1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    God heeft zijn naam bekent gemaakt met het woord JAWEH wat "IK BEN" betekend. God is dus van alle tijden. Hij was er voor de oorsprong van de wereld. Hij is er altijd geweest en is nog steeds overal

2. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Maar waar was hij dan al die tijd? Er was geen wereld, helemaal niets...

3. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    :lol:
    In onze gedachten, oh wacht, toen bestonden wij nog niet!
    Maar het is wel, dat het het geloof heet klopt, maar alle onzin die erbij komt is achterlijk!

Anyway, mijn wens is alsnog uit gekomen, een discussie met een gelovigen :D

4. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Als ze jou door een DSM IV analyse trekken ga je met een doos antipsychotica naar huis, dat wil je niet weten.

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat er niets mis is met deze massawaanzin. Blegh.

Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  5. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    graag gedaan :+

6. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Nee, is even onzinnig als vragen om bewijs dat er wel een God is. Was een reactie op de opmerkingen dat gelovigen niet met bewijs kwamen. Atheisten ook niet, dus dat stukje van de discussie is onderdaad onzinnig ;).

Dat laatste ben ik het mee eens. Er zijn ook wel stromingen die geloven dat er fouten in de bijbel staan. Is ook erg interpretatie afhankelijk..wat voor mij wel zegt dat je erover moet blijven nadenken..maakt het ook gevaarlijk als iets als feit wordt aangenomen.

7. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Heeft god ons meteen gemaakt? Heeft ie gewacht? Waarom heeft ie gewacht? Is god helemaal alleen? Is het niet zielig dat ie helemaal alleen is? Waar is god tegenwoordig mee bezig? Heeft ie dan ook andere hobby's? Zou god ook fouten kunnen maken? Hoe kan god nou goed zijn als er niemand is die hem in de gaten houdt?

Ik snap nog steeds niet waarom je je antwoorden in god zoekt. Het levert alleen maar meer vragen op. Zelf heb ik alleen maar de vraag waar we vandaan komen, veel makkelijker dus. :+

8. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18

:+

On a more serious note: dit plaatje laat wel zien waarom het discussiëren met religieuze mensen zo verdomde moeilijk is. Uit eigen ervaring weet ik dat deze mensen over het algemeen niet open staan voor nieuwe ideeën en of invalshoeken en krampachtig vasthouden aan hun oh zo vertrouwde wereldje die uiteraard niet te betwisten valt want het is gemaakt door de almachtige god. Ironisch genoeg zijn er vanuit dezelfde basis verschillende groepen ontsprongen (ook binnen één religie) die allemaal een eigen interpretatie hebben en volgens zichzelf een patent op de absolute waarheid hebben. En mocht iemand zich hier niet aan houden is hij/zij verdoemd tot de hel voor alle eeuwigheid.

Religie (en de bijbel) is een gedateerd concept en moet nou eens eindelijk achter ons worden gelaten. Het is verantwoordelijk voor ontelbare doden/gewonden/onderdrukten/achtergestelden en daar weegt het comfort dat het bied aan mensen die bang zijn voor de dood of eenzaamheid niet tegenop (ik denk dat dit toch de oorsprong is van religie, angst voor de dood en het onwetende, het zou dus eigenlijk moeten afnemen naarmate we kennis vergaren, maar aangezien deze kennis niet geaccepteerd wordt: voorbeeld, de evolutie theorie, waar de gelovigen wijzen op het woord theorie terwijl dat woord er niet zomaar staat maar een hele geschiedenis heeft). Er is overigens niets mis met de goede boodschappen van de bijbel het is alleen jammer dat dit er relatief weinig zijn en er in ditzelfde boek zoveel negatieve verhalen staan die er door middel van "moderne" interpretatie voor zorgen dat zelfs nu nog er bepaalde groepen worden achtergesteld (zag een keer een vrouw demonstreren tegen homoseksuelen en zij zei bijvoorbeeld: I don't hate fags, god does). Ik moet bekennen dat ik het boek nooit bestudeerd heb en slechts weinig verhalen ken overigens. Ik ben om een echt goede eigen mening te formuleren nog wel eens van plan.

