Jij was degene die alles voor 'vrijheid' wil laten wijken, niet ik. Mensen hebben structuur nodig, en als je mensen aan hun lot overlaat, zoals jij oppert, dan filter je de zwakkeren op een keiharde manier uit de samenleving en zijn ze gedoemd om het niet te redden. Jouw vrijheid geldt alleen voor de sterkeren dus. Dat vind ik behoorlijk tegenstrijdig. Mensen die niet zo snugger zijn (het gros van ieder volk) zal die vrijheid anders ondervinden en ongetwijfeld zal door jouw toegenomen commercie hun vrijheid ook niet erg bevorderd worden.
Neen, niet als de overheid een door het volk gecontroleerde vorm heeft. Een leger trekt zich niets aan van het volk, zeker niet als dat leger niet meer wordt gestuurd door een overheid. Dat is dus naïef, zoals ik al zei. Macht is gevaarlijk, dus moet je er voor zorgen dat macht gecontroleerd kan worden en dat de grootste macht door het volk is gekozen en kan worden afgezet.
Nee, ik ben ook aan het redeneren. Meer vrijheid en privatisering van vitale maatschappelijke zaken zorgt voor concurrentie, marktwerking, winstbejag, enzovoorts. Wat je dan krijgt is dus niet een zorg en een vorm van onderwijs voor iedereen, maar goedkopere, zwakkere zorg en onderwijs voor de zwakkeren, en andersom idem. Dat vind ik een walgelijk concept. Een overheid moet dit IMO controleren voor alle burgers.
Ik zie niet in wat daar drogredelijk aan is.
Waar het in mijn ogen op neerkomt is dat JIJ meer vrijheid krijgt, alles hosanna natuurlijk, maar dat je geen zier geeft in dit concept om de zwakkere medemens. En ook jij met je individuele vrijheid houdt dat leger niet tegen als het eenmaal machtig genoeg is of genoeg is gekanteld om het land in de greep te houden. Macht corrumpeert, weet je wel? Daarom, nogmaals, moet macht zoveel mogelijk door het volk worden bepaald.
Genoeg op en aan te merken op democratie, maar het is in mijn ogen wel de best werkbare vorm.
Excuses voor de dubbelpost overigens.
Ik hou er trouwens weer even mee op. Bijzonder langdradig en tijdrovend om een discussie op zo'n manier te voeren.
Laatst bewerkt: 23 jan 2011