Ik ben een student Werktuigbouwkunde in Delft, kom uit Alkmaar en zou als ik geen kamer had elke dag 2 uur moeten reizen. Dat vind ik veel als je elke dag colleges hebt tot half 6.
Ik rond mijn studie niet binnen 5 jaar af, omdat het een zware studie is, waar gelukkig wel veel werk voor is. Het zou me misschien lukken als ik elke avond nog eens keihard zou leren, maar dan zou ik niet kunnen werken, mezelf niet kunnen ontplooien bij mijn sportvereniging.
En dat zijn twee belangrijke punten voor mij. Als ik niet zou werken, zou ik niet rond kunnen komen, terwijl ik al geld van mijn ouders krijg. En als ik me niet had ingezet voor mijn vereniging had ik nooit zoveel nuttige contacten kunnen hebben, minder sociale vaardigheden gehad, niet geleerd hoe je dingen goed kunt organiseren en mezelf niet zo goed leren kennen.
Dat inzetten voor mijn vereniging houdt niet alleen bier drinken in, maar vooral het opzetten van activiteiten en bezigheden die je anders nooit zou doen.
Dat laatste maakt Nederlandse ingenieurs ook gewild op de arbeidsmarkt, het feit dat ze vaak uitstekende sociale vaardigheden hebben en kritisch zijn. Aziatische ingenieurs hebben dat op dit moment toch minder en zij zijn toch bezig met een soort inhaalslag. Daarnaast is het onderwijsniveau ook erg hoog vergeleken met andere Europese universiteiten.
Wat ik hiermee wil zeggen is:
Dat er minder zwart-wit moet worden gekeken naar studies. Ik ken mensen die nauwelijks hoeven te studeren om hun studie toch in 4 jaar te halen. In Delft is er een heel klein percentage dat het in 5 jaar haalt. Terwijl er overal wordt gezegd dat studenten minder moeten zeiken en gewoon hun studie binnen de gegeven tijd moeten afronden.
Laatst bewerkt: 1 okt 2010