Ik had laatst een oudere, ik denk Surinaamse, vrouw aan de deur die het woord van de bijbel kwam verkondigen en ik had niets te doen dus ik dacht weet je wat, laat ik eens horen wat ze te zeggen heeft en hopelijk een vruchtbare discussie aangaan. Zij begon met name over de inhoud van de bijbel en in de discussie hamerde zij daar ook vaak op in detail, hetgeen natuurlijk niet echt zorgt voor een eerlijke discussie aangezien het kennisniveau over de inhoud van de bijbel niet echt op een evenwichtig niveau ligt natuurlijk. We kwamen echter wel tot de conclusie dat, de inhoud even aan de kant geschoven, het zogenaamde woord van god en de goede boodschappen die deze met zich meebrengt worden gebruikt en eigenlijk meer misbruikt door een bepaalde groep mensen die slechts uit is op eigen gewin en dat toch een corrupt zaakje is in sommige gevallen.

Overigens zijn een deel van die organisaties die zogenaamd het woord van god verkondigen nog commerciëler ingesteld dan de shell.

*even wat random thoughts*

9. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Die conclusie hadden we toch al gevonden? Alleen als iemand zegt dat ie gegronde redenen heeft om te geloven, dan ben ik daar wel benieuwd naar, zoals ik al zei :+

10. LifeLongGamer

LifeLongGamer Used Register

Leuk Bevonden:
    2
    God kan niet bestaan.

Niet in een wereld waar duizenden mensen sterven aan hongersnood. En ga niet vertellen dat dat "nou eenmaal zo is", of, nog erger, "dat het Gods wil is". Dat is typisch iets wanstaltelijks hypocritisch dat westerlingen gebruiken als uitleg.

Maar dat is mijn mening uiteraard.

11. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nee, het argument daarvoor is vaak dat we het zelf er naar hebben gemaakt omdat kutje Eva trek had in een appel die ze niet had mogen eten. Daarom leven we niet (meer) in het paradijs en hebben we al die ellende.

Dus, omdat Eva trek had in een appel die ze niet mocht eten (waarom niet mag joost weten, waarom HANG je dat ding er dan?) mogen wij nu wegrotten, creperen en elkaar het rambam rossen. Wat een liefhebbend wezen is die God toch en wat moeten we blij met 'm zijn. Laten we vooral op zoek naar 'm gaan om z'n liefde te vinden \o/

Als hij zo graag wil dat we ons leven voor hem geven, laat hem dan z'n kop eens laten zien, in plaats van er alles aan te doen om zijn bestaan zo ongeloofwaardig mogelijk te maken.

12. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    Nouja, ik ga uiteindelijk voor de agnosten-kant van de discussie. Ik geloof niet in een god, maar uiteindelijk kan ik het bestaan van een opperwezen nooit met 100% uitsluiten. Of ik ga nog een stapje verder, en ik ga voor de filosofische theorie dat alles een Illusie is... Ik kan niet eens met 100% zekerheid zeggen dat deze wereld echt is =O

13. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Edit: Oh wacht, de wereld zei je.

14. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En ik blijf aan de religieuze zijde, waarom ? omdat ik het geloof en ik voel me daar super bij. Jongens volgende keer verder ?

15. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Lees de vorige posts door dan zie je dat god graag ziet dat we lijden zodat we daarvan omhoog kunnen komen zodat we hem kunnen eren, logisch toch?:+

16. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Voor het zelfde geld duikt god regelmatig op en wordt het geheim gehouden in de media 8)

Tot morgen :+

17. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    Of door de communisten 8)
    Of beter nog, de communisten hebben god al jaren ergens in een kelder zitten en voeren allemaal nucleaire expirimenten op hem uit! :+

18. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Ik zou het geweldig vinden als mk katti zich is wat in wetenschap zou verdiepen.
    Wat van Darwin lezen bijvoorbeeld en wat recentelijk onderzoek naar de hersenen (het boek ben ik dat? is ook een leuke eyeopener)
    Met die kennis zou het een stuk leuker discussiëren zijn.
    Sta je daar voor open?

Ik las laatst nog bijvoorbeeld een stuk uit het boek van Midas Dekkers: Lichamelijke Oefening
    Hierin beschrijft Midas waar je de ziel zou kunnen vinden.
    Misschien dat ik wat kan quoten maar hij vertelt dat echt geweldig.

19. LifeLongGamer

LifeLongGamer Used Register

Leuk Bevonden:
    2
    Is goed. Vooropgesteld dat je jezelf niet hebt opgeblazen natuurlijk:+

20. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Omdat je niet beter weet en dat komt waarschijnlijk omdat je bewust of onbewust bent geïndoctrineerd door je ouders en je omgeving niet kritisch genoeg is/was om de juiste vragen te stellen. Trusten _0/

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina