Nut is natuurlijk iets persoonlijks. Beetje moeilijk om uit te leggen maar ben een voorbeeldje zou het me wel lukken.
Wanneer ik in de winkel ben, ben ik er meestal om iets te kopen. En ik koop alleen dingen waar ik iets aan heb. Vandaag heb ik een boek gekocht waarmee ik leer programmeren voor websites. Dit boek heb ik dus gekocht omdat ik er een bepaalde verwachting van heb en er iets van ga opsteken. Dit doe ik dus omdat ik dan betere websites kan maken waar ik misschien nog iets kan aan verdienen ook. Het boek heb ik dus gekocht omdat het nut heeft. Het boek is iets waar ik voordeel uithaal op langer termijn. Ik geloof niet dat nut op korte termijn bestaat aangezien het maar tijdelijk is. Uiteindelijk heb je er toch niks meer aan.
Zelf heb ik nooit het idee gehad dat het leven nut heeft. Uiteindelijk gaan we toch dood. Als het nou mogelijk was om langer te leven(onsterfelijk), dat zou het leven eindelijk nut hebben. Ook wereldproblemen zoals overbevolking, millieu vervuiling, overconsumptie hebben een reden om opgelost te worden. Naar mijn mening is de mens een egoïstisch wezen dat alleen gemotiveerd is door winst en voordeel. Wanneer we dan uiteindelijk onsterfelijk worden, zullen we gemotiveerd zijn om problemen, die pas op een langere termijn plaatsvinden, op te lossen en ons eigen daarop aanpassen. Dit doen we dus wel omdat het ons voordeel gaat opleveren.
Langer leven zal alles nut geven, aangezien we dan kunnen investeren in onze toekomst, die we daarvoor niet hadden, en ervan zullen profiteren. Alles wat we doen zal iets opleveren.
Wanneer je het grote plaatje bekijkt, 'het nut van de mensheid zelf', zal het niks uitmaken. Maar wanneer ik naar m'n eigen leven kijk, is het een wereld van verschil.
Laatst bewerkt: 1 jan 2011