen het niet idioot lang te maken.
De enige diploma die ik heb gehaald is IVBO (winkelwerk) , echt niet hoog dus.
Vorig jaar december was mijn laatste maand bij een klein Metaal bedrijf, mijn functie was Metaalbewerker/forceur. Negen jaar lang gewerkt,maar baas stopte er mee en heeft op een nogal onaardige manier ons eruit gewerkt...met zeer weinig tot geen alternatieven.
Dus toen vanaf 1 Januari 2009 werkloos....toen in Maart drie maanden werkzaam geweest bij Carglass als schoonmaker van autoramen, en stofzuigen van de interieurs. Blij dat ik er echter weg ben, gelukkig worden daar zou NO WAY gebeuren. Toen een hele tijd zitten nadenken in die maanden tot nu...en ik sta op het punt om aan een cursus/opleiding te beginnen genaamd Zorg en welzijn niveau 2.
Ben sinds 12 augustus , 27 geworden. Dus nog redelijk jong, en je bent nooit te oud om door te leren toch? ..met deze cursus zou ik dan ook gelijk hogerop komen. En des te meer kans op een baan nadat ik zo'n opleiding afrond, zeg maar.
Mijn moeder zit al jaren in de zorg en vond het geweldig,en ik heb dit altijd in het achterhoofd gehouden. Maar onbewust heb ik een soort van onrealistisch beeld geschetst. Met zorg dacht ik aan...voor oudere mensen zorgen qua hun huis opruimen, een praatje met hun maken. Eten maken voor ze, boodschappen, etc.
En twee weken geleden ben ik bij een voorlichtingsmiddag geweest bij het Centrum vakopleiding Groningen, en daar kreeg ik wat info over deze cursus.
Maar niet heel erg veel, puur dat ik dan echt hard meost gaan leren in die 31 weken ,maar dat ik ook qua niveau hogerop kon komen en dat is goed. Dus toen zeg maar redelijk gauw (wellicht te snel) besloten voor deze cursus te gaan. Waarvan ik woensdag een intake gesprek heb.
Maar mijn moeder kwam vanavond langs en die vertelde even een wat realistischer beeld van Zorg en welzijn niveau 2. Het schoonmaken van oudere mensen, en dat is dan dus overal...wil niet zeikerig overkomen, maar toen moest ik toch wel even slikken en mij ook gelijk afvragen OF ik wel echt geschikt ervoor ben. Het gaat toch om mijn toekomst en blijf echt mijn twijfels hebben. uiteraard...je moet durven gokken in het leven en dit IS een kans om echt hogerop te komen.
Mijn moeder zei wel...in het bgin heb je zoiets van 'oh jee, dit is het niet...maar er is zoveel meer dan het douchen van oudere mensen '.
Morgen of overmorgen (hopelijk) spreek ik met een vriend van haar, en die ging van de metaal ook de zorg in. Ook exact dit, kan echt geen kwaad om hem eens het een en ander te vragen. Vooral omdat hij ook een man is, en dat is dan toch echt even anders dan wanneer je uitleg krijgt van een vrouw.
Dan hoor ik wat meer erover, VOORDAT ik dat gesprek kom , want wil ik echt voor de zorg gaan. Dan willen ze ook echt van mij weten tijdens die intake volgende week, waarom ik voor zorg kies en wat ik ervan verwacht. Die vriend van mijn moeder werkt er overigens met plezier. En ik zie mijzelf ook absoluut wel als iemand die mensen wil helpen als je zet moeilijk hebben, een hart onder de riem te steken zeg maar. Dat bleek ook uit de competentietest van het UWV. Maar ja...
Een ander alternatief is dit.
Orientatiecarrousel techniek:
Deelnemers praktisch kennis te laten maken met een aantal beroepen uit de techniek en begeleiden bij het onderzoeken van de kansen en mogelijkheden in de technische richtingen. Deelnemers worden aanvullend getest op een aantal basisvaardigheden (vaardigheden, rekenen, technisch inzicht, beroepshouding,etc)
Tja i guess...mijn vraag is , zijn er mensen met een soort gelijke situatie als mij (IVBO niveau..die hogerop willen, ) zo ja...wat heb je gekozen? En wat is er mogelijk voor mij? If you know anything...shoot..ik waardeer het .
Laatst bewerkt: 31 aug 2009