On a more serious note: dit plaatje laat wel zien waarom het discussiëren met religieuze mensen zo verdomde moeilijk is. Uit eigen ervaring weet ik dat deze mensen over het algemeen niet open staan voor nieuwe ideeën en of invalshoeken en krampachtig vasthouden aan hun oh zo vertrouwde wereldje die uiteraard niet te betwisten valt want het is gemaakt door de almachtige god. Ironisch genoeg zijn er vanuit dezelfde basis verschillende groepen ontsprongen (ook binnen één religie) die allemaal een eigen interpretatie hebben en volgens zichzelf een patent op de absolute waarheid hebben. En mocht iemand zich hier niet aan houden is hij/zij verdoemd tot de hel voor alle eeuwigheid.
Religie (en de bijbel) is een gedateerd concept en moet nou eens eindelijk achter ons worden gelaten. Het is verantwoordelijk voor ontelbare doden/gewonden/onderdrukten/achtergestelden en daar weegt het comfort dat het bied aan mensen die bang zijn voor de dood of eenzaamheid niet tegenop (ik denk dat dit toch de oorsprong is van religie, angst voor de dood en het onwetende, het zou dus eigenlijk moeten afnemen naarmate we kennis vergaren, maar aangezien deze kennis niet geaccepteerd wordt: voorbeeld, de evolutie theorie, waar de gelovigen wijzen op het woord theorie terwijl dat woord er niet zomaar staat maar een hele geschiedenis heeft). Er is overigens niets mis met de goede boodschappen van de bijbel het is alleen jammer dat dit er relatief weinig zijn en er in ditzelfde boek zoveel negatieve verhalen staan die er door middel van "moderne" interpretatie voor zorgen dat zelfs nu nog er bepaalde groepen worden achtergesteld (zag een keer een vrouw demonstreren tegen homoseksuelen en zij zei bijvoorbeeld: I don't hate fags, god does). Ik moet bekennen dat ik het boek nooit bestudeerd heb en slechts weinig verhalen ken overigens. Ik ben om een echt goede eigen mening te formuleren nog wel eens van plan.
Ik had laatst een oudere, ik denk Surinaamse, vrouw aan de deur die het woord van de bijbel kwam verkondigen en ik had niets te doen dus ik dacht weet je wat, laat ik eens horen wat ze te zeggen heeft en hopelijk een vruchtbare discussie aangaan. Zij begon met name over de inhoud van de bijbel en in de discussie hamerde zij daar ook vaak op in detail, hetgeen natuurlijk niet echt zorgt voor een eerlijke discussie aangezien het kennisniveau over de inhoud van de bijbel niet echt op een evenwichtig niveau ligt natuurlijk. We kwamen echter wel tot de conclusie dat, de inhoud even aan de kant geschoven, het zogenaamde woord van god en de goede boodschappen die deze met zich meebrengt worden gebruikt en eigenlijk meer misbruikt door een bepaalde groep mensen die slechts uit is op eigen gewin en dat toch een corrupt zaakje is in sommige gevallen.
Overigens zijn een deel van die organisaties die zogenaamd het woord van god verkondigen nog commerciëler ingesteld dan de shell.
*even wat random thoughts*
Laatst bewerkt: 2 jun 2010