Ajaxstraat, Rotterdam: een vervloekt adres
Je zal er maar wonen als ras-Rotterdammer: de Ajaxstraat. Twee dagen voor de aftrap van Ajax-Feyenoord een reportage uit een buurt waarover iedereen het liefst zwijgt.
“Ach man, schei uit. Het is toch vreselijk!” De 31-jarige Patrick Rutteman is er nog altijd doodziek van. Toen hij enige jaren geleden inschreef op een woning in de Rotterdamse wijk, ging hij ervan uit dat hij op het Nestorpad kwam te wonen.
“Maar nee hoor. De woning viel nog net binnen het gebied dat de Ajaxstraat heet! Balen als een stekker natuurlijk. Ik ben zwaar Feyenoordfan. Dan kan je toch niet in een Ajaxstraat gaan wonen. Ik schrok me echt kapot. Maar ja, ik heb een ziek kindje en moest gewoon een grotere woning. En eerlijk is eerlijk, het zijn mooie huizen. Maar overal waar je komt en zegt waar je woont, krijg je commentaar. De 020-straat noemen wij het nu maar. Ja, het is vernoemd naar die Griekse god, maar daar zijn er toch wel meer van? Moest dit nou? Ik ga vaak naar Feyenoord met mijn zoontje. Soms regelt het Sofia-kinderziekenhuis een skybox voor de kinderen. Schitterend is dat. Maar uiteindelijk kom je altijd weer terug in de Ajaxstraat.”
Patrick is een vrolijke vent en kan er nog wel om lachen. “Er woont hier ook een gozer die hangt bij iedere wedstrijd een grote Feyenoordvlag buiten om de boel te compenseren. Ach, het schept ook wel weer een band. We kennen elkaar allemaal in deze straat.”
Even verderop wonen Angela en Walter Vermeulen, vanzelfsprekend Feyenoorders in hart en nieren. “Onze dochter mag van ons op school niet zeggen waar ze woont. Zij noemt het de Voetbalstraat, dan weet iedereen wel genoeg. Ach, echt druk maken we ons er ook niet om hoor, maar we noemen de naam niet graag. Onze glazenwasser komt hier echt met de pest in zijn lijf de ramen zemen. Hij doet het liever niet, maar het is een vriend van ons.”
Walter en Angela runnen een café, waar steevast op een groot scherm de wedstrijden van Feyenoord worden vertoond. Een brandblusser of schoonmaakmiddel van Ajax komt er niet in bij het duo. Toch hebben ze geen moment getwijfeld om de ruime woning te huren. “Normaal moet je zeven jaar wachten op een huurwoning, maar dit is vrije sector en het was beschikbaar. Dus we hebben het maar gedaan.”
“Vrienden van ons roepen altijd hard dat ze er nooit zouden gaan wonen, maar ze komen wel gewoon op visite. Helaas”, lacht Walter. “Ik had gehoopt dat ze weg zouden blijven. Scheelt me weer in de drank.”
De Ajaxstraat stamt uit de jaren vijftig. En hoewel het straatnaambordje meerdere malen is gesloopt door Feyenoorders, piekert niemand van het stadsbestuur erover de naam te veranderen. “Dat gaat ook niet zo simpel natuurlijk”, zegt een medewerkster van Bouwvereniging Onze Woning, de eigenaar van de huizen. Als we zeggen waarvoor we komen, begint ze al te lachen. “Ja, erg hè! Joh, we krijgen er zoveel opmerkingen over. Er zijn mensen die durven niet eens een verhuiskaartje te versturen als ze hier komen wonen. Maar het is niet zo dat we de woningen minder makkelijk verhuren. Daarvoor zijn ze net iets te mooi. En de naam wijzigen gaat niet. Het staat nu eenmaal zo in het kadaster.”
