Als een moeder voor haar pasgeboren baby zorgt, is dat dan zelfzuchtig?
Ik denk dat een onzelfzuchtige daad wel mogelijk is, maar alleen op een moment dat je bijv. heel veel van iemand houdt en het gevoel van iemand anders voor jou belangrijker is dan dat van jezelf; maar zonder jezelf weg te cijferen.
Definitie van onzelfzuchtig kun je echter ook van twee kanten bekijken. Want stel je helpt een ander die een probleem heeft/moeilijkheid tegenkom/ of gewoon omdat je de ander leuk of aardig vindt, dan is je voornaamste doel daarvan toch door een ander te helpen, en omdat je denkt dat die ander dat waardeert. Dat is de gedachte waar je vanuit gaat. Het waarderen echter, wat je hoopt, daarin zit inderdaad wel een stukje egoïsme. Want de andere kant daarvan is dus, dat je gaat bedenken, als je probeert te kijken of iets echt onzelfzuchtig is, of je het nog steeds zou doen als de ander het niet zou waarderen, of bijv. een andere reactie geeft dan je zou hopen. In dat geval denk ik dus dat zoiets wel voor kan komen bij bijv. liefde van een ouder voor kind of binnen een relatie, omdat dat onvoorwaardelijk is. Je kunt dan iemand ook straffen om te behoeden voor iets, waar je iemand uiteindelijk mee helpt, behalve in hoe iemand over je denkt.
Bij nader inzien zou ik denk ik ook voor het 'echte' leven kiezen i.p.v. alleen maar geluk en genot. Het is wel grappig overigens dat mensen daar ook voor kiezen, aangezien ik vaak een beeld hoor over hoe de hemel moet zijn en dat het daar alleen maar mooi en goed is.. en dat klinkt toch een beetje als die andere wereld. Voor mij zou de afweging het belangrijkst zijn dat je als je alleen geluk hebt dat waarschijnlijk niet op waarde zal weten te schatten. De vraag is of ongeluk daar ook mogelijk is, maar stel van niet, dan zou je alsnog 'neutraal' gaan leven. Veel geluk hebben zal resulteren in het als normaal gaan zien of steeds meer te willen. Denk eigenlijk dat je met een simpel leven meer kans op geluk hebt, bovendien zal het voor wie ongeluk kent zoveel mooier en leuker zijn dan van het begin af aan al geluk hebben. Geluk kan ook een heel leeg gevoel geven, het verdienen is veel mooier.
Laatst bewerkt: 27 nov 2010