Vergis je niet in het verschil tussen theorie in de wetenschappelijke zin en theorie in de zin zoals wij die dagelijks gebruiken.
De evolutietheorie is geen theorie omdat het om onduidelijke redenen misschien niet strookt met de feiten. Het tegenovergestelde is waar. Dit is een theorie die vooralsnog alles omvat wat waar te nemen is.
Dus 'geloof' in een wetenschappelijke stelling is niet het zelfde als 'geloof' in een God.
God is namelijk een wetenschappelijke stelling zonder enige vorm van bewijs, de theorie achter waarom evolutie (een feit) gebeurd, is een theorie waarin vrijwel elke stellingname een breed assortiment aan bewijs heeft.
Voor de duidelijkheid:
Dus ik geloof in God, zoals kinderen in kabouters, eenhoorns, Wodan, Thor, Zeus, Master Chief, Sinterklaas en andere willekeurige sprookjeskarakters geloven.
Ik geloof in de evolutie theorie, zoals ik in het elke dag opkomen van de zon, de zwaartekracht en andere op waarneembare feiten gebaseerde stelingnamen geloof.
Dus geloof in God is niet in de zelfde zin te noemen als geloof in het feit dat je dit nu leest, bijvoorbeld.
Fundamenteel weten we niets. Zullen we niets weten en is het leven zo zinloos als het mysterieus is. Praktisch is het leven vol van feiten en richting, de praktische werkelijkheid is de werkelijkheid van alle dag, van de wetenschap en van de redelijke gedragsvoering waarin mensen met elkaar kunnen communiceren.
De esoterische wereld van God speelt zich niet in de 'praktische' wereld af, dus wat jij en ik van mening zijn over God is niet relevant wat hoe we ook van mening verschillen, we zullen er nooit uit komen.
Het gevaar van zo'n geloof is dat mensen iets wat niet in de praktische werkelijkheid van toepassing is willen gaan toepassen en interpreteren zodat het voor hun gunstig is. Als jij geloof dat je naar het hiernamaals gaat als je je opblaast, dan is het opeens een gekke gedachte om je NIET op te blazen.
Zelfde geld voor duizenden andere schadelijke ideologiëen gebaseerd op esoterische geloven.
Betekend niet dat elk esoterisch geloof fundamenteel gevaarlijk is, maar wel dat elk esoterische geloof niet van toepassing is op de praktische werkelijkheid en dat het mixen van de twee dus niet altijd een wenselijk resultaat heeft.
Bedenk je bijvoorbeeld eens in hoeveel mensen er dagelijks een gebedje zeggen aan een denkbeeldige God, die maar even de tijd vrijmaakt om er naar te luisteren, ook al doet hij er nooit wat mee. Als al die tijd tot iets constructiefs gericht was, zouden die mensen daadwerkelijk kunnen krijgen wat ze willen, wereldvrede, een auto, ga zo maar door. Maar in plaats van je hele leven er voor werken, bidden mensen er liever voor omdat ze het esoterische geloof hebben dat het dan magisch gaat gebeuren.
Als je bid om lekker rust te krijgen in je hoofd is het een ander verhaal. Dan is God ook niet van toepassing, dat kun je namelijk ook zonder te bidden, dan heet het mediteren. Zo heeft alles waar de esoterische wereld (God in dit geval) in komt kijken, een praktische en veelal nuttig variant in de praktische wereld en dat is gelijk de reden waarom mensen hun esoterische variant verdedigen en roepen dat hun esoterische variant valide is in de praktische wereld, omdat ze deze combineren en misbruiken tot een vehikel God's.
Kortom, of God bestaat of niet is niet eens relevant. Het zou niemand wat moeten kunnen schelen, want HALLO niemand (nouja...een paar grapjassen ongetwijfeld) kan het ook wat schelen of er nou wel of niet kabouters zijn of niet.
Als een fantasie niet praktisch meetbaar is (heeft het geur, dichtheid, snelheid, energie, weerkaatst het licht), dan is deze simpelweg niet meer dan een fantasie, krachtig of niet. Dan kun je nog zo hard bidden, nog zo hard roepen dat het WEL waar is omdat het in je heilige boek staat, zelfs roepen dat het WEL WEL WEL WEL WEL WEL WEL WAAR is, tot de dag dat je met je fantasie in praktische vorm op de proppen komt, dus geen gemanifesteerde vorm van wensgedachten (geen 1000 mensen die zwijmelen van hun fantasie of claimen deze fantasie te zien of er mee te praten), maar meetbare, deelbare praktische lijfelijke ervaringen, ben je in mijn ogen gediskwalificeert van discussie over beleid of welke invloed dan ook die in de praktische wereld invloed heeft.
Dus Wilders met zijn megalomane racisme heeft OOK geen recht op dat beleid. Omdat zijn gedachtengang nergens op slaat en uit zijn angstige fantasie komt, hoewel er voor zijn zaak op zijn minst praktische voorbeelden zijn, hoe uit de context getrokken ook. Gelovigen hebben dit niet eens, die hebben alleen anekdote van 2000 of 1500 jaar oude documenten die elkaar allemaal kopieren, niemand heeft ooit in recente, wetenschappelijke, tijden een God gemeten.
Als je denkt dat de wetenschap een geloof of instantie van gelovigen is, dan begrijp je niet wat het betekend om wetenschap te beoefenen. Daar wil ik best nog iets over kwijt voordat men begint te kwakkelen.
Wetenschap is een techniek om de werkelijkheid te meten, aan de hand van praktische gegevens. Het mooie aan de wetenschap is dat het auto-corrigerende is. Stellingnames worden namelijk per definitie afgekeurd, TOTDAT er onderbouwende bewijzen voor zijn gevonden. Dus als ik iets denk, dan ga ik mijn best doen om het TEGENDEEL te bewijzen, als er vervolgens uitkomt dat mijn stellingname deze kritiek van mijzelf en alle andere wetenschappers in het veld overleefd, kan ik gaan testen in hoe verre en in welke vorm mijn theorie vervolgens tot uiting komt en waar deze vervolgens in past. Zijn mijn gegevens incompleet of incorrent, dan komt er de volgende dag een andere wetenschapper en die zegt, "Jongens, ik heb het nog preciezer gemeten en het zit zo!". Zo is de wetenschap een organische bron van kennis die niet vast zit in een dogmatische stelling (hoewel dit heus wel eens het geval is in de wetenschap en is geweest, maar wederom, autocorrigerend, dan komt er een einstein die je wakker schud).
Nooit zal je in de wetenschap horen "Varkens zijn Haram, de beredenering is irrelevant want het staat in mijn heilige boek". De wetenschap zal stelling nemen: "Is varkensvlees slecht?" Onderzoek doen: "We testen het uit op deze testpersonen met verschillende vleessoorten om er achter te komen of het zo is of niet" en een conclusie met theorie: "Na onderzoek is gebleken dat Varkensvlees bijzonder gezond en lekker is". Nu verzin ik maar wat over varkensvlees, maar je begrijpt de algemene contradictie van geloof en reden, in verhouding tot en met het autocorrigerende en immer groeiende kennisveld van de praktische wereld dat wij de wetenschap noemen.
Dank u. \o/
Laatst bewerkt: 26 sep 2009