De 72-jarige John ziet de humor er wel van in. De kwieke senior lacht zijn kunstgebit bloot als hem wordt gevraagd hoe het is om in de straat te wonen. “Ik heb er totaal geen problemen mee. Ik woon zelfs op nummer 14! En dat vind ik alleen maar mooi. Ik vond het ook geweldig dat Cruyff bij ons kwam voetballen. Het is natuurlijk wel heel apart dat deze straat zo heet. Als Feyenoord heeft verloren lopen er hier hordes supporters. Zie je al die sippe koppies en dan moeten ze ook nog door de Ajaxstraat,” lacht John. “‘Jullie kunnen ook omlopen hoor’, roep ik dan.”
Hoewel John er dus helemaal niet mee zit, krijgt hij de naam van de straat niet uit zijn mond. Ook hij houdt het op ‘020′ als straatnaam. “En vrienden vragen altijd ‘hoe is het daar in je weet wel.”
Toen enige jaren geleden enkele woningen gesloopt moesten worden om plaats te maken voor nieuwe huizen, mochten Feyenoordfans zich met sloophamers uitleven op de ‘gehate’ stenen. “Een cadeautje van de woningbouwvereniging”, grijnst Patrick. Buurtjes Even later verschijnt Marjan ten tonele. Zij lacht haar buurtjes nog even fijntjes uit. Marjan woont in het eerste huis dat níet meer in de Ajaxstraat ligt. “Gelukkig wel”, zegt ze. “Je wilt toch niet in een straat met die naam wonen! Het is op het nippertje, maar ik ben ontsnapt. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het huis niet had afgewezen hoor. Het zijn echt prachtige woningen.”
De buurvrouw van een paar huizen verderop heeft het helemaal niet getroffen. “Ik ben Feyenoordfan, woon in de Ajaxstraat en heet De Brabander. Kan het nog erger!? Ach, ik lach er maar om en zie er ook de humor van in. Maar het is wel bizar dat dit je als geboren en getogen Rotterdamse moet overkomen.”
“Ik vind het prima om hier te wonen. Vind het wel lachen”, stelt Patrick Oehlers. “Maar dat komt omdat ik van voetbal hou en dus voor Ajax ben. Maar ik loop er in deze buurt niet mee te koop omdat ik weet hoe gevoelig het allemaal ligt.”
Zijn vriendin Charlotte Girmscheid baalt wel van de naam. “Leuk is anders. De Ajaxstraat heeft ook nog een ander groot nadeel, omdat er kennelijk postsorteerders werken die ook een gloeiende hekel aan die club uit 020 hebben en de post die voor deze straat bestemd is gewoon weggooien. Daardoor missen we veel post en moeten we vaak checken of er bepaalde stukken nu wel of niet verstuurd zijn. Het was wel zo simpel geweest deze straat naar een andere Griekse held te vernoemen, dat had een hoop ellende gescheeld….”
In Amsterdam is dat vreemd genoeg wel gebeurd. Daar zijn in Amsterdam-Zuid veel straten vernoemd naar mythologische figuren uit de oudheid als Apollo, Minerva, “Nee, Ajax is niet vernoemd en dat zal ook niet snel gebeuren”, zegt Hans Tomson, secretaris van de Amsterdamse straatnamencommissie. “Ze hebben vroeger de kans gehad en alle straten een naam gegeven. Ajax is toen overgeslagen. Alleen als er een nieuwe straat verrijst in het gebied – en die kans is echt heel klein – dan zou het weer een optie zijn. Maar voorlopig is daar geen sprake van. Ik kan alleen verzinnen als een nieuwe woonwijk straten gaat noemen naar voetbalclubs dat Ajax aan bod komt.”
Voorlopig is het niet zo ver en moeten we het doen met de Ajaxstraat in Rotterdam. Maar ook de PSV-supporters zullen hun gemeente meerdere malen vervloekt hebben, want in de lichtstad ligt een prachtige Ajaxlaan. Ach, soms gun je je vijanden het allerbeste…
Klik om te vergroten...