Als je wilt dat het goed gaat met jouw kind, is niet per definitie een beweging uit egoïsme. In die zin zou elke gedachte en alles wat je doet egoisme zijn, en zou altruisme niet bestaan. Maar je stelt nu voor dat ook iets dat je doet voor iemand in je familie of gezin per definitie egoisme is. Terwijl egoisme betekent je eigen belang voorop stellen op die van een ander. Wat mij betreft is je eigen kind iemand anders, en hoort dat niet bij jezelf. Het is logisch dat je meer waarde hecht aan je eigen kind boven een onbekende, dat is instinct, maar geen egoisme.
Volgens mij zijn er ook wel voorbeelden te verzinnen die niet direct onbaatzuchtig zijn. Zoals het geven van bloed waar je zelf niet beter van wordt, slechter eerder, bovendien is dat aan een onbekende. Een donor zijn is volgens mij ook niet egoistisch. Je voelt je daar nu niet direct beter door, en tegen de tijd dat het kan, ben je er niet meer. Zoals ik al zei, ik ben het er wel mee eens dat er een vorm van egoisme in kan zitten, maar niet dat dit de uiteindelijke kern is; en bovendien vind ik het woord dan verkeerd. Het gaat immers niet om het eigen belang boven die van een ander stellen.
Volgens mij zeg je nu twee verschillende dingen. Ik ben het eens dat er een vorm van egoisme zit in het steunen van een goed doel. Stel je geeft elke maand wat geld, en in wezen koop je daarmee een goed gevoel, omdat je weer wat goeds voor de wereld hebt gedaan. Je kunt je afvragen of het je werkelijk goed doet voelen, maar je vindt het ieder geval belangrijk. Maar zeggen dat alle handelingen die we uitvoeren eigenbelang zijn is een hele andere kant. Bovendien is er een verschil tussen bewust en onbewust eigenbelang. En daar zit ook het verschil en waarom ik denk dat het een verkeerd woord is juist omdat het zo'n ontzettend breed begrip is. Wat betreft goede doelen. In eerste instantie is het niet egoistisch, want dat is niet waarom je het doet. Het gevolg is echter wel dat je je daar even beter door kunt voelen, maar het is geen vergelijking door te zeggen, als mensen zich er slechter door zouden voelen zou ik het niet doen DUS is het egoistisch. Er kleven ook nadelen aan waar je slechter van wordt, bijv. het geld dat je kwijtraakt. Je geeft dus ook iets van jezelf op,zonder dat je daar zelf iets van merkt, en egoisme is profiteren. Er zit voor mij dus een distinctief verschil tussen dat soort egoisme en daadwerkelijk eigenbelang.
Op die manier zou je ook nooit onbaatzuchtige daden kunnen meten, en dat klopt niet helemaal want als je zegt dat alles wat je zelf verzint en doet bij voorbaat al egoistisch is, is er geen sprake nog van een belang boven die van een ander stellen.
Laatst bewerkt: 27 nov 